Jak wyglądało życie na Ziemi miliony lat temu? Nasze pierwsze skojarzenia najczęściej idą w kierunku dinozaurów. Naukowcy przekonują jednak, że jeszcze ciekawiej było pod wodą.

Morska podróż w czasie

Pół miliarda lat temu oceany zamieszkiwały zwierzęta, które dziś porównalibyśmy pewnie do kosmitów. Co ciekawe, większość z nich była stosunkowa mała. Ich rozmiary odpowiadały długości małego palca dorosłego człowieka. Tym bardziej ekscytuje ostatnie odkrycie archeologów. Skamielina należała do Titanokorys gainesi, radiodonta mierzącego około pół metra. Znaleziono ją podczas prac wykopaliskowych na terenie Parku Narodowego Kootenay w Kanadzie.

– Rozmiar tego zwierzęcia jest oszałamiający. To jeden z największych organizmów żywych z okresu kambryjskiego, jakie kiedykolwiek znaleziono – czytamy w oświadczeniu autorów badania.

Potwór z głębin

Radiodont budził postrach nie tylko swoimi rozmiarami. Naukowcy zwracają również uwagę na wyściełany zębami otwór gębowy w kształcie plasterka ananasa i pazury, którymi drapieżnik łapał zdobycz. Ciało Titanokorys gainesi zabezpieczał pancerz przypominający budową skorupę żółwia.

– To zwierzę należało do podgrupy radiodontów, które wyróżniały się na tle innych bardzo długą głową – tłumaczy Joe Moysiuk, współautor badań i doktorant z Uniwersytetu w Toronto.

Naukowcy próbują ustalić, dlaczego u niektórych radiodontów pancerze głowy przybierały różne kształty. Biorąc pod uwagę, że inne ówczesne organizmy morskie były niewielkich rozmiarów, przypuszczenia o funkcji ochronnej wydają się mało prawdopodobne. Nie wiadomo, przed czym miałby się chronić taki olbrzym jak Titanokorys gainesi.

Źródło: Royal Society Open Science