16 listopada 2022 roku rozpoczęła się misja Artemis 1. Najpotężniejsza rakieta w historii – SLS (Space Launch System) – wystartowała ze stanowiska 39B w Kennedy Space Center na Florydzie i wyniosła w kierunku Księżyca statek kosmiczny Orion. Podróż potrwa 25 dni. To ma być moment przełomowy w eksploracji Kosmosu, ponieważ NASA chce stworzyć na naszym naturalnym satelicie stałą stację kosmiczną, która będzie bramą do odległego wszechświata.

Astronauci będą żyć i pracować na Księżycu już do 2030 roku

Statek załogowy Orion leci teraz w kierunku Srebrnego Globu, mając na pokładzie trzy manekiny (Campos, Helga i Zohar), które symulują prawdziwych astronautów. Specjalne sensory mają zbadać warunki, z jakimi zmierzą się w przyszłości ludzie. Misja jest próbą generalną przed prawdziwym spektaklem. Już w 2024 roku ma odbyć się pierwsza misja wokół Księżyca, a dwa lata później – lądowanie.

Howard Hu, szef programu Orion z NASA przyznał, że w ciągu tej dekady astronauci będą w stanie żyć i pracować na Księżycu. – Do 2030 roku będziemy wysyłać ludzi na Księżyc. Na miejscu będą pracować i zajmować się badaniami naukowymi – mówił w rozmowie z BBC.

Po raz pierwszy w kierunku Księżyca poleci kobieta

To właśnie statek kosmiczny Orion ma napisać nową historię. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, na jego pokładzie znajdą się astronauci, którzy polecą na Księżyc po raz pierwszy od 1972 roku. Co więcej, będzie to pierwsza misja, w której weźmie udział kobieta. W sumie Artemis ma zabrać na Księżyc czterech astronautów.

– To pierwszy krok w kierunku długoterminowej eksploracji przestrzeni kosmicznej. To historyczny dzień nie tylko dla NASA i Stanów Zjednoczonych, ale również dla całego świata. Wracamy na Księżyc – powiedział amerykański astronauta.

19 listopada Orion był już w połowie drogi do Srebrnego Globu, a następnego dnia statek kosmiczny znalazł się w strefie Hilla Księżyca. 21 listopada wszedł na orbitę wokół naszego satelity. 25 listopada ma zostać uruchomiony silnik OMS-E i statek będzie wchodzić na wokółksiężycową orbitę wsteczną.

Misja Artemis zakłada zbudowanie pierwszej stacji kosmicznej na orbicie Księżyca

W trakcie misji, podczas powrotu z Księżyca, sprawdzana będzie również osłona termiczna statku Orion. NASA chce  przetestować procedury odzyskiwania kapsuły po wodowaniu. Statek ma wylądować 11 grudnia 2022 roku u wybrzeży San Diego w Kalifornii.

Misja Artemis zakłada również wyniesienie na orbitę wokółksiężycową Księżyca NRHO stacji kosmicznej „Gateway”. Jej budowa ma opierać się na bardzo ciężkiej rakiecie nośnej SLS oraz statku Orion. Stacja ma stanowić bramę w kierunku dalszych regionów Układu Słonecznego m.in. Marsa. Montaż „Gateway” w przestrzeni kosmicznej ma rozpocząć się w 2024 r. ale prace nad niektórymi elementami trwają już od kilku lat.

NASA przyznaje, że celem powstania stacji jest m.in. sprawdzenie, czy na południowym biegunie Księżyca znajduje się woda. Howard Hu twierdzi, że mogłaby zostać przekształcona w paliwo dla tych statków, które będą odbywały podróż w dalsze regiony Kosmosu.

Źródło: NASA, BBC