Latające bestie rządziły w przestworzach już w czasach dinozaurów. W toku ewolucji zmieniały się, zdobywały nowe umiejętności. Choć nie przypominają już swoich przodków, to w przeciwieństwie do wielu innych zwierząt, przetrwały do dziś. Nie ulega wątpliwości, że to właśnie ptaki należą do najbardziej fascynujących elementów ziemskiej fauny. Co warto wiedzieć na ich temat?

Ciekawostki o tym, jak latają ptaki

Ptaki potrafią latać z ogromnymi prędkościami i przemierzać niewiarygodnie dalekie odległości. Czy wiesz, że dla niektórych gatunków nawet najdalszy lot wiąże się z tylko minimalnym wydatkiem energetycznym?

• Odlatywanie ptaków do ciepłych krajów nie jest związane wyłącznie z surowymi warunkami, jakie zimą panują w Polsce. Po prostu w tym okresie zaczyna brakować pożywienia.
  • W całej gromadzie ptaków jedynie kilkadziesiąt gatunków to nieloty.
  • Niezdolność do lotu najczęściej dotyczy gatunków żyjących na odizolowanych terenach, gdzie nie mają wielu naturalnych wrogów.
  • Nieliczne gatunki ptaków posiadły umiejętność zawisania w powietrzu i poruszania się pionowo ku górze. Ten sposób poruszania jest określany jako lot furkoczący.
  • Skrzydła ptaków to nic innego, jak przekształcone kończyny przednie. Dowodem na to jest ich anatomia – ptaki mają kości ramieniowe, promieniowe i łokciowe.
  • Niska masa ciała jest jednym z wielu przystosowań ptaków do lotu. Odpowiadają za to kości pneumatyczne, czyli wypełnione powietrzem.
  • Niektóre migrujące ptaki latają w formacjach. W ten sposób oszczędzają nawet połowę energii niezbędnej do odbycia długiego lotu.
  • Nie tylko migrujące ptaki latają w gromadach. Najlepszym przykładem są szpaki. W ich przypadku lot w stadach (zwanych szmerami lub murmuracjami) to mechanizm obronny przed drapieżnikami.
  • Istnieje tylko jeden gatunek, który potrafi aktywnie (wykonując ruch skrzydłami) latać do tyłu. Mowa o kolibrze.
  • Niektóre drapieżne ptaki potrafią poruszać się w locie nurkowym z prędkością znacznie przekraczającą 300 km/godz.!
  • Duże ptaki potrafią szybować przez bardzo długi czas. Niektóre gatunki mogą lecieć bez przerwy przez kilkanaście tygodni!
  • Najwyżej aktywnie latającymi ptakami są gęsi tybetańskie. Rekordowa wysokość lotu dla tego gatunku to 7290 m n.p.m.
  • Niektóre ptaki okresowo tracą zdolność lotu.

Śpiew ptaków - ciekawostki

Ptasi śpiew działa na nas kojąco i relaksująco. Trzeba jednak wiedzieć, że te niesamowite stworzenia nie śpiewają dla naszej przyjemności.

• W dawnych czasach ptasie milczenie ostrzegało ludzi przed zbliżającym się niebezpieczeństwem.
  • Czy wiesz, że samice śpiewają znacznie rzadziej niż samce?
  • Nie wszystkie ptaki potrafią śpiewać. Przykładem jest choćby bocian.
  • Ptaki śpiewają, by oznaczyć swoje terytorium, ostrzec innych przedstawicieli swojego gatunku przed niebezpieczeństwem i utrzymać kontakt ze stadem. Nadrzędną funkcją ptasiego śpiewu jest jednak przywabienie i zdobycie samicy.
  • Gdy samiec śpiewa przez długi czas, oznacza to, że próbuje przywabić samicę.
  • Krótki, przerywany śpiew jest używany do obrony terytorium.
  • Niektóre ptaki modyfikują swoją pieśń godową wraz z wiekiem, wzbogacając ją o nowe trele.
  • Niektóre gatunki śpiewają bez przerwy nawet przez 45 minut.
  • Ludzkie ucho nie rejestruje nawet połowy dźwięków, które wydają ptaki.
  • Samce drozda śpiewają, by uspokoić wysiadującą jaja samicę.
  • Niektóre ptaki śpiewają bez żadnej przyczyny, jakby dla samej przyjemności. Przykładem jest wrona.

