To był nie lada szok dla biologów z Pennsylvania Game Commision. Naukowcy w ostatnim czasie prowadzili prace, które miały na celu zbadanie siedlisk dzikich ptaków. W lutym odkryli, że samica indyka, która przemierzała stan Clearfield jest co najmniej cztery razy starsza, niż wynosi średnia dla tego gatunku. Biolodzy przyznają, że to najstarszy osobnik w historii prowadzonych tam obserwacji.

Okazało się, że samica żyje już ponad 12 lat

Badacze przyznają, że kiedy schwytali staruszkę, zajęło im trochę czasu, aby dokładnie ustalić jej wiek. W trakcie identyfikacji okazało się, że jest to ta sama indyczka, którą 10 lat wcześniej skatalogowali w trakcie innych prac terenowych.

Zespół naukowców przesłał opaskę osobniczki do organizacji Mossy Oak, która monitoruje życie dzikich indyków. W ten sposób ustalili, że jest to ten sam ptak. Badacze przyznali, że przecierali oczy ze zdziwienia. Jeden z uczonych stwierdził nawet, że zwierzę „nie powinno już żyć!”.

– To był czysty przypadek, że schwytaliśmy akurat tego ptaka. Wykonywaliśmy rutynowe prace i nie spodziewaliśmy się, że trafimy na taką sensację – mówił w lokalnych mediach Tony Musselman, który jest jednym z autorów odkrycia. – Na początku myślałem, że to zwykły 3 lub 4-letni indyk. Wyglądała naprawdę doskonale! – dodaje badacz.

Co ciekawe, autorzy odkrycia odnaleźli ptaka zaledwie półtora kilometra od miejsca, w którym trafili na niego w 2012 roku. Badacze żartują sobie, że odnalezienie indyka to uczucie podobne do „spotkania po latach z dawno utraconą miłością”.

Rekordzista w Stanach Zjednoczonych żył aż 15 lat

Biolodzy podkreślają jednak, że chociaż ta samica jest najstarszym indykiem w stanie Pensylwania, to rekord w całych Stanach Zjednoczonych należy do innego osobnika. Pewien samiec ze stanu Massachusetts dożył aż piętnastu lat. To dobry dowód na to, że wiek to tylko liczba.

Teraz zespół naukowców planuje kolejne badania terenowe za trzy lata. Badacze chcą dokładnie obserwować dwunastoletnią samicę indyka. Mają nadzieję, że ich prace pozwolą im lepiej zrozumieć życie tego gatunku w środowisku naturalnym. – Być może będzie to największy projekt badawczy dotyczący indyków, jaki kiedykolwiek przeprowadziliśmy. Mamy nadzieję, że uda nam się dowiedzieć znacznie więcej o dynamice liczebności ich populacji – przekazali uczeni. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że obecnie trend liczebności indyków jest wzrostowy.

Gdzie żyją indyki zwyczajne?

Indyk zwyczajny nazywany jest również indykiem dzikim (Meleagris gallopavo). Jest gatunkiem dużego ptaka grzebiącego z rodziny kurowatych. Na wolności występuje głównie w Ameryce Północnej. Średnia długość życia tych stworzeń wynosi od 3 do 5 lat. Żywią się głównie roślinami i drobnymi zwierzętami. Zamieszkują skraje lasów.

Samce znacznie różnią się od samic, przede wszystkim wielkością. Osobniki płci męskiej są nawet o 30% większe. Ich upierzenie jest również dużo bardziej kontrastowe i kolorowe. Według Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody dzikie indyki są gatunkiem najmniejszej troski (LC - least concern). Indyk domowy, który wywodzi się od wymarłego już Meleagris gallopavo gallopavo z Meksyku, jest hodowany na całym świecie.

Źródło: Mossy Oak