Ile pali hybryda? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ gama modeli samochodów hybrydowych jest bardzo szeroka i obejmuje niemal wszystkie segmenty – od aut miejskich i kompaktowych przez SUV-y, crossovery i minivany, aż po luksusowe limuzyny i auta sportowe. Średnie spalanie auta hybrydowego zależy od wielkości i masy, ale także od wydajności układu napędowego i stopnia wykorzystania silnika elektrycznego podczas jazdy.

Na liście najpopularniejszych samochodów hybrydowych w Polsce dominują auta Toyoty. Producent ten jest nie tylko pionierem technologii hybrydowej – za sprawą Priusa, który w 1997 roku wzbudził ogromne emocje i gorące komentarze – ale także największym producentem tych samochodów. O sukcesie Toyoty na rynku zelektryfikowanych aut decyduje opatentowany przez tę firmę pełny napęd hybrydowy, dzięki któremu współczesne hybrydy tej marki w miejskich warunkach mogą poruszać się na samym silniku elektrycznym co najmniej przez połowę czasu jazdy. Bez ładowania akumulatora z gniazdka i bez spalania paliwa – a więc za darmo. Więcej na temat hybrydowych aut od Toyoty na stronie producenta.


Hybrydowe Toyoty – raport spalania

Nowy model samochodu, wprowadzany na rynek, musi spełnić obowiązujące normy emisji spalin. Tylko wtedy otrzyma homologację. Przez kilka dekad w Europie obowiązywała procedura NEDC – New European Driving Cycle. Zdaniem wielu ekspertów badanie to znacznie odbiegało od rzeczywistych warunków, dlatego od 1 września 2018 roku każdy z producentów jest zobowiązany do testowania nowych samochodów według procedury WLTP – Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicle Test Procedure. Norma WLTP pozwala z dużo większą dokładnością wyliczyć wartości zużycia paliwa i emisji spalin. Jednocześnie badanie odbywa się w kontrolowanych warunkach, aby wyniki były porównywalne. Testy uwzględniają różnice w wyposażeniu, dlatego obecnie wartości zużycia paliwa podawane są w specyfikacjach samochodów jako przedział wartości.


Popularne hybrydy Toyoty – spalanie

Średnie spalanie najmniejszego auta hybrydowego na rynku – Toyoty Yaris Hybrid o mocy 100 KM – wynosi od 3,7 l/100 km. Kompaktowy hatchback Auris z napędem 136 KM potrzebuje od 4 l/100 km, zaś odmiana kombi – od 4,2 l/100 km. Crossover Toyota C-HR o mocy 122 KM, wyposażony w napęd hybrydowy czwartej generacji, opracowany w najnowszej technologii TNGA, potrzebuje tylko od 3,8 l benzyny na 100 km.

Zaskakująco niskie jest spalanie Toyoty RAV4 Hybrid – rodzinnego SUV-a średniej wielkości – które w przypadku nowej generacji tego modelu wynosi zaledwie od 4,5 l/100 km. Układ napędowy nowego RAV4, również oparty na technologii TNGA, wyróżnia się bardzo wysoką wydajnością zarówno silnika benzynowego 2.5, którego efektywność cieplna sięga aż 40%, jak i silników elektrycznych, układu odzyskiwania energii z hamowania oraz zmodernizowanego akumulatora hybrydowego. Technologia ta zadebiutowała na polskim rynku w 2016 roku wraz z premierą Priusa 4. generacji. Pierwsza i najpopularniejsza hybryda na świecie w najnowszym wydaniu jest napędzana układem silnika benzynowego 1.8 i elektrycznego o łącznej mocy 122 KM. Toyota Prius pali od 3,4 l/100 km.


Jakie oszczędności daje hybryda?

Najbardziej oszczędne auta to takie, których całkowity koszt posiadania jest niski. Ekonomiczne auta powinny być trwałe, zużywać mało paliwa, mieć niewielkie koszty serwisowe, wysoką wartość odsprzedaży i rozsądną cenę.

Hybrydy są obecne na rynku od ponad 20 lat i w tym czasie ich sprzedaż wzrosła z kilkuset sztuk do ponad miliona rocznie. Masowa sprzedaż i coraz doskonalsza technologia przełożyły się na spadek cen. Obecnie cena samochodu hybrydowego jest porównywalna z takim samym samochodem z silnikiem Diesla. Obok niskiego spalania, hybrydy wyróżniają się pod względem bezawaryjności – dzięki prostej konstrukcji samochodu oraz niewysilonemu silnikowi benzynowemu, który jest wspierany przez silnik elektryczny, hybrydy mogą pokonać bez awarii nawet milion kilometrów. Trwałość i ekonomiczność samochodów hybrydowych powoduje, że utrzymują wysokie ceny