W tym artykule:

  1. Jak PKP tłumaczyło podwyżki?
  2. PKP Intercity wprowadza graficzne rezerwacje
  3. Graficzna rezerwacja miejsc w PKP Intercity
Reklama

2023 roku nie zaczął się najlepiej dla pasażerów korzystających z usług PKP Intercity. Narodowy przewoźnik 4 stycznia ogłosił podwyżki cen biletów. Najbardziej po kieszeni dostali podróżni przemierzający kraj składami Pendolino. Wzrosty w tej kategorii wynosiły 17,8%, dla EIC – 17,4% oraz 11,8% dla kategorii TLK/IC. Podrożały również ceny Kart Intercity, uprawniających do nielimitowanych podróży pociągami PKPIC.

Jak PKP tłumaczyło podwyżki?

– W porównaniu do stycznia 2022 roku cena energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii wzrosła aż o 62,18%. Przełoży się to bezpośrednio na znaczący wzrost prognozowanych na 2023 roku opłat za energię czynną, będącą częścią opłat za energię elektryczną trakcyjną, a co jest tego konsekwencją – na wzrost kosztów usług świadczonych przez PKP Intercity – brzmiał specjalny komunikat władz PKPIC.

Sprawa wywołała spore poruszenie opinii publicznej. Tym bardziej, że oliwy do ognia postanowiły dolać Polskie Linie Lotnicze LOT, które 11 stycznia – w dniu, kiedy PKP Intercity wprowadziło podwyżki – wystartowały z noworocznymi promocjami. Ceny za połączenia krajowe rozpoczynały się od 99 złotych w jedną stronę lub opcję „tam/powrót” za 169 zł. Dla porównania za bilety na Pendolino w obie strony pasażerowie musieli przeznaczyć minimum 400 złotych za miejsca w drugiej klasie, a za pierwszą klasę w granicach 600 zł.

Największe tajemnice linii lotniczych. Tego nie powie ci żadna stewardessa

Odkryj największe tajemnice linii lotniczych, których nie dowiesz się ani od stewardessy, ani od pozostałych członków załogi. Co tak naprawdę kryje się za „problemami technicznymi”? I ...
Tego nie dowiesz się od stewardessy
Fot. Robert Alexander/Getty Images

Ostatecznie władze PKP Intercity, pod naciskiem pasażerów, postanowiło wycofać się z podwyżek i przywrócić ceny, jakie obowiązywały przed 11 stycznia 2023. – Wprowadzenie niższych cen jest możliwe w związku z dodatkowymi działaniami optymalizacyjnymi oraz dzięki zwiększeniu rekompensaty dla PKP Intercity na 2023 rok w ramach umowy dot. świadczenia usług publicznych – przekonywał przewoźnik.

PKP Intercity wprowadza graficzne rezerwacje

Powrót do starego cennika to niejedyny krok na jaki zdecydował się polski przewoźnik narodowy, by przyciągnąć do siebie pasażerów i ponownie zdobyć ich zaufanie. Pod koniec ubiegłego tygodnia PKP Intercity ogłosiło za pośrednictwem swojej oficjalnej strony, że wprowadza pilotażowo graficzną rezerwację miejsc w składach wagonowych na wybranych trasach.

– Zdajemy sobie sprawę, że to jedno z najbardziej wyczekiwanych przez podróżnych udogodnień. Wybór preferowanego miejsca w pociągu to kolejny składnik komfortowej podróży, która zaczyna się w momencie zakupu biletu. Dziś mamy już nowoczesną aplikację, budujemy nowe systemy sprzedaży, a do tego udostępniamy możliwość wyboru miejsca w coraz większej liczbie pociągów – zdradza Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.

Graficzna rezerwacja miejsc w PKP Intercity / Źródło: intercity.pl

W nowym roku czeka na ciebie nawet miesiąc wolnego. Sprawdź, jak zaplanować urlop 2023

Jak zaplanować urlop 2023? Jeśli dobrze zagospodarujemy naszym kalendarzem i dniami wolnymi, w nadchodzącym roku będziemy mogli odpoczywać przez ponad 30, a nie 11 dni. Szczegóły do sprawdze...
Kiedy zaplanować urlop 2023?
Urlop w 2023 roku (fot. Ferdi Uzun/Anadolu Agency via Getty Images)

Graficzna rezerwacja miejsc w PKP Intercity

Jak czytamy na stronie intercity.pl, w pierwszej fazie pilotażu funkcja graficznej rezerwacji miejsc będzie dostępna dla poniższych pociągów kategorii Express Intercity (EIC):

  • EIC 17000/1 (248) – 71000/1 (249) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
  • EIC 17002/3 (246) – 71002/3 (247) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
  • EIC 17004/5 (48) – 71004/5 (49) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
  • EIC 17006/7 (44) – 71006/7 (45) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
  • EIC 17008/9 (40) – 71008/9 (41) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
  • EIC 1800/1 – 8100/1 Chrobry;
  • EIC 1350/1 – 3150/1 Tatry;
  • EIC 1410/1 – 4110/1 Ondraszek;
  • EIC 1550/1 – 5150/1 Jantar (uruchamiany w okresie wakacji);
  • EIC 1600/1 – 6100/1 Panorama;
  • EIC 1850/1 – 8150/1 Posejdon (uruchamiany w okresie wakacji);
  • EIC 4550/1 – 5450/1 Klimczok.

Wszystkie pociągi mają zostać objęte systemem graficznej rezerwacji do końca roku. Przypomnijmy, że do tej pory funkcja ta obowiązywała wyłącznie w spalinowych i elektrycznych zespołach trakcyjnych o stałej liczbie miejsc siedzących.

Reklama

Źródło: intercity.pl

Nasz ekspert

Igor Szulim

Od zawsze wiedziałem, co chcę robić w życiu. Dlatego z pasji i z wykształcenia jestem dziennikarzem. W National-Geographic.pl zajmuje się tematyką podróżniczą. Szczególnie bliskie są mi kraje niemieckojęzyczne. Po godzinach najchętniej spędzam czas na korcie tenisowym.
Reklama
Reklama
Reklama