Pod koniec XIX wieku z map świata zniknęły ostatnie „białe plamy". Przynajmniej z punktu widzenia cywilizacji Zachodu wydawało się, że nasza planeta nie ma już przed ludźmi żadnych tajemnic. Tymczasem najbardziej odległe lądy, najwyższe góry i ukryte doliny cały czas kryją nieznane zakątki. Niezbadane miejsca na Ziemi rozbudzają wyobraźnię współczesnych odkrywców i naukowców. Oto 10 obszarów, o których wciąż wiemy względnie niewiele.

Niezbadane miejsca na Ziemi – Rów Mariański

Rów Mariański jest uznawany za najbardziej zagadkowe miejsce na Ziemi. Najgłębszy rów oceaniczny na naszej planecie zawdzięcza nazwę położonemu na północnym zachodzie od tego miejsca archipelagowi Wysp Marianów. Według najnowszych pomiarów rów ma aż 11 km głębokości.

Pierwszym człowiekiem, który dotarł do Rowu Mariańskiego był oceanograf Don Walsh. Działo się to w 1960 roku. Naszą rozmowę wideo z Donem znajdziesz poniżej. W 2012 roku w ramach ekspedycji National Geographic eksploracji Rowu Mariańskiego podjął się James Cameron. W tym celu Amerykański reżyser zaprojektował i zbudował własny futurystyczny batyskaf. Podwodny pojazd nazwał Deepsea Challenger. Cameron spędził na dnie około 3 godzin.

Niezbadane miejsca na Ziemi – Grenlandia

Większość obszaru największej wyspy świata stanowi twarda lodowa pustynia. Zaledwie 15% powierzchni Grenlandii porasta jakakolwiek roślinność. Nie ma tu też żadnych drzew. Eksploracji tej Ziemi nie ułatwia brak linii kolejowych i niska temperatura. Nawet jeśli termometr pokazuje temperaturę na plusie, z powodu silnych wiatrów trzeba mieć na sobie kilka warstw ubrań. Inne ciekawostki o Grenlandii znajdziesz również tutaj

GrenlandiaKrajobraz wschodniej Grenlandii. Fot. Christophe Boisvieux/Getty Images

Niezbadane miejsca na Ziemi – Północne Andy w Kolumbii

Przez wiele dekad łańcuch Andów na terytorium Kolumbii był miejscem, do którego było wyjątkowo trudno dotrzeć. W górach ukrywali się kolumbijscy partyzanci i przedstawiciele karteli narkotykowych. Dziś, gdy sytuacja w kraju uchodzi za znaczeni spokojniejszą, wciąż niewiele osób decyduje się na podróż do tego regionu. Tymczasem – jak szacują badacze – w Andach wciąż są przynajmniej tysiące gatunków roślin i zwierząt, które wciąż pozostają do odkrycia. O tym, co warto wiedzieć przed podróżą do Kolumbii, przeczytasz również tutaj.

Los NevadosPark Narodowy Los Nevados w Kolumbii. Fot. by Marc Guitard/Getty Images

Niezbadane miejsca na Ziemi – Amazonia

Choć trudno w to uwierzyć, badacze Ameryki Południowej zakładają, że w Puszczy Amazońskiej wciąż są takie miejsca, do których nigdy nie dotarli ludzie. Znajdująca się na terenie aż 8 krajów Amazonia zajmuje powierzchnię 6 700 000 km². Na jej terenie zmieściłoby się aż państw krajów wielkości Polski. Niestety, choć polityka wycinania drzew w Puszczy Amazońskiej zmienia się w ostatnich latach, nowe badania wykazały, że znaczna część Amazonii już nigdy się nie zregeneruje.

jaguarJaguar w peruwiańskiej części Amazonii. Fot. by Kim Schandorff/Getty Images

Niezbadane miejsca na Ziemi – Papua-Nowa Gwinea

Niezbadanymi lasami Papui-Nowej Gwinei interesują się zarówno badacze flory i fauny, jak i oceanolodzy. Mimo że francuski odkrywca Jacques Cousteau pisał o tym miejscu jako o „skażonym nadmierną liczbą ludzi", wciąż nie dociera się tam tak wiele osób. Papua-Nowa Gwinea jest też domem dla ponad 6 milionów ludzi reprezentujących aż 800 różnych plemion i języków

Papua-Nowa GwineaRzeka Sivoli w Papui-Nowej Gwinei. Fot. Nick Rains

Niezbadane miejsca na Ziemi – Namibia

Ta pustynna kraina jest najmniej zaludniony miejscem Afryki. Na jeden kilometr kwadratowy przypadają tu zaledwie dwie osoby. Obowiązek ochrony przyrody jest w Namibii wpisany do konstytucji. Niezmierzone połacie tego południowoafrykańskiego kraju pustyni to dom dla wielu zagrożonych gatunków roślin i zwierząt. Co ciekawe, Namibia to najmniej zanieczyszczone światłem państwo na świecie

Sossusvlei w NamibiiWidok na wydmy Sossusvlei w Namibii. Fot. Marco Bottigelli/Getty Images

Niezbadane miejsca na Ziemi – Tristan da Cunha

Oddalony o 2432 km od Kapsztadu, 2161 km od Wyspy Świętej Heleny i 3486 km od Falklandów archipelag Tristan da Cunha to najbardziej odległe od innych miejsce na Ziemi. Wyspy, będące terytorium zależnym Wielkiej Brytanii, na stałe zamieszkują zaledwie 243 osoby. Na wyspach nie ma lotniska. Można tu dotrzeć statkiem z Kapsztadu. O innych krańcach świata przeczytasz również tutaj.

Tristan da CunhaWyspa Tristan da Cunha na południowym Atlantyku. Fot. Dmitry Malov/Getty Images

Niezbadane miejsca na Ziemi – Kamczatka

Syberia stanowi około 70% powierzchni Rosji, a żyje tam zaledwie jedna trzecia ludności kraju. To kraina pełna nieodkrytych miejsc i fascynujących gatunków roślin i zwierząt. Badacze odkrywają tu kulturę szamanów, a przyrodnicy zachwycają się terenami nietkniętymi przez człowieka. Półwysep Kamczatka, który oddziela od siebie Morze Ochockie i Morze Beringa to kraina, która wciąż interesuje badaczy. Trudne warunki obu tych niegościnnych i agresywna polityka Rosji miejsc dość skutecznie odstraszają stąd turystów.

Wulkan Mały Semjaczik na KamczatceWulkan Mały Semjaczik na Kamczatce. Fot. Ignacio Palacios/Getty Images

Niezbadane miejsca na Ziemi – Gangkhar Puensum

Wznoszący się na ponad 7 tysięcy metrów szczyt w Bhutanie to najwyższa niezdobyta góra świata. Między 1983 a 1994 rokiem trzy ekspedycje tego próbowały i żadnej się nie udało. W końcu rząd Bhutanu postanowił wprowadzić zakaz wspinaczki na Gangkhar Puensum. Więcej o niezwykłym Bhutanie przeczytasz również tutaj.

Góra Gangkhar Puensum w BhutanieGóra Gangkhar Puensum w Bhutanie. Fot. Emad Aljumah/Getty Images