Reklama

Spis treści:

Reklama
  1. Zakopane bezkonkurencyjne wśród zimowych kierunków
  2. Ulubione trasy kolejowe Polaków

Zima zazwyczaj nie kojarzy nam się ze szczytem w ruchu turystycznym, a jednak pierwsze miesiące tego roku pokazały, że popularność kolei w Polsce nie maleje, nawet poza sezonem. PKP Intercity zanotowała imponujące wzrosty liczby pasażerów. Co więcej, niektóre z tras osiągnęły wyniki lepsze nawet o ponad połowę w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.

Zakopane bezkonkurencyjne wśród zimowych kierunków

Według Janusza Malinowskiego, prezesa PKP Intercity, znaczącą rolę w tym sukcesie odegrało zwiększenie liczby dostępnych miejsc w pociągach – aż o 16%. Umożliwiło to lepsze zagospodarowanie taboru, w tym wagonów i elektrycznych zespołów trakcyjnych. – Największy wpływ miała jednak poprawa efektywności obiegów. Tabor jest dziś wykorzystywany znacznie intensywniej – dodaje.

Zdecydowanym liderem zestawienia jest połączenie kolejowe z Krakowa do Zakopanego. Przyciągnęło aż o 82% więcej podróżnych niż w pierwszym kwartale 2024 roku. Drugim hitem okazała się trasa Warszawa – Zakopane. Na tej trasie liczba pasażerów wzrosła o 42%.

To nie koniec pozytywnych zaskoczeń. Wśród tras, które również odnotowały wyraźne wzrosty, znalazły się:

  • Poznań – Szczecin – aż 63-procentowy wzrost liczby pasażerów,
  • Szczecin – Warszawa – wzrost o 56%,
  • Poznań – Toruń – 52-procentowy skok zainteresowania.

Ulubione trasy kolejowe Polaków

Nie tylko najbardziej znane relacje przyciągały podróżnych. Jak zauważa serwis kolejowyportal.pl, także mniej oczywiste trasy cieszyły się dużym wzrostem popularności:

  • Białystok i okolice – wzrost o 35%,
  • Łódź – Warszawa – więcej pasażerów o 25%,
  • Wrocław – Trójmiasto – również 25-procentowy wzrost,
  • Wrocław – Warszawa – skok o 17%.

Wygląda na to, że kolej w Polsce nadal przeżywa swój renesans, a rosnące zainteresowanie pociągami nie ogranicza się już tylko do sezonu wakacyjnego. Trend ten jest widoczny w całej Europie. Świadczy o tym choćby rosnąca liczba międzynarodowych połączeń. Hitem ma być planowany szybki pociąg, który znacząco skróci przejazd z Madrytu do Lizbony. Pierwsi podróżni pojadą nową trasą najpóźniej w 2030 roku.

Reklama

Źródło: Rynek Kolejowy

Nasz autor

Mateusz Łysiak

Dziennikarz podróżniczy, rowerzysta, górołaz. Poza szlakiem amator kuchni włoskiej, popkultury i języka hiszpańskiego.
Mateusz Łysiak
Reklama
Reklama
Reklama