Burza wokół nowych regulacji UE dla pasażerów samolotów. „To historyczny przełom”
Choć wiele osób nie ma pojęcia, jak te zmiany wpłyną na ich komfort podróży, to dla branży transportu lotniczego mogą one stanowić prawdziwą rewolucję.

Spis treści:
- Odszkodowania za opóźnione loty – co się zmienia?
- Pozostałe zmiany w prawach pasażerów linii lotniczych. Nowe zasady ochrony podróżnych
Po 12 latach negocjacji Rada Europejska w końcu osiągnęła porozumienie w sprawie reformy przepisów dotyczących praw pasażerów linii lotniczych. Jak podkreślił Philippe Tabarot, francuski minister transportu: „To historyczny przełom”. Przyjęte stanowisko na temat nowych regulacji ma wprowadzić istotne zmiany w zakresie odszkodowań za opóźnione i odwołane loty, a także w innych aspektach ochrony pasażerów.
Te decyzje wywołują już sporo emocji, bowiem z perspektywy pasażerów, którzy przez lata walczyli o należne im pieniądze, mogą stanowić zarówno nadzieję, jak i rozczarowanie. Z jednej strony mają one na celu uproszczenie dotychczasowych zasad, z drugiej – mogą oznaczać osłabienie ochrony konsumenckiej.
Odszkodowania za opóźnione loty – co się zmienia?
Nie jest tajemnicą, że odszkodowania za opóźnione loty to temat, który od lat wywołuje sporo kontrowersji. Z jednej strony Unia Europejska przez lata starała się zapewnić pasażerom większą ochronę, z drugiej zaś linie lotnicze regularnie wskazywały na trudności związane z dostosowaniem się do tak restrykcyjnych norm.
Według poprzednich przepisów, pasażerowie mieli bowiem prawo do odszkodowania w przypadku opóźnienia lotu powyżej 3 godzin, bez względu na jego długość czy cel podróży. Zgodnie z nowymi regulacjami, Unia Europejska podjęła decyzję o podniesieniu progów czasowych. Jak maja one wyglądać według najnowszych zmian?
- Loty do 3500 km i wewnątrz UE: Odszkodowanie przysługuje teraz po czterech godzinach opóźnienia (dotychczas po trzech godzinach) i wynosi 300 euro (obniżenie z 400 euro).
- Loty powyżej 3500 km: W przypadku lotów długodystansowych, odszkodowanie przysługuje po sześciu godzinach opóźnienia, a jego wysokość wynosi 500 euro (obniżenie z 600 euro).
Co to oznacza dla pasażerów? Otóż w przypadku opóźnień, które nie przekraczają nowych progów czasowych, nie będą oni uprawnieni do otrzymania odszkodowania. Tylko ci, którzy naprawdę długo czekają na swój lot, będą mogli liczyć na rekompensatę finansową. Wywołuje to sporo emocji. Przedstawiciele linii lotniczych tłumaczą, że wydłużenie czasów oczekiwania wprowadzi większą elastyczność i pozwoli na szybsze rozwiązanie problemów technicznych. Jednak eksperci wskazują, że takie zasady mogą skutkować wieloma godzinami oczekiwania na lotnisku bez gwarancji, że linie lotnicze podejmą rzeczywiste kroki naprawcze.
– Wydłużenie czasu nie spowoduje, że w tę jedną dodatkową godzinę linie podstawią samolot. Skłaniam się do stwierdzenia, że będą po prostu „napinały” siatki lotów jeszcze bardziej i wydłużały ewentualne opóźnienia, bo nie będą za tym szły żadne konsekwencje – zauważył Dominik Lewandowski, manager firmy DelayFix wspierającej pasażerów w walce o odszkodowania.
Z kolei Anna Szepke z agencji public relations Heroes Brand Communication dodała: „Nieustanną maksymalizację zysku kosztem komfortu dostrzegamy także w innych obszarach. Milimetry nadbagażu, nagminne overbookingi, horrendalne ceny na pokładzie, dopłaty za wszystko, a nawet pomysły, żeby sprzedawać miejsca stojące. Wszystko to przy jednoczesnych rekordowych zyskach. Dlatego omawiany pomysł zwiększenia limitu do 4 godzin nas nie dziwi, bo wpisuje się w obecne trendy w liniach lotniczych. Natomiast tłumaczenie go dobrem pasażera jest – w świetle powyższych – po prostu absurdem”.
Pozostałe zmiany w prawach pasażerów linii lotniczych. Nowe zasady ochrony podróżnych
Oprócz zmian w kwestii odszkodowań, nowe przepisy dotyczące praw pasażerów linii lotniczych wprowadzają również inne, równie ważne modyfikacje, które mogą wpłynąć na komfort podróży. Wśród nich można znaleźć:
- Prawo do zmiany trasy: pasażerowie, którzy mają bilet na lot odwołany przez przewoźnika, będą mieli prawo do zmiany trasy. Co istotne, jeśli linia lotnicza nie zaoferuje alternatywnego lotu w ciągu trzech godzin od ogłoszenia opóźnienia lub odwołania, pasażerowie będą mogli zorganizować swoją podróż na własną rękę i ubiegać się o zwrot kosztów.
- Pomoc pasażerom na lotniskach: linie lotnicze będą zobowiązane do zapewnienia pasażerom pomocy w przypadku długich opóźnień, szczególnie na płycie lotniska. Po trzech godzinach oczekiwania pasażerowie będą musieli zostać wyprowadzeni z samolotu, a na lotniskach będzie obowiązywał obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków (napoje, posiłki, zakwaterowanie).
- Prawo do odszkodowania w razie odwołania lotu: nowe przepisy gwarantują pasażerom prawo do odszkodowania w przypadku, gdy lot zostanie odwołany mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem. Przewoźnicy będą zobowiązani do udostępnienia gotowych formularzy roszczeń, co ma ułatwić składanie reklamacji i domaganie się rekompensaty za zmarnowany czas i niewygody.
- Prawo do informacji: pasażerowie mają być lepiej informowani o swoich prawach już na etapie rezerwacji, a linie lotnicze będą zobowiązane do szybszego i pełniejszego informowania o statusie ich lotu. Ponadto pasażerowie będą mieli aż sześć miesięcy na złożenie reklamacji, a linie lotnicze będą musiały odpowiedzieć na nią w ciągu 14 dni.
Stanowisko Rady Unii Europejskiej zostanie teraz przekazane do Parlamentu Europejskiego w ramach drugiego czytania. Parlament będzie miał możliwość jego zatwierdzenia, zmiany lub odrzucenia.
Źródła: materiały prasowe DelayFix i Heroes Brand Communication, Rzeczpospolita
Nasza ekspertka
Sabina Zięba
Podróżniczka i dziennikarka, wcześniej związana z takimi reakcjami, jak m.in. „Wprost”, „Dzień Dobry TVN” i „Viva”. W „National Geographic” pisze przede wszystkim o ciekawych kierunkach i turystyce. Miłośniczka dobrej lektury i wypraw na koniec świata. Uważa, że Mark Twain miał słuszność, mówiąc: „Za 20 lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś. Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj”.
