Hulajnogi elektryczne stały się nieodłączną częścią miejskiego krajobrazu. Choć początkowo cieszyły się dużą popularnością, dziś mają więcej przeciwników niż zwolenników. Doprowadziły do tego przede wszystkim liczne kolizje i wypadki z udziałem osób jadących na e-hulajnogach i pieszych. Nic więc dziwne, że kolejne miasta wprowadzają ograniczenia, a nawet jak w przypadku Paryża, wycofują tego typu pojazdy z ulic. 

Paryż bez elektrycznych hulajnóg

Paryż to pierwsza europejska stolica, w której nie wypożyczymy elektrycznej hulajnogi. Włodarze miasta podjęły decyzję zgodnie z wolą mieszkańców, którzy w kwietniowym referendum opowiedzieli się za wycofaniem e-hulajnóg z paryskich ulic. Mimo bardzo niskiej frekwencji, wynoszącej niespełna 8%, władze postanowiły uszanować zdanie większości paryżan (89% głosowało „za”) i wprowadzić wraz z początkiem września zakaz wynajmu elektrycznych hulajnóg.

Francuska stolica od dawna borykała się z niesfornymi użytkownikami e-hulajnóg, którzy często porzucali pojazdy gdzie się tylko dało, co bardzo nie podobało się innym mieszkańcom. A także notorycznie łamali zasady ruchu drogowego, doprowadzając do wielu kolizji i wypadków śmiertelnych. Tylko w 2021 r. we Francji w wyniku wypadków z udziałem kierowców elektrycznych hulajnóg życie straciły 24 osoby. W minionym roku w Paryżu odnotowano aż 459 wypadków, z czego trzy zakończyły się tragicznie. 

Wszystkie paryskie hulajnogi zostaną rozdysponowane po innych francuskich miastach. Niektóre trafią również do Niemiec, Polski oraz na Bliski Wschód. Dodajmy, że zakaz nie obowiązuje posiadaczy e-hulajnóg, którzy wciąż mogą z nich korzystać. 

Po wprowadzeniu zakazu wynajmu elektrycznych hulajnóg władze Paryża zachęcają mieszkańców do przerzucenia się na publiczne rowery. W ciągu najbliższych miesięcy na ulicach francuskiej stolicy najprawdopodobniej pojawi się więcej wypożyczalni jednośladów, by w ten sposób promować aktywny tryb życia oraz odbywające się w przyszłym roku nad Sekwaną letnie igrzyska olimpijskie.  

– Jesteśmy otwarci na rozszerzenie oferty rowerowej, szczególnie w kontekście zbliżających się igrzysk olimpijskich – zaznacza wicemer Paryża David Belliard. 

Przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych

W Polsce z elektrycznych hulajnóg mogą korzystać dzieci, które skończyły 10 lat, posiadają kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T oraz poruszają się jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką dorosłych. Po ukończeniu 18. roku życia posiadanie specjalnych uprawnień nie jest wymagane.

Funkcjonariusze przypominają, że obowiązujące od maja 2021 r. przepisy zakazują:

  • kierowania hulajnogą osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu;
  • przewożenia hulajnogą elektryczną innych osób, zwierząt i przedmiotów;
  • ciągnięcia lub holowania hulajnogą elektryczną innych pojazdów.

Według danych Komendy Głównej Policji, w 2022 r. na polskich ulicach doszło do 424 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych, w których zginęły 3 osoby, a 421 zostało rannych. W 272 przypadkach winni spowodowania kolizji byli kierowcy e-hulajnóg.