Pozostaje ufać, że wraz z postępem technologicznym ludzkość będzie zdobywała coraz więcej odpowiedzi na nurtujące ją od tysięcy lat pytania.

Najnowsze ciekawostki o kosmosie

Wbrew wyobrażeniom, jakie moglibyśmy wynieść po seansie dowolnego filmu science fiction, w przestrzeni kosmicznej panuje absolutna cisza. Nie ma tam bowiem powietrza, a bez niego fale dźwiękowe nie mogą się przenosić. Są do tego natomiast zdolne fale radiowe - nasłuchując przez radioteleskopy, wychwycimy z kosmosu wiele interesujących rzeczy.

W październiku 2021 roku astronomowie odebrali tajemniczy sygnał radiowy dochodzący z centrum galaktyki Drogi Mlecznej. Nie pasuje on zupełnie do naszej aktualnej wiedzy o kosmosie, co mogłoby sugerować, że uczeni natknęli się na całkowicie nowy obiekt we wszechświecie. Na razie pozostaje im wyłącznie jego obserwacja i wyciąganie wniosków.

Wszechświat posiada swój specyficzny zapach. Człowiekowi oczywiście dość trudno go wyczuć, bo poza stacją kosmiczną znajduje się zawsze w skafandrze. Wspomniana woń jest jednak uchwytna na przykład po otwarciu śluzy powietrznej z powodu spaceru kosmicznego. Astronauci porównują ją do rozgrzanego metalu albo grilla. Za emitowanie tego zapachu odpowiada ozon.

Zaskakujące ciekawostki o kosmosie

Ślady astronautów biorących udział w lądowaniu na Księżycu 20 lipca 1969 r. pozostaną tam przez kolejne 100 milionów lat. Jest to możliwe dlatego, że Srebrny Glob nie zna zjawisk takich jak deszcz czy wiatr, nie występuje tam również atmosfera. Erozja na jego powierzchni zachodzi wyłącznie wskutek bombardowania go przez mikrometeoryty. Proces ten postępuje jednak bardzo powoli.

Wenus, jako jedyna planeta w Układzie Słonecznym, obraca się wstecznie do kierunku Słońca. Ponadto jej obrót wokół własnej osi, zachodzący w ciągu 243 dni, trwa dłużej niż obrót wokół Słońca (225 dni). Oznacza to, że na tej planecie jeden dzień jest dłuższy niż jeden rok.

Chociaż na Ziemi obserwujemy wyłącznie opady wody (pod rozmaitymi postaciami), w przypadku innych planet sprawa przedstawia się zgoła inaczej. Na Wenus z nieba pada kwas siarkowy, zaś na Uranie i Neptunie nierzadko zdarzają się... opady diamentów. Nie są to zresztą wcale najbardziej ekstremalne zjawiska we Wszechświecie.

Niepokojące ciekawostki o kosmosie

W 1995 roku naukowcy odkryli pierwszą egzoplanetę, czyli planetę krążącą wokół gwiazdy innej niż Słońce. Obecnie znamy już około czterech tysięcy takich planet. Na niektórych z nich panują trudne do wyobrażenia warunki - mogą tam występować np. opady szkła albo roztopionego żelaza. Uczeni mają nadzieję, że prędzej czy później odnajdą egzoplanetę o parametrach sprzyjających rozwojowi życia.

W 2004 roku amerykańscy piloci zaobserwowali kilkakrotnie u wybrzeży Kalifornii niezidentyfikowany obiekt latający, który z wyglądu przypominał... miętowe drażetki tic tac. Poruszał się z prędkością i zwrotnością niespotykaną wśród maszyn produkowanych przez człowieka. Armia USA wykluczyła, aby obiekt należał do arsenału znanej jej broni powietrznej. Incydent do dziś pozostaje zatem niewyjaśniony.

W maju 2017 r. międzynarodowy zespół naukowców pobrał próbki z wnętrza krateru uderzeniowego Chicxulub, znajdującego się na dnie Zatoki Meksykańskiej, w pobliżu półwyspu Jukatan. Krater ten powstał w wyniku rozbicia się asteroidy, przez którą wyginęły dinozaury. Uczeni uważają dziś, że katastrofa nastąpiła w najgorszym możliwym miejscu - ze względu na obecność ogromnych pokładów siarki, która na wiele lat zablokowała dopływ promieni słonecznych. Doprowadziło to do gigantycznych zmian klimatu na całym globie.

Intrygujące ciekawostki o kosmosie

Człowiek produkuje śmieci nie tylko na Ziemi. Wokół naszej planety krąży już około pół miliona sztuk śmieci kosmicznych, czyli przedmiotów pozostawionych przez ludzi, a nie mających obecnie żadnego pożytecznego zastosowania. W kosmosie znajdziemy zatem fragmenty rakiet czy satelitów, ale także akcesoria codziennego użytku (np. klucze porzucone podczas budowy Międzynarodowej Stacji Kosmicznej).

W trakcie obserwacji obiektów kosmicznych widzimy tak naprawdę ich obraz sprzed wielu lat – dokładnie tylu, ile lat świetlnych dzieli je od Ziemi. Jeśli więc dana gwiazda znajduje się od nas o 60 lat świetlnych, oglądamy jej stan sprzed 60 lat (bo właśnie tyle czasu potrzebuje światło, by do nas dotrzeć). Zasada ta działa też w odwrotną stronę: znajdując się odpowiednio daleko, można byłoby zobaczyć Ziemię z dalekiej przeszłości.

Ciekawostki o kosmosie dla dzieci

We Wszechświecie znajduje się więcej gwiazd niż ziarenek piasku na wszystkich ziemskich plażach razem wziętych. Czyli przynajmniej miliard bilionów.

Po powrocie z Księżyca astronauci uczestniczący w misji Apollo 11 zostali poddani kwarantannie. Okazało się jednak, że na powierzchni Srebrnego Globu nie występują żadne choroby dotykające ludzi.

Zachód słońca na Marsie wydaje się niebieski