Liczące miliony lat skamieniałości nie zawsze są szczątkami dinozaurów czy roślin. Niekiedy przedstawiają też zwierzęta znane nam do dziś, a właściwie ich przodków. Tak też jest w przypadku wyjątkowego odkrycia w Niemczech. Już teraz naukowcy podkreślają jego historyczne znaczenie. Najpierw musiało jednak upłynąć kilka lat.

Mowa o niezidentyfikowanej do niedawna skamieniałości pajęczaka. Paleontolodzy wydobyli ją w pobliżu Osnabrück w Dolnej Saksonii w Niemczech. Wstępne badania wykazały, że pochodzi z późnego karbonu. Dopiero ekspert, dr Jason Dunlopz Museum für Naturkunde w Berlinie, ustalił, co to za stworzenie.

Wyjątkowy pająk znaleziony niedaleko Polski

To najstarszy pająk, jakiego kiedykolwiek znaleziono w Niemczech. Odkrycie jest przełomowe z jeszcze innego powodu. To zupełnie nowy gatunek. Nazwano go Arthrolycosa wolterbeeki na cześć jego odkrywcy, dr. Tima Wolterbeeka z Uniwersytetu w Utrechcie. Skamieniałość liczy od 310 do nawet 315 milionów lat. Pomimo swojego wieku pająk zachował się niemal w całości. Nowoodkryty gatunek jest jednym z zaledwie 12 gatunków karbońskich zaliczanych do rzędu Araneae.

Od innych pająkopodobnych krewnych wyróżnia go, chociażby to, że posiadał dysze przędzalnicze. To charakterystyczna cecha prawdziwych pająków.

Jak na razie naukowcy wiedzą o 12 gatunkach pająków żyjących w karbonie. To nie mało, ale blisko spokrewnionych z nimi pajęczaków było kilka razy więcej. Co ciekawe, odkrywca nieznanego do tej pory gatunku pająka, nie zajmował się w swojej pracy pajęczakami. Jego badania były poświęcone Ziemi. Przedstawiciele środowiska naukowego podkreślają, że to doświadczenie pokazuje, że naukowcy nie zawsze ograniczają się do wybranych dyscyplin.

– Minęły prawie cztery lata, odkąd znalazłem niezidentyfikowaną skamieniałość pajęczaka niedaleko Osnabrück w Niemczech. To było wspaniałe doświadczenie, ponieważ po drodze dowiedziałem się wiele o pajęczakach, pająkach i dyszach przędzalniczych – napisał dr Wolterbeek na forum internetowym.

Pająki w Polsce i na świecie

O pająku jak na razie niewiadomo za wiele. Skamieniałość nie wystarczyła naukowcom, aby ustalić, jak żył oraz czym żywił się Arthrolycosa wolterbeeki. Same pająki często wzbudzają lęk ze względu na swoją fizjonomię oraz potencjalne niebezpieczeństwo. Warto zatem przypomnieć, że ich zdecydowana większość nie zagraża ludziom. Szacuje się, że tylko około 3% pająków ma jad niebezpieczny dla człowieka. Są to między innymi: czarna wdowa, wałęsak brazylijski, czy pustelnik brunatny.

Jednym z pająków budzących największy postrach jest ptasznik. To zasługa jego rozmiarów. Jad ptasznika nie jest jednak niebezpieczny dla ludzi. Jego działanie często porównuje się do trucizny zostawianej w ciele przez osy.

Pająki żyjące w Polsce nie zagrażają życiu ludzi. Niektóre potrafią jednak ukąsić. Jad posiadają: sieciarz jaskiniowy, krzyżak czy strojniś nadobny.