Afryka od zawsze wzbudza ciekawość, a u wielu osób – nawet fascynację. Nic dziwnego, bo odległy Czarny Ląd to miejsce niezwykłe właściwie pod każdym względem. Tamtejsza przyroda zachwyca swoim unikatowym pięknem i wspaniałą różnorodnością, ale to nie wszystko.

Ciekawostki o Europie okazują się niezwykle interesujące, podobnie zresztą jak ciekawostki o Azji. Trzeba jednak wiedzieć, że Afryka jest jeszcze bardziej zróżnicowanym miejscem. Naturalne jest więc, że szukając najbardziej intrygujących faktów ze świata, większość odnalezionych informacji będzie dotyczyła właśnie Czarnego Lądu. Oto ciekawostki o Afryce.

Ciekawostki o zwierzętach Afryki

Największe gatunki roślinożerne, najbardziej niebezpieczne drapieżniki i niezliczone owady – oto najkrótsza charakterystyka afrykańskiej fauny.

• W Afryce żyje ok. 25 proc. wszystkich ptaków.
  • Tanzania jest krajem z największym nagromadzeniem dzikich zwierząt. Żyje tam ok. 20 proc. wszystkich afrykańskich gatunków ssaków.
  • Pingwiny kojarzą się przede wszystkim z Antarktydą, ale mało kto pamięta, że występują także w Afryce. Okazuje się, że afrykańska populacja tych niezwykłych ptaków przekracza 50 tysięcy osobników.
  • Wiele osób spoza Afryki jest zdania, że największym zagrożeniem są tam krokodyle, lwy i rekiny. Nic bardziej mylnego. Najgroźniejszym zwierzęciem Afryki jest hipopotam nilowy. Ten kolos zabija rocznie więcej osób niż wymienione wcześniej gatunki razem wzięte.
  • Jezioro Malawi jest domem dla ok. 500 gatunków ryb. To czyni je najbardziej zróżnicowanym zbiornikiem słodkowodnym na świecie.
  • Dorosły słoń afrykański każdego dnia pożera ok. 200 kg materiału roślinnego.
  • Bawół afrykański jest jednym z nielicznych rogaczy, których człowiek nie zdołał udomowić. Wynika to z faktu, że to potężne zwierzę jest wyjątkowo agresywne i nieprzewidywalne.
  • W Afryce pawiany są uważane za szkodniki.
  • W sprzyjających warunkach, ryk lwa afrykańskiego rozchodzi się na ok. 8 km.
  • Podczas polowania gepard w ok. 2 sekundy osiąga prędkość 70 km/godz.

Ciekawostki o roślinach Afryki

Charakterystyczne położenie Afryki, którą przedziela równik, decyduje o strefowości geograficznej tamtejszej flory. To przekłada się na niezwykłe zróżnicowanie gatunkowe.

• Przez długi czas Madagaskar pozostawał w całkowitej izolacji. Takie warunki sprawiły, że rozwinęło się tam wiele gatunków, które nie występują nigdzie indziej. Zdaniem naukowców ponad 80 proc. organizmów żywych na Madagaskarze (roślin i zwierząt) to endemity.
  • Baobab jest największym drzewem w Afryce. Średnica pnia dużego okazu może przekraczać 30 metrów!
  • W Afryce rosną tzw. żywe kamienie. Mowa o litopsach, których liście przybierają walcowatą formę, przypominającą kamień. To specyficzny mechanizm obronny – rodzaj kamuflażu, chroniący roślinę przed pożarciem.
  • W południowej Angoli i Namibii występuje jedna z najdziwniejszych roślin świata. Mowa o welwiczji przedziwnej, która w całym swoim życiu wykształca tylko 2 liście i nigdy ich nie zrzuca.
  • Sawanna pokrywa prawie 1/3 powierzchni Afryki.
  • Afrykańskie lasy deszczowe są domem dla połowy żyjących tam gatunków zwierząt.
  • Pozbawiona liści i chlorofilu hydra afrykańska jest jedną z najdziwniejszych roślin na świecie.
  • We wschodniej Afryce rosną kwiaty nazywane tancerkami. Swoją osobliwą nazwę zawdzięczają podobieństwu do sylwetki tańczącej baletnicy.
  • Pachypodium rosulatum, endemiczna roślina Madagaskaru, często bywa nazywana minibaobabem. W rzeczywistości obie rośliny nie mają ze sobą nic wspólnego.
  • Daktyle zawierają tak mało wody, że proces suszenia niemal nie zmienia ich właściwości.

Ciekawostki geograficzne o Afryce

Afryka to jedno z najbardziej zróżnicowanych miejsc na Ziemi, nie tylko pod względem występującej tam flory i fauny. Różnorodność afrykańska dotyczy także form ukształtowania terenu i tamtejszego klimatu.

