Takie sytuacje nie zdarzają się często w przyrodzie, a jeszcze rzadziej fotografom udaje się uwiecznić je na kadrach. Barbara D'Angelo miała dużo szczęścia, odwiedzając Orlando Wetlands Park na Florydzie na początku marca. Zrobiła zdjęcia dwumetrowego aligatora-kanibala, który zjadał mniejszego osobnika. Niecodzienne fotografie szybko obiegły internet.

Aligator-kanibal na rzadkich zdjęciach

– Robiło się ciemno. Skręciłam, żeby zobaczyć zachód słońca i ustalić kompozycję zdjęcia, kiedy usłyszałam za sobą ogromny plusk. Odwracając się zobaczyłam, jak ogromny aligator podnosi głowę i ma w pysku coś ciemnego – wspomina D'Angelo w rozmowie z Newsweekiem. Wcześniej fotografowała aligatory jedzące zwierzęta, ale były to ryby i kaczki, a nie osobniki tego samego gatunku.

Fotografka nie ukrywa, że przyłapanie aligatora na kanibalizmie było emocjonującym przeżyciem. Zwłaszcza że drapieżnik znajdował się zaledwie kilka metrów od niej. Robiąc zdjęcia, skupiła się przede wszystkim na jego pysku i oczach. Choć nie widziała ogona w całości, szacuje, że aligator mierzył około 240 cm długości.

– Stałam tak nieruchomo, jak tylko mogłam, z trzęsącymi się rękami i walącym sercem, i po prostu zaczęłam fotografować. [...] Obserwowałam przez obiektyw, jak aligator podnosi głowę i uderza ofiarą, aby najpierw skręcić jej kark i zmiażdżyć kości. Wiedział, co robi i wiedział, jak to zrobić – opowiada D'Angelo.

Cała akcja trwała około dwóch minut.

Fotografka uwieczniła na zdjęciach aligatora-kanibala w akcji. To nieczęsty widok / fot. Barbara D'Angelo/Facebook

Czy wszystkie aligatory amerykańskie są kanibalami?

Według Florida Fish and Wildlife aligatory amerykańskie są oportunistycznymi łowcami. Młode jedzą głównie owady, płazy, małe ryby i inne bezkręgowce, podczas gdy dorosłe aligatory polują na ryby, węże, żółwie, małe ssaki i ptaki. Kanibalizm nie jest rzadkością w przypadku tych gadów. W jednym z badań stwierdzono nawet, że „od 6 do 7% młodych aligatorów pada ofiarą kanibalizmu”.

To warto wiedzieć o aligatorach amerykańskich

Aligatory amerykańskie zamieszkują południowo-wschodnie Stany Zjednoczone. Można je spotkać nie tylko Florydzie, ale też w południowym Teksasie, Luizjanie oraz w niektórych częściach Północnej i Południowej Karoliny, Georgii i Alabamy. Przyrodnicy zauważają, że w ciągu ostatnich kilku lat zasięg aligatora wydaje się przesuwać na północ. Wybierają różne środowiska: od jezior i rzek i bagna i mokradła.

• Te potężne drapieżniki mogą mieć nawet ponad 3 metry długości i ważyć około 200 kilogramów.
  • Mają długie, muskularne ciała z krótkimi, krępymi nogami i długim, mocnym ogonem.
  • Aligatory z Ameryki są samotnikami. Większość czasu spędzają w wodzie.
  • Noce to ich czas żeru i polowań. Za dnia można podejrzeć, jak wygrzewają się na brzegach rzek czy jezior.
  • Dorosłe osobniki łączą się w pary wiosną. Jeśli amory są udane, samica składa od 25 do 70 jaj. Po około 65 dniach wykluwają się z nich młode, mierzące 15 cm.

Kanibalizm w królestwie zwierząt

Kanibalizm nie jest powszechny u większości zwierząt, ale występuje u różnych gatunków. Od ryb po ptaki, ssaki, a nawet owady. Powody są różne. Zabijanie osobników tego samego gatunku to sposób na ograniczenie rywalizacji o zasoby i zapewnienie sobie przetrwania. W niektórych przypadkach zwierzęta uciekają się do kanibalizmu jako formy dominacji lub wyeliminowania słabszego osobnika. Pewne gatunki, tak jak ropuchy z Australii, stają się kanibalami nie od razu, a na przestrzeni lat.

W przypadku ryb kanibalizm występuje najczęściej u gatunków, które rozmnażają się szybko i występują w dużych ilościach, takich jak sardele i karpie. Podobnie niektóre gatunki ptaków, takie jak sowy, zjadają przedstawicieli własnego gatunku, aby ograniczyć konkurencję.

Owady, takie jak termity, mrówki i chrząszcze również praktykują kanibalizm, często jako środek kontroli populacji. W niektórych przypadkach większe owady zjadają mniejsze, aby ograniczyć rywalizację o pożywienie.

Wśród ssaków kanibalizm jest rzadki i występuje tylko w skrajnych przypadkach. Na przykład, kiedy matka chroni młode.