W tym artykule:

  1. Pierwsza linia metra w Wietnamie
  2. Metro na świecie
Reklama

Wielu mieszkańców Nowego Jorku, Londynu czy nawet Warszawy nie wyobraża sobie dojazdów do pracy bez metra. Trudno im się dziwić, w końcu w godzinach szczytu podziemna kolejka kursuje dosłownie co chwilę. Co więcej, przejazdy są szybsze, bo w porównaniu na przykład do autobusów metro nie stoi w korkach.

Zmiany w podróżowaniu. Popularne kraje znoszą kwarantannę dla zaszczepionych

Sprawdzamy, co nowego słychać na turystycznej mapie świata. To warto wiedzieć przed zaplanowaniem dalekich podróży.
Zmiany w podróżowaniu. Popularne kraje znoszą kwarantannę dla zaszczepionych
fot. Getty Images

Pierwsza linia metra w Wietnamie

Na otwarcie pierwszej linii metra w Wietnamie mieszkańcy Hanoi czekali wiele lat. Zakończenie prac budowlanych było kilkukrotnie przekładane, w ostatnich latach, chociażby z powodu wzrostu cen. Mierząca w sumie 13 kilometrów pierwsza linia (Cát Linh line) została oficjalnie otwarta na początku listopada. Władze miasta mają nadzieję, że inwestycja okaże się pomocna w poprawie coraz gorszego stanu powietrza w stolicy Wietnamu.

Inna sprawa to hałas i bezpieczeństwo na ulicach Hanoi. Jednym z najpopularniejszych środków transportu w metropolii są motorowery. Szacuje się, że w 2020 r. na 9 milionów mieszkańców przypadało aż 5,7 miliona jednośladów.

Obecnie trwają prace nad udową kolejnej linii – Văn Miếu. Jej otwarcie zaplanowano na 2023 r. System metra w Hanoi ma obejmować odcinki naziemne i podziemne. Docelowo całość ma składać się z 8 linii i o łącznej długości 318 kilometrów. Dziennie z kolejek ma korzystać 200 tys. pasażerów.

Polskie miasto w turystycznym rankingu CNN. Wybór dziennikarzy może zaskoczyć

Według dziennikarzy CNN to miasto z Małopolski może konkurować z włoskimi miejscowościami czy chorwacką Korčulą.
Polskie miasto w turystycznym rankingu CNN. Wybór dziennikarzy może zaskoczyć
fot. Getty Images

Metro na świecie

Jako pierwsi z systemu podziemnych kolei skorzystali w 1863 r. mieszkańcy Londynu. W dniu otwarcia metrem przejechało się ponad 30 tys. pasażerów. Wydarzenie to odbiło się głośnym echem w mediach. Dziennikarze „The Times” pisali o „wielkim triumfie inżynieryjnym”. Obecnie z londyńskiego metra korzysta 1,17 miliarda pasażerów rocznie. Niektóre stacje, tak jak Paddington (najstarsza) czy Baker Strett (z największą liczbą peronów) są dziś uważane za jedne z obowiązkowych atrakcji podczas zwiedzania Londynu. Charakterystyczne logo London Underground jest dziś uważane za jeden z symboli miasta, oczywiście zaraz za Big Benem i czerwonymi budkami telefonicznymi.

Liczby znad Tamizy imponują, ale nie są rekordowe. Otworzone w 1904 metro w Nowym Jorku jest o wiele większe. Nowojorczycy jako jedni z nielicznych na świecie mogą korzystać z metra przez całą dobę. Miejscowa sieć składa się z rekordowej liczby stacji – 472 – oraz linii – 27. Ich łączna długość to 394 kilometry. Co ciekawe, choć metro w Szanghaju ma „tylko” 413 stacji, to wszystkie trasy liczą w sumie 673 km. Jest to najdłuższy system metra na świecie.

Skoro mowa o metrze na świecie, nie można pominąć Moskwy. Stacje w stolicy Rosji są znane z wyjątkowego, pełnego przepychu wystroju. Nie bez powodu nazywa się je „pałacami”.

Moskiewskie metro otwarto w 1935 r., choć pierwsze plany budowy sięgają jeszcze czasów carskich. Pierwszym pasażerem miał być Józef Stalin. Według „Pravdy” kierowca przez kilka dni odbywał próbne jazdy z manekinem imitującym dyktatora.

Reklama

Źródło: „News Line”

Reklama
Reklama
Reklama