• Afryka dzieli się na osiem regionów geograficznych. Należą do nich: Sahara, Sahel, sawanna, Wielkie Jeziora Afrykańskie, Wybrzeże Suahili, las deszczowy i RPA. Każdy z nich charakteryzuje się całkowicie odmiennym krajobrazem.
  • Afryka wydaje się być odległa względem Europy. Warto jednak wiedzieć, że w obszarze Cieśniny Gibraltarskiej oba kontynenty dzieli dystans kilkunastu kilometrów.
  • Afryka to drugi największy kontynent świata, ale ma najkrótszą linię brzegową. Ta zaskakująca cecha wynika z jej niewielkiego zróżnicowania.
  • Mówi się, że najwięcej piramid jest w Egipcie. Nic bardziej mylnego. W Sudanie piramid jest ponad 220
  • Podczas gdy polskie pustynie powoli zanikają, Sahara staje się coraz większa. Każdego miesiąca jej obszar rozrasta się średnio o 500 metrów.
  • Jedną z konsekwencji postępującej ekspansji Sahary jest stopniowe zanikanie jeziora Czad.
  • RPA ma nie jedną, a trzy stolice. Pretoria jest siedzibą prezydenta i rządu, w Kapsztadzie mieści się parlament, z kolei Bloemfontein jest miejscem urzędowania władzy sądowniczej.
  • W Tanzanii wznosi się jedyny aktywny wulkan karbonatytowy, czyli wyrzucający lawę, która w ponad 50 proc. składa się z węglanów.
  • Naukowcy długo sądzili, że skamieniałe szczątki gatunku Australopithecus africanus, odkryte w jaskiniach Sterkfontien, mają 2,1-2,6 mln lat. Nowe metody datowania węglowego udowadniają jednak, że są o ok. milion lat starsze.
  • Kilkanaście afrykańskich terytoriów wciąż jeszcze ma nieustalony status.

Ciekawostki o zwiedzaniu Afryki

Co warto wiedzieć przed dokonaniem rezerwacji biletu do Afryki? Poniżej wymieniamy najbardziej interesujące ciekawostki podróżnicze.

• Planując wakacje w Afryce, warto zabrać ze sobą gotówkę. W wielu tamtejszych krajach trudno o bankomat czy terminal w sklepie.
  • Jeszcze przed zaplanowaniem podróży należy upewnić się, czy region będący celem wyprawy jest bezpieczny. Niestety, wojny nie są jedynym czyhającym tam zagrożeniem. W wielu miejscach kradzieże, napady z bronią i porwania dla okupu są smutną codziennością.
  • Jedną z najbezpieczniejszych afrykańskich destynacji jest Zanzibar.
  • Zła sława najniebezpieczniejszej przylgnęła do Republiki Środkowoafrykańskiej. Niebezpieczna jest też Somalia i Mali.
  • W większości afrykańskich państw Polaków dotyczy obowiązek wizowy.
  • Wielu turystów wymienia Wodospady Wiktorii na pierwszym miejscu listy największych atrakcji Afryki. Ten niezwykły twór natury ma 108 metrów wysokości i ponad 1500 metrów szerokości.
  • Kilimandżaro (5900 m n.p.m.) jest najwyższą górą Afryki, ale wbrew pozorom, jej zdobycie nie jest dużym wyzwaniem. Rocznie na szczyt wyrusza kilkanaście tysięcy turystów. Na Kilimandżaro jest nawet bezprzewodowy internet.
  • Egipt wciąż pozostaje najpopularniejszą afrykańską destynacją, ale coraz więcej osób decyduje się na wczasy w bardziej egzotycznych krajach, np. w Kenii.
  • Safari jest jednym z najpopularniejszych sposobów zwiedzania Afryki.
  • Osoby chcące zwiedzić Madagaskar muszą pamiętać, że tamtejsza służba zdrowia nie spełnia właściwie żadnych standardów.

Inne ciekawostki o Afryce

Przedstawione wyżej fakty to zaledwie mała cześć bogatego zbioru informacji na temat tego niezwykłego miejsca. Poniżej prezentujemy kolejne interesujące ciekawostki o kontynencie afrykańskim.

• W Afryce używa się ponad tysiąca języków. Niektórzy badacze są zdania, że ta liczba może być nawet dwukrotnie większa.
  • Niemal połowa wszystkich diamentów na świecie pochodzi ze środkowej i południowej części Afryki.
  • W 2021 roku w RPA na świat przyszły dziesięcioraczki.
  • Deficyt wody jest jednym z najpoważniejszych problemów trapiących Afrykę. Każdego dnia afrykańskie kobiety i dzieci pokonują średnio 5 km pieszo, by zdobyć wodę.
  • W czasach przed kolonizacją w Afryce istniało ok. 10 tys. niepodległych plemion i państw.
  • Uniwersytet Timbuktu jest jednym z najstarszych na świecie. Istniał już w XII wieku.
  • W Afryce językiem francuskim posługuje się prawie 2 razy więcej osób niż we Francji.
  • Najbogatszym afrykańskim krajem jest Gwinea Równikowa.
  • Etiopia tylko raz znajdowała się pod okupacją. Miało to miejsce w latach 1936–1941, kiedy do kraju wkroczyli Włosi.
  • Na fladze Mozambiku znajduje się karabin AK-47 (tzw. kałasznikow).