Zwierzęta Australii jednych fascynują, innych przerażają. I nie ma co się dziwić. Australijczycy żyją na co dzień między niebezpiecznymi gatunkami. O ile kangury czy koale wzbudzają raczej pozytywne reakcje, o tyle widok czarnej wdowy może przyspieszyć akcję serca. Naukowcy regularnie identyfikują nowe okazy australijskiej fauny. Na przykład pająki, które wyglądają jak pelikany.

To właśnie pająki wzbudzają najwięcej emocji. Pewnie dlatego, że część z nich jest jadowita. Dlaczego w Australii jest ich tak wiele? To zasługa klimatu. Im cieplej, tym lepsze warunki dla pająków.

Nowy gatunek pająka odkryty w Australii

Niedawno w stanie w Queensland odkryto nowy, gigantyczny gatunek pająka z rodziny tzw. pająków zapadniowych. Nazywa się je tak, ponieważ żyją w niewielkich jamkach zamykanych „drzwiami”. Euoplos dignitas to według naukowców gatunek „rzadki” i „tajemniczy”. Zidentyfikowano go po czterech latach intensywnych badań terenowych.

Głównego badacza, dr. Michaela Riksa, najbardziej ekscytuje rozmiar nowo odkrytego pająka. Samice mogą mieć ponad 5 cm długości, a to „bardzo dużo” dla tego typu pająków. Samce są nieco mniejsze.

Przedstawiciele Euoplos dignitas nie są zagrożeniem dla ludzi. Badacze tłumaczą, że te pająki prowadzą samotne życie i nie szukają interakcji z innymi gatunkami. Budują swoje nory w glebie otwartych lasów i zjadają bezkręgowce zamieszkujące ziemię.

Odkryto nowy gatunek pająka. Jest rzadki i „bardzo duży” / fot. Queensland Museum

Co wiadomo o olbrzymim pająku zapadniowym?

Aby potwierdzić, że Euoplos dignitas to nieopisany wcześniej gatunek, zespół badawczy porównał jego wygląd i genom z innymi gatunkami. W tym celu wykorzystano kolekcję Muzeum w Queensland.

– Szeroko zakrojony program badawczy DIG prowadzony w ciągu ostatnich pięciu lat ujawnił, że był to gatunek nieopisany. Od 1997 r. nie zebrano żadnych nowych okazów. Dzięki pracom terenowym gatunek ponownie odkryto w pobliżu Monto, a dalsze badania naukowe doprowadziły do ​​jego opisu taksonomicznego – mówi dr Rix cytowany przez Newsweek.

Jak tłumaczy, naukowa nazwa pająka była ukłonem w stronę projektu i samej wielkości zwierzęcia. Euoplos to grupa pająków zapadniowych, a dignitas oznacza po łacinie godność oraz wielkość.

Gatunek ten występuje nielicznie w okolicach Monto i Eidsvold, w szerokim pasie łąk porośniętych akacją, który biegnie między tropikalnym lasem deszczowym wybrzeża a półpustynnym wnętrzem środkowo-wschodniego Queensland. Euoplos dignitas stracił większość naturalnych siedlisk z powodu wycinki lasów. To oznacza, że gatunek ten może szybko zostać uznany za zagrożony wyginięciem.

Nie byłby to pierwszy takie przypadek. Niedawno odkryty gatunek walenia również błyskawicznie trafił na listę zagrożonych wyginięciem. Na całym świecie zostało niewiele ponad 50 osobników.

Najbardziej niebezpieczne pająki na świecie

Pająki bywają niezwykle niebezpieczne. Na te gatunki lepiej uważać:

• Wałęsak brazylijski występuje w tropikalnych regionach Ameryki Środkowej i Południowej. Jest uważany za jednego z najbardziej jadowitych pająków na świecie. Jego jad może powodować silny ból, paraliż, a nawet śmierć.
  • Czarna wdowa występuje na całym świecie, w tym w Ameryce Północnej, Europie i Azji. Łatwo ją rozpoznać po charakterystycznym, błyszczącym czarnym korpusie i czerwonych oznaczeniach w kształcie klepsydry. Samica czarnej wdowy jest szczególnie niebezpieczna, ponieważ jej ukąszenie może powodować silny ból, nudności i skurcze mięśni. W rzadkich przypadkach ugryzienie może doprowadzić do paraliżu lub śmierci.
  • Latrodectus hasselti występuje w całej Australii i jest bliskim krewnym czarnej wdowy. Łatwo go rozpoznać po jaskrawoczerwonym pasku na grzbiecie. Jad pająka jest silną neurotoksyną, która może powodować silny ból, nudności i wymioty. W rzadkich przypadkach ukąszenie może być śmiertelne.
  • Pustelnik brunatny występuje w południowych i środkowych Stanach Zjednoczonych. Łatwo go rozpoznać po jasnobrązowym ciele i wyraźnych znakach w kształcie skrzypiec. Jad pająka może powodować silny ból, nudności, a w niektórych przypadkach nawet śmierć.

Chociaż pająki mogą być przerażające, ważne jest, aby pamiętać, że większość z nich jest nieszkodliwa. Jeśli natkniesz się na pająka, który wygląda na niebezpiecznego, najlepiej zostaw go w spokoju.