Żaby i wielkie zębiska? To nie jest pierwsze skojarzenie z tymi płazami. Częściej myślimy o niegroźnym zwierzątku z wyłupiastymi oczami i tylnymi nogami dłuższymi niż przednie. To właśnie nieproporcjonalne kończyny ułatwiają im skakanie i pływanie.

Maleńka żaba z kłami z Indonezji

Zespół naukowców z Indonezji i USA opublikował na łamach czasopisma naukowego „Plos One” artykuł na temat nieznanego do tej pory gatunku maleńkiej żabki. Posiada ona nieproporcjonalnie względem masy swojego ciała duże kościste kły wystające z dolnej szczęki.

– Ten nowy gatunek jest malutki w porównaniu do innych żab z kłami na wyspie, na której został znaleziony. Ma rozmiary mniej więcej monety ćwierćdolarowej – mówi dr Jeff Frederick, badacz z Field Museum w Chicago i główny autor badania.

Nowy gatunek żaby jest naprawdę maleńki / Fot. za Jeffrey H. Frederick et al/Plos One

Żaba ta jest naprawdę maleńka – jej długość sięga zaledwie około 2,5 cm.

– Wiele żab z tego rodzaju jest gigantycznych, ważą do prawie kilograma. Na drugim końcu skali jest ten nowy gatunek, ważący mniej więcej tyle samo, co dziesięciocentówka (ta amerykańska moneta waży 2,6 grama – przyp. red.) – dodaje naukowiec.

Miejsce odkrycia – Sulawesi

Indonezja jest państwem składającym się z szeregu wysp. Nowy gatunek żaby zidentyfikowano na jednej z nich. Sulawesi to gigantyczna wyspa z rozległym łańcuchem gór, wulkanów, nizinnych lasów deszczowych i lasów chmurowych w górach. Nie dziwne zatem, że skrywają się tam przed ludźmi takie gatunki, o których jeszcze nikt nie wiedział. Maleńka żaba z kłami pewnie nie jest wyjątkiem.

– Obecność wszystkich tych różnych siedlisk oznacza, że różnorodność biologiczna wielu roślin i zwierząt, które tam znajdujemy, zapiera dech w piersiach i można ją porównać z takimi miejscami jak Amazonia –  uważa dr Frederick.

Podczas wędrówki przez dżunglę członkowie wspólnego amerykańsko-indonezyjskiego zespołu badawczego zauważyli coś nieoczekiwanego na liściach drzew i głazach pokrytych mchem: gniazda żabich jaj. Te powstają z reguły w środowisku wodnym, a nie na drzewach. Wkrótce potem badacze zaczęli dostrzegać na liściach małe, brązowe żaby.

Nieznany do tej pory gatunek żab składa jaja na liściach. Jaj strzegą samce z kłami / Fot. Sean Reilly

Jaj strzegły tylko samce żab z kłami. – Zachowanie samców polegające na pilnowaniu jaj nie jest całkowicie nieznane u wszystkich żab, ale jest raczej rzadkie – wyjaśnia dr Frederick.

Z uwagi na nietypowe miejsce składania jej – liście drzew – nowy gatunek żaby nazwano Limnonectes phyllofolia od słowa phyllofolia oznaczającego „gniazdujące wśród liści”.

Funkcja kłów

Żaby używają kłów do walki między sobą o terytorium i partnerów. Służą im one także do polowania na ofiary o twardych skorupach. Mowa, chociażby o gigantycznych stonogach i krabach. Żabki są więc w stanie atakować jedynie niewielkie zwierzęta. Dzięki kłom mogą też odganiać drapieżników, którzy mają ochotę zjeść ich małe w jajach.

Indonezja pełna niespodzianek

Naukowcy nie kryją zaskoczenia, że ciągle odkrywają nowe gatunki na wyspie Sulawesi. – Nasze odkrycia podkreślają ważny aspekt ochrony tych wyjątkowych tropikalnych siedlisk – zauważa dr Frederick.

W jego ocenie warto pamiętać o tym, że odkryty właśnie gatunek żaby nie występuje nigdzie indziej na Ziemi, dlatego tak ważna jest ochrona zarówno jego, jak i ekosystemu, w którym znajduje bezpieczne miejsce do życia.

Źródło: Plos One