Reklama

Spis treści:

Reklama
  1. Tak zmieniają się PKP
  2. To danie było hitem w Warsie

Podróże pociągami mają w Europie coraz więcej zwolenników. Świadczy o tym fakt, że liczba międzynarodowych połączeń kolejowy rośnie z roku na rok. I tak na przykład od 6 stycznia 2025 roku pasażerowie mogą korzystać z bezpośredniego pociągu między Wilnem a estońskim Tallinem. W ubiegłym roku siatka europejskich połączeń powiększyła się też m.in. o nowe trasy łączące Berlin z Paryżem czy Gdańsk z Pragą.

Tak zmieniają się PKP

Renesans kolei czuć również na polskich torach. Jedną z większych zmian, jaka czeka podróżnych w niedalekiej przyszłości, będzie wyłączenie z ruchu pociągów TLK. Zostaną one zastąpione przez nowocześniejsze składy najpóźniej do 2030 roku.

Kilka miesięcy temu w pociągach PKP Intercity zaczęto instalować automaty oferujące napoje i przekąski. Do listopada 2025 roku udogodnienie to ma się pojawić we wszystkich składach. Czas pokaże, czy podróżni chętniej będą korzystać z automatów, czy może jednak starego dobrego Warsu. Spółka obsługująca wagony restauracyjne i gastronomiczne w polskich pociągach działa od 1948 roku. Dla wielu pasażerów wizyta w Warsie to nieodłączny element podróży pociągiem (o ile w składzie jest wagon restauracyjny).

Wars obsługuje wagony restauracyjne i barowe w pociągach PKP Intercity, oferując zarówno klasyczne dania kuchni polskiej, jak i nowoczesne przekąski. Które z nich cieszą się największą popularnością wśród podróżnych? Pewne danie kojarzące się z Polską na całym świecie nie miało sobie równych. I nie był to kotlet schabowy.

To danie było hitem w Warsie

Jak wynika z danych udostępnionych przez PKP, coraz chętniej odwiedzamy wagony restauracyjne PKP Intercity. W 2024 roku liczba transakcji w Warsie wzrosła o 15% w porównaniu z rokiem poprzednim. Wśród najczęściej zamawianych dań dominowała klasyka polskiej kuchni. Największym hitem okazały się pierogi, które zaserwowano aż 214 tysięcy razy. Popularnością cieszyły się również jajecznica (169 tysięcy porcji), żurek (165 tysięcy) i wreszcie kotlet schabowy (117 tysięcy).

Absolutnym liderem sprzedaży była jednak kawa. W ubiegłym roku pasażerowie wypili jej aż 1,1 miliona filiżanek. PKP Intercity liczy na dalszy wzrost zainteresowania tym napojem i do 9 lipca 2025 roku w niektórych składach oferuje wybrane kawy premium za darmo.

Choć w wagonach restauracyjnych króluje tradycyjna kuchnia, podróżni cenią sobie nowoczesność w innych aspektach. Już 78% pasażerów kupuje bilety online lub przez aplikację mobilną. Rosnącą popularnością cieszą się również wagony ciszy – w 2024 roku skorzystało z nich 1,5 miliona podróżnych, co oznacza wzrost o 19% w stosunku do poprzedniego roku.

Coraz więcej osób decyduje się także na podróżowanie z pupilem lub rowerem. W ubiegłym roku na pokłady pociągów PKP Intercity zabrano 358 tysięcy zwierząt (o 46% więcej niż w 2023 roku) oraz 607,5 tysiąca jednośladów (wzrost o 61%). Jak zatem widać, że podróże pociągiem stają się coraz bardziej komfortowe i dostępne dla wszystkich.

Reklama

Źródło: Raport Kolejowy

Nasz autor

Mateusz Łysiak

Dziennikarz podróżniczy, rowerzysta, górołaz. Poza szlakiem amator kuchni włoskiej, popkultury i języka hiszpańskiego.
Mateusz Łysiak
Reklama
Reklama
Reklama