Jak rozmnażają się ptaki?

Czy wiesz, że aż 95 proc. wszystkich gatunków ptaków przejawia zachowania monogamiczne? To niejedyna zaskakująca informacja na temat procesu rozmnażania się tych niezwykłych zwierząt.

• Większość ptaków rozmnaża się w podobny sposób. Samiec i samica stykają się kloakami (otworami płciowymi), dzięki czemu płyn nasienny może przedostać się do ciała samicy.
  •  Akt ptasiej kopulacji trwa zaledwie kilka sekund.
  • Niektóre gatunki, jak choćby jerzyki, rozmnażają się w trakcie lotu.
  • Układ rozrodczy samic ptaków jest zredukowany w połowie.
  • Niektóre ptaki mogą rozmnażać się bezpłciowo. Przykładem jest kondor.
  • Najszybciej rozmnażającym się ptakiem jest wróbel.

Ciekawostki o różnych gatunkach ptaków

Na całym świecie żyje ok. 9700 gatunków ptaków. Poniżej wymieniamy ciekawostki na temat niektórych przedstawicieli tej gromady.

• Kolibry potrafią zawisnąć w powietrzu, lecieć w pionie i do tyłu. Ta niezwykła zdolność wynika ze specyficznej budowy połączenia skrzydeł, która pozwala na wykonywanie ruchu w różnych kierunkach.
  • Czas na ciekawostki o bocianach. Czy wiesz, że te piękne ptaki celowo pożerają lub wyrzucają z gniazda najsłabsze młode?
  • Albatrosy mogą latać z prędkością 60 km/godz. Naukowcy są zdania, że te wielkie ptaki morskie mogą przemieszczać się jeszcze szybciej, ale wówczas powstałe obciążenia doprowadziłyby do uszkodzenia ich skrzydeł.
  • Wróbel jest jednym z najwcześniej opisanych ptaków.
  • Grenlandia, strefa wiecznych śniegów, duże pustynie i lasy deszczowe to jedyne miejsca, w którym nie zadomowił się wróbel.
  • Harpie wielkie polują na wiele zwierząt, ale najczęściej ich menu pojawiają się leniwce.
  • Najcięższa zważona samica harpii wielkiej osiągnęła masę 12,3 kg. To 2 razy więcej niż wynosi przeciętna masa orła przedniego!
  • Rozpiętość skrzydeł bielika zwyczajnego może sięgać nawet 240 cm!
  • Sowy nie mają ucha zewnętrznego. To, co niektóre osoby błędnie postrzegają jako uszy, nie jest niczym innym, jak specyficznie ułożonymi piórami.
  • Uszatka błotna jest jedyną sową, która buduje swoje gniazda.
  • Gołębie są jednymi z najinteligentniejszych ptaków na świecie.
  • Jaskółka zamieszkuje prawie wszystkie kontynenty. Jedynym wyjątkiem jest Antarktyda.
  •  Sokół wędrowny cieszy się opinią najszybszego ptaka. W rzeczywistości jest rekordzistą jedynie w locie nurkowym. W locie poziomym wyprzedzi go nie tylko jerzyk, ale także wiele gęsi.
  • Torba pelikana może zmieścić aż 13 litrów wody!
  • Papugi jako jedyne ptaki potrafią jednocześnie poruszać głową i dolną częścią dzioba.
  • W dużych ośrodkach miejskich słowiki starają się „przekrzyczeć” uliczny hałas.
  • Kaczki potrafią latać na wysokości, na której przemieszczają się samoloty.
  • Każdego dnia gęsi pielęgnują swoje upierzenie nawet przez kilka godzin.
  • Przeciętne jajo strusia ma objętość kilkudziesięciu kurzych jaj.
  • Kazuar jest najniebezpieczniejszym ptakiem świata. Ten nielot może jednym kopnięciem uśmiercić dorosłego człowieka.

