Siedemdziesiąt jeden lat i trzydzieścioro dzieci później

Pisklę uważanej za „najstarszego znanego dzikiego ptaka w historii” Wisdom wykluło się na początku lutego 2021 r. w Midway Atoll. To narodowy rezerwat przyrody na północnym Pacyfiku, gdzie co roku ponad milion albatrosów wraca do swoich gniazd. Albatrosy to prawdziwi mistrzowie szybowania.

Ojcem pisklęcia jest długoletni partner Wisdom, Akeakamai. Według opiekującej się ptakami agencji US Fish & Wildlife Service (USFWS) ptaki te stanowią parę od 2010 roku. Przy okazji USFWS stwierdził również, że albatrosy znajdują swoich życiowych partnerów poprzez kolektywne „imprezy taneczne”. Badania wykazują jednak, że ptaki te coraz częściej się „rozwodzą”.

„Wierzymy, że Wisdom miała innych partnerów” – napisała na profilu agencji na platformie Medium dr Beth Flint, biolożka zatrudniona w US Fish and Wildlife Service – „Chociaż albatrosy łączą się w pary na całe życie, w razie potrzeby mogą znaleźć nowych partnerów – na przykład jeśli przeżyją swojego pierwszego partnera”. Agencja USFWS oszacowała również, że w ciągu swojego życia Wisdom powołała na świat ponad 30 piskląt.

Albatrosy nie mają lekko

Pojawienie się na świecie kolejnego potomka najstarszego ptaka na świecie wywołało ekscytację również w organizacji BirdLife Australia. Zajmuje się ona poprawianiem dobrostanu australijskiego ptactwa.

„Ponieważ Wisdom gniazduje tylko co dwa lata, międzynarodowa społeczność obserwatorów ptaków z niecierpliwością czeka, by zobaczyć, czy uda jej się wrócić i założyć gniazdo” - powiedział Sean Dooley, manager do spraw publicznych w organizacji – „Szanse są marne, więc ilekroć ma to miejsce, jest to dla wielu powód do świętowania”.

Dlaczego szanse albatrosa są marne? W obecnych czasach albatrosy nie mają łatwego życia – są bardzo powolnymi łowcami, więc rybołówstwo i inne gałęzie przemysłu rybnego zabierają im pokarm, zbierając wśród wielu ptaków morskich śmiertelne żniwo. Życie albatrosów też jest zagrożone.

Ptakom nie sprzyjają również zmiany klimatyczne. Zmiany temperatury wody i zmiany w prądach wodnych i wiatrach oznaczają, że zakres, w jakim muszą latać, by znaleźć pożywienie stale się kurczy. Ich ofiary poszukują zimniejszej wody. Jest to duże zagrożenie, z którym borykają się wszystkie ptaki morskie, ale w szczególności powolne albatrosy.

Ptaki w słusznym wieku

„Każdego roku, w którym Wisdom powraca, dowiadujemy się więcej o tym, jak długo ptaki morskie mogą żyć i wychowywać pisklęta” – powiedziała dr Flint w wywiadzie dla czasopisma „Honolulu Star Advertiser”, wskazując, iż samica albatrosa jest częścią jednego z najstarszych badań dotyczących obrączkowanych ptaków.

Albatrosy to nie jedyne długowieczne ptaki w królestwie zwierząt. Również papugi, zwłaszcza kakadu, często dożywają słusznego wieku i są rozrodczo aktywne do samego końca. Naukowcy twierdzą, że w niewoli są w stanie przeżyć nawet około 90 lat, podczas gdy w środowisku naturalnym żyją około 40 lat.