W czeskiej jaskini Mladeckiej, w północnych Morawach w 1881 roku odbywały się wykopaliska archeologiczne. Austro-węgierski archeolog Józef Szombathy odnalazł wówczas szkielety zwierząt oraz czaszkę człowieka, który żył 31 000 lat temu. Fragment szkieletu nazwano Mladeč 1. Część artefaktów sugerowała, że jaskinia przez dłuższy czas była zamieszkiwana przez ludzi.

XIX-wieczne badania wykazały, że czaszka należała do mężczyzny. 141 lat później badacze jeszcze raz przyjrzeli się szczątkom naszych przodków. Okazało się, że uczeni pomylili się co do płci osobnika.

Czescy i brazylijscy naukowcy postanowili zrekonstruować twarz prehistorycznej kobiety

Nowe odkrycie zostało opisane w nowej publikacji internetowej pod tytułem „The Forensic Facial Approach to the Skull Mladeč 1”. Naukowcy wyjaśniają, że czaszka tak naprawdę należała do 17-letniej kobiety, która żyła w regionie w latach 43 000–26 000 p.n.e. Autorzy twierdzą, że to jeden z najstarszych przedstawicieli Homo sapiens, którego szczątki odkryto w Europie. W ramach badań postanowili przeprowadzić rekonstrukcję twarzy prehistorycznej kobiety.

W 2021 roku Wiedeńskie Muzeum Historii Naturalnej udostępniło interaktywny, doskonale odwzorowany model czaszki w internecie. To skłoniło grupę czesko-brazylijskich naukowców do ponownych badań nad fragmentem paleolitycznego szkieletu. – Pewne cechy czaszki mogły wskazywać, że należała do mężczyzny. Prawdopodobnie z tego wynikała pomyłka – mówi portalowi Cicero Moraes, współautor odkrycia.

Badacze krok po kroku zrekonstruowali tkankę miękką 17-latki

Uczeni w swojej pracy wykorzystali wszystkie dostępne środki. To między innymi poprzednie rekonstrukcje z lat 30. oraz wszelkie informacje dotyczące szkieletu, które zebrano w trakcie pierwszych wykopalisk. Czaszce brakowało jednak żuchwy i kilku zębów, dlatego zespół musiał uzupełnić te brakujące elementy, uniwersalnymi fragmentami, aby móc w przybliżeniu określić, jak ta osoba mogła wyglądać. Naukowcy podkreślają, że aby rekonstrukcja mogła być udana, czaszka musiała być kompletna.

Za pomocą tomografii komputerowej zespół zestawił kompletną czaszkę kobiety ze zdjęciami 200 innych, współczesnych i prehistorycznych. Zespół w ten sposób upewnił się, że ich wizualizacja brakujących elementów została dopasowana prawidłowo. Następnie zespół podjął się komputerowego odtwarzania tkanek miękkich. Na podstawie każdego milimetra kości oraz ukształtowania czaszki, krok po kroku rekonstruowali to, jak mogła wyglądać twarz tej młodej dziewczyny.

W sumie stworzono dwie rekonstrukcje

Naukowcy stworzyli w sumie dwie rekonstrukcje. Jedna jest w odcieniach szarości i jest pozbawiona indywidualnych cech. Druga natomiast ma włosy, nadano kolor jej karnacji, brwiom oraz oczom. Uczeni podkreślają jednak, że bardzo niewiele wiadomo na temat samej kobiety.

W przeszłości naukowcy wielokrotnie podejmowali się rekonstrukcji szkieletów lub mumii. W ubiegłym roku Pracownicy laboratorium Parabon Nanolabs odtworzyli cyfrowo twarze trzech mężczyzn, którzy zostali zmumifikowani w starożytnym Egipcie między 1380 r. p.n.e. a 425 r. n.e. W tym przypadku uczeni wykorzystali technologie DNA i siatki termicznej. Również w 2021 roku badacze zrekonstruowali twarze dwójki praludzi: Lucy i dziecko z Taung, o czym pisaliśmy na łamach National Geographic Polska.

ŹródłoThe Forensic Facial Approach to the Skull Mladeč 1