Ciekawostki o ptakach w Polsce

W Polsce występuje ponad 460 gatunków ptaków. Jakie tajemnice skrywają żyjący w naszym kraju przedstawiciele podniebnej fauny?

• Czy wiesz, że niektóre ptaki żyjące w Polsce potrafią latać do góry nogami? Taką umiejętność posiadły m.in. gęsi i kruki.
  • Żyjący m.in. w Polsce jerzyk jest prawdziwym mistrzem latania. Do tego niewielkiego ptaka należy rekord szybkości w aktywnym locie. Używając siły skrzydeł, jerzyk może pędzić z prędkością przekraczającą 111 km/godz.!
  • Wróbel staje się coraz rzadszym widokiem w polskich miastach. Przyczyną tego, jak na ironię, jest ekologia. Termomodernizowane budynki uniemożliwiają im budowę gniazd.
  • Śpiew ptaków kojarzy ci się wyłącznie z ciepłymi miesiącami? Czas zweryfikować ten pogląd. Nasz strzyżyk śpiewa także podczas mroźnej zimy.
  • W Polsce występuje 13 gatunków sów. Aż 10 z nich to ptaki lęgowe.
  • Sóweczka, najmniejsza ze wszystkich sów występujących w Polsce, potrafi upolować zdobycz dorównującą jej wielkością.
  • Łączna liczebność wszystkich ptaków lęgowych w Polsce przekracza 90 mln par.
  • Największym ptakiem drapieżnym w Polsce jest bielik.
  • W ciągu 200 lat, w Polsce wymarło aż 16 gatunków ptaków.
  • Aż 47 gatunkom występujących w Polsce grozi wymarcie.
  • Udział gatunków zagrożonych w Polsce jest wyższy niż w pozostałych krajach Europy.
  • Sęp płowy został uznany za gatunek wymarły w naszym kraju. Niewykluczone jednak, że ten niezwykły ptak ponownie pojawi się w naszym kraju. Osobniki reprezentujące ten gatunek można było zaobserwować u nas 16 i 11 lat temu, a ostatnio – w pierwszej połowie 2022 roku.
  • W Polsce kury hodowano już w 500 r. p.n.e.

Inne ciekawostki o ptakach

Poniżej wymieniamy kolejne zaskakujące informacje na temat ptaków.

• W zestawieniu muszą pojawić się też ciekawostki o ptakach drapieżnych. Czy wiesz, że większość przedstawicieli tych gatunków uśmierca swoje ofiary nie dziobem, a ostrymi jak brzytwa szponami?
  • Ptaki są świetnie przystosowane do zimowania w niekorzystnych warunkach. Niektóre gatunki potrafią w ciągu dnia zwiększyć zapas tłuszczu nawet o kilkanaście proc. Tylko po to, by zgromadzić zapas energii na mroźną noc.
  • Natura wyposażyła ptaki w niezwykły układ oddechowy. Oprócz płuc przedstawiciele tej gromady mają także worki powietrzne. W trakcie wdechu powietrze dociera do płuc i tylnych worków, a przy wydechu przedostaje się z przednich worków do oskrzeli.
  • Ptaki nie mają pęcherza moczowego.
  • Większość ptaków połyka piasek i drobne kamienie, które odpowiadają za rozdrabnianie pokarmu w żołądku.
  • Niektóre ptaki budują 2 gniazda i oba wykorzystują w trakcie okresu lęgowego.