Zespół naukowców z Monterey Bay Aquarium Research Institute prowadził jakiś czas temu badania w zatoce u wybrzeży Kalifornii. Uczeni zajmowali się badaniem morskiego dna. W tym celu wykorzystywali zdalnie sterowane pojazdy podwodne (ang. ROVs). W pewnym momencie jeden z robotów nagrał wyjątkowo rzadką rybę: Bathophilus flemingi.

Przez ostatnie 30 lat zaobserwowano jedynie 4 ryby z gatunku Bathophilus flemingi

– W ciągu ostatnich 30 lat badań głębinowych, zaobserwowaliśmy ten gatunek zaledwie cztery razy – napisali na Twitterze badacze z MBARI. Enigmatyczna ryba została zarejestrowana na głębokości ok. 300 metrów, ale wszystko wskazuje na to, że planowała popłynąć jeszcze głębiej.

Na nagraniu widać, że B. flemingi ma przepiękną, błyszczącą, miedzianą barwę. Naukowcy zwracają jednak uwagę na fakt, że taki kolor łusek jest zadziwiający. Inne gatunki mają bowiem czarny odcień, a ich pigment może być jednym z ciemniejszych, które występują u zwierząt na całym świecie. Biolodzy sugerują, że brązowy kolor może być formą kamuflażu.

Badacze podejrzewają, że nagrana ryba jest młodym osobnikiem

Odnalezione stworzenie miało ok. 17 cm długości. Uczeni szacują, że mógł być to młody osobnik, ponieważ większość jego znanych pobratymców osiąga nawet pół metra długości.

Autorzy odkrycia z MBARI zauważają również, że Bathophilus flemingi występują głównie we wschodnim Pacyfiku, u zachodnich wybrzeży Ameryki Północnej. Żyją na głębokości nawet 1,3 km pod powierzchnią wody. Niestety, wciąż bardzo niewiele wiadomo o tym tajemniczym gatunku.

Bathophilus flemingi w rzeczywistości jest groźnym drapieżnikiem

Chociaż ten osobnik wygląda zjawiskowo, nie można zapomnieć, że w rzeczywistości są to groźne drapieżniki. Biolodzy morscy podejrzewają, że gatunek ten posiada dwie cechy szczególne. Ryba ma długie i cienkie promienie w płetwach. Naukowcy twierdzą, że potrafią one wykrywać wibrację i ostrzegać je przed potencjalnym niebezpieczeństwem lub zdobyczą.

B. flemingi wykształcił również bioluminescencyjny element w części podbródkowej, który służy zwabianiu ofiary. Ryby te czekają aż „pokarm” sam do nich podpłynie, a następnie otwierają szeroko paszcze, prezentując okazałe i niezwykle ostre kły. Dla tego, kto znajdzie się w ich zasięgu, nie ma już ratunku. Polują głównie na mniejsze ryby i skorupiaki.

Ryby głębinowe są niezwykle różnorodne

Ryby głębinowe wyewoluowały w taki sposób, aby poradzić sobie w ekstremalnych i ciemnych warunkach morskich. Każdy gatunek ma inne cechy, które pomagają mu w przetrwaniu.

Większość z tych stworzeń ma charakterystyczny, nieco przerażający wygląd. Osobniki z gatunku Melanocetus johnsonii mają specjalne światełko, dzięki któremu potrafią zwabić swoje ofiary. Występują we wszystkich oceanach, a spotkać je można na głębokości ponad 2000 metrów pod powierzchnią wody.

Interesującym gatunkiem głębinowym jest również Macropinna microstoma. Ma niezwykle charakterystyczny, „dziwaczny” wygląd. Posiada doskonały narząd wzroku.

Zamieszkuje wody północnego Pacyfiku, aż po Morze Beringa. Osobniki te obserwowano na głębokości od 600 do 800 m p.p.m. Ze względu na bardzo mały otwór gębowy żywi się głównie drobnymi mięczakami i planktonem.

Źródło: MBARI