Czym możesz się zajmować, pracując dla linii lotniczych? I co zrobić, by otrzymać tę pracę? Już wyjaśniamy.

Reklama

Stewardesa

Marzysz o pracy w chmurach, nieustannych podróżach i noszeniu eleganckiego stroju stewardessy? Przestań śnić na jawie i przejdź do czynów. Jak zostać stewardesą (lub stewardem, bo to zawód dostępny także dla mężczyzn)? Przede wszystkim musisz podzielić się swoim pragnieniem ze światem, wysyłając CV do wybranych linii lotniczych.

Różne linie lotnicze mogą mieć różne wymagania, dlatego zanim zabierzesz się za pisanie, dokładnie się z nimi zapoznaj. Żeby np. wziąć udział w rekrutacji na stanowisko cabin crew w Polskich Liniach Lotniczych LOT, nie musisz mieć doświadczeń związanych z lataniem ani ukończyć żadnych konkretnych studiów. Tak naprawdę możesz dołączyć do załogi bez nich (wystarczy świadectwo dojrzałości), ale możesz także pracować i studiować jednocześnie. Co więcej, dotyczy to nawet studiów dziennych, bo elastyczny grafik umożliwia takie rozwiązanie.

Wśród wymagań, jakie musisz spełnić, są m.in.: dobra znajomość języka angielskiego (co najmniej na poziomie B2), stan zdrowia umożliwiający częste latanie samolotem oraz tzw. kompetencje miękkie, a wiec empatia, otwartość, wysoka kultura osobista i umiejętność pracy w grupie. Bardzo ważna jest także przytomność umysłu, bo praca stewardesy polega nie tylko na reprezentowaniu marki oraz dbaniu o komfort pasażerów, ale przede wszystkim na zapewnianiu podróżującym bezpieczeństwa.

Jeśli pomyślnie przejdziesz rekrutację, czeka cię trwające sześć tygodni szkolenie, obejmujące m.in. procedury związane z ewakuacją czy udzielaniem pierwszej pomocy. Możesz liczyć również na zajęcia w symulatorze oraz na basenie.

A co potem? Potem świat stanie przed tobą otworem i nie zabraknie ci atrakcji – życie stewardessy jest naprawdę fascynujące.

Pilot

Chciałabyś zasiadać za sterami gigantycznych latających maszyn, np. Embraera, Boeinga B737 albo nawet Dreamlinera? To możliwe, bo choć zawód pilota jest zdominowany przez mężczyzn, staje się coraz bardziej dostępny również dla kobiet. Sprawa (niezależnie od płci kandydata na to stanowisko) nie jest jednak prosta, bo to wyjątkowo odpowiedzialna praca, wymagająca szczególnych predyspozycji (m.in. wyjątkowej odporność na stres i zdolności do szybkiego podejmowania decyzji), ogromnej wiedzy i zdobycia wielu uprawnień.

Getty Images

Żeby zostać pilotem w PLL LOT, trzeba mieć – oczywiście poza końskim zdrowiem i perfekcyjną znajomością języka angielskiego na poziomie 5 w skali ICAO – ważną licencję liniową, a za sobą przynajmniej 3 tysiące godzin w powietrzu, w tym 1 tysiąc w załogach wieloosobowych w funkcji kapitana.

Jednak spokojnie: nie ma przeszkód nie do pokonania i jeśli poważnie myślisz o karierze w lotnictwie, znajdziesz sposób, by osiągnąć swój cel. Możesz zacząć np. od czytania wywiadów z pilotami, by dowiedzieć się, jaką drogę przeszli, zanim zaczęli wykonywać swój zawód – najczęściej ukończyli odpowiedni kierunek studiów i zaczynali od zdobycia podstawowej licencji turystycznej, a potem, krok po kroku, zdobywali kolejne uprawnienia. Przy okazji przekonasz się, że przedstawiciele tego zawodu nie są istotami z innej planety, lecz ludźmi z krwi i kości, którzy dzięki własnej determinacji zdołali spełnić marzenia o lataniu. Jeśli ktoś bardzo tego pragnie i ma odpowiednie predyspozycje, może pójść w ich ślady.

Pracownik obsługi naziemnej

Marzenia o pracy w liniach lotniczych można spełnić także poprzez zajmowanie się obsługą naziemną. Jednym z najważniejszych departamentów w LOT jest Biuro Operacji Naziemnych, zatrudniające osoby, które zajmują się mnóstwem różnych ważnych rzeczy, od spraw związanych z bezpieczeństwem lotów, poprzez finanse czy zawieranie umów, po kontrolę jakości obsługi pasażerów. Praca w tym biurze często wiąże się z podróżami, bo jego pracownicy bywają wszędzie tam, gdzie docierają polskie samoloty.

Getty Images

Jeszcze inną opcja jest praca w Biurze Bezpośredniej Obsługi Klienta, a wiec pomaganie pasażerom w najróżniejszych sprawach, np. przy zmianie rezerwacji, problemach z opóźnionym samolotem lub w sytuacjach, gdy podróżny potrzebuje asysty.

Reklama

Wymagania stawiane przed kandydatami do pracy w obsłudze naziemnej są bardzo różne (wszystko zależy od tego, czym konkretnie ma się zajmować), dlatego najlepiej poznać je, czytając zakładkę „kariera” na stronach linii lotniczych. Nie ma na co czekać, bo marzenia same się nie spełniają. Aplikuj i rozwiń skrzydła!

Reklama
Reklama
Reklama