W badaniach naukowcy skupili się na bieganiu, ponieważ jest to najłatwiej dostępna forma wysiłku fizycznego. Bieganie jest również jedną z najstarszych form aktywności fizycznej, która przyczyniła się do sukcesu ewolucyjnego człowieka. Bieganie angażuje całe ciało, co wpływa na nastrój oraz zdolności umysłowe.

Jak bieganie wpływa na mózg?

Badacze skupili się na krążeniu w części mózgu odpowiedzialnej za nastrój i kontrolę emocji – korze przedczołowej. Hamuje ona spontaniczne stany emocjonalne, których źródłem jest podwzgórze i układ limbiczny.

W badaniach zmierzono zdolności poznawcze 26 osób po odpoczynku i po krótkim biegu. Ochotnicy wypełniali test Stroopa, który polega na podaniu koloru słowa oznaczającego inny kolor. Okazało się, że już 10 minut biegu poprawia krążenie w korze przedczołowej oraz zdolność do identyfikowania kolorów.

Badania mogą przyczynić się do zrozumienia, jak bieganie wpłynęło na ewolucję gatunku Homo sapiens. To nie pierwsze badanie, które pokazuje, że krótki bieg może poprawić nastrój oraz zdrowie. Dlatego warto zacząć biegać już dziś!

Euforia biegacza. Czy to na pewno endorfiny?

Wysiłek fizyczny często wywołuje przyjemne uczucie, zwane „euforią biegacza”. Przez długi czas uważano, że jest to zasługa endorfin, czyli „hormonów przyjemności”. Jednak w kwietniu 2019 roku naukowcy z Uniwersyteckiego Centrum Medycznego Hamburg-Eppendorf odkryli, że to nie endorfiny, a kannabinoidy, podobne do tych występujących w konopiach indyjskich, odpowiadają za ten stan. Badania wykazały, że już półgodzinny wysiłek może poprawić nastrój i zdrowie psychiczne.

W listopadzie 2019 roku badacze z Uniwersytetu Nottingham potwierdzili te wyniki, dowodząc, że engodenne kannabinoidy, wytwarzane przez organizm, zaczynają powstawać już po 15 minutach wysiłku. Co więcej, podczas krótkiego wysiłku organizm produkuje również związki o działaniu przeciwzapalnym.

Bieganie hartuje organizm, zwiększa pojemność płuc, podnosi sprawność serca i wydolność całego organizmu. Kształtuje szczupłą, wysportowaną sylwetkę. Biegać może prawie każdy. Uważać na siebie powinny osoby z zaawansowaną chorobą wieńcową czy dużym nadciśnieniem tętniczym. Biegać można zarówno w mieście czy lesie, jak i np. w górach.

Źródła: University of Tsukuba, Scientific Reports.