Nowy rozkład PKP pojawia się co kilka miesięcy. Dla przewoźnika jest to okazja aby pochwalić się nowymi składami oraz odpowiedzieć na zmieniające się w zależności od sezonu potrzeby podróżnych. Zimą Polacy chętnie wybierają się na południe Polski. To zrozumiałe. W końcu w górach mamy największe szanse na doświadczenie prawdziwej zimy. Śnieg w Tatrach czy Bieszczadach ma jednak cieszyć nie tylko oko, ale też nogi. Chodzi oczywiście o sporty zimowe, takie jak narty czy snowboard.

W polskich górach pojawił się już pierwszy śnieg. Cześć ośrodków narciarskich również powoli zaczyna przyjmować gości. Na nowy rozkład PKP z dodatkowymi połączeniami do Zakopanego trzeba jednak jeszcze chwilę poczekać. Pierwsze zmiany na kolei wejdą w życie 10 grudnia. Jakie trasy pojawią się w zaktualizowanym rozkładzie?

Nowe i wydłużone połączenia kolejowe

Nowością będzie między innymi pociąg TLK Szczeliniec na trasie Kraków-Jelenia Góra (z postojami w Katowicach, Nysie czy Kłodzku). Niedzielny rozkład jazd zostanie uzupełniony o nowe połączenia na trasach Warszawa-Białystok (nowy skład IC Esperanto) oraz Przemyśl-Kraków (IC Łukasiewicz).

Nowy rozkład PKP obejmuje nie tylko nowe trasy czy pociągi, ale też wydłużenie dotychczasowych relacji. I tak na przykład EIP 1602/6102, kursujący do tej pory między Warszawą i Wrocławiem, będzie dojeżdżać także do Jeleniej Góry i Wałbrzycha. Z kolei IC Fredro z Wrocławia pojedzie już nie tylko do Warszawy, ale aż do Białegostoku. IC Morcinek trasę z Lublina skończy za to nie w Katowicach, a w Gliwicach.

Pozostałe wydłużone relacje to:

  • IC Skaryna dotychczas na trasie Terespol-Warszawa dojedzie Łodzi,
  • IC Rejewski obsługujący trasę Bydgoszcz-Warszawa pojedzie do Lublina.

Nowy rozkład PKP z trasami do Zakopanego

22 grudnia na tory ma wrócić 5 całorocznych połączeń do Zakopanego i 2 sezonowe. To spora zmiana, biorąc pod uwagę, że w ostatnim czasie z powodu prac modernizacyjnych bezpośrednie pociągi do z Krakowa do zimowej stolicy Polskiej kursowały tylko w wakacje i ferie zimowe. Poza sezonem podróżni musieli korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej na trasie Kraków – Zakopane.

Co wiadomo o nowych połączeniach do Zakopanego? Z Trójmiasta w Tatry ruszą pociągi TLK Małopolska, TLK Karpaty oraz IC Witkacy. Dwa z nich zatrzymają się w Warszawie. Dodatkowo Warszawiacy będą mieli do wyboru składy EIC Tatry oraz IC Karłowicz, startujące właśnie w stolicy. I tu gratka: pociąg EIC Tatry ma pokonać całą trasę w 4 godziny i 53 minuty, czyli o 50 minut szybciej niż w poprzednim rozkładzie jazdy.

Kraków, jako największe najbliższe miasto Zakopanego, otrzyma w sumie aż 5 połączeń do stolicy Tatr. Będą to kursujące przez cały rok składy:

  • EIC Tatry,
  • TLK Małopolska,
  • TLK Karpaty,
  • IC Karłowicz,
  • IC Witkacy.

Co z resztą Polski? Szczecin, Poznań i Katowice połączy z Zakopanem sezonowy IC Podhalanin, a Bydgoszcz IC Halny – również sezonowy.

Pociągiem z Polski w Alpy

Pociągami PKP można podróżować nie tylko po Polsce, ale również po Europie. Polski przewoźnik samodzielne lub we współpracy z zagranicznymi kolejami oferuje bezpośredniego połączenia między innymi do Berlina, Pragi, Wiednia czy Budapesztu. Od 22 grudnia w systemie rezerwacji pojawi się nowa międzynarodowa trasa. Kierunek powinien ucieszyć narciarzy. Mowa bowiem o Salzburgu, położonym w pobliżu wielu ośrodków narciarskich.

Jak na razie informacja ta nie została jeszcze podana oficjalnie przez PKP. Połączenie można jednak znaleźć w wyszukiwarce na stronie przewoźnika. Na razie jeszcze bez szczegółów o cenach biletu. Wiadomo jednak, że IC Chopin wyruszy z Warszawy o 19:58, a w Salzburgu zatrzyma się o 7:44. Austriackie miasto nie będzie jednak ostatnim przystankiem na trasie. Dalej pociąg pojedzie do Monachium.