Lotnisko Chopina w Warszawie jest największym portem lotniczym w Polsce. Tylko w 2022 roku na Okęciu obsłużonych zostało prawie 14,5 miliona pasażerów. Najlepszym miesiącem okazał się wówczas lipiec, gdy kontrolę bezpieczeństwa przeszło blisko 1,7 mln podróżujących. Z kolei najmniejszą miesięczną liczbę pasażerów odnotowano w lutym – niespełna 600 tysięcy.

Wiele wskazuje na to, że ubiegłoroczny wynik może zostać pobity. Jak informują przedstawiciele stołecznego portu, w pierwszej połowie 2023 roku odprawiono ponad 8,34 mln osób, czyli o blisko 2% więcej w stosunku do analogicznego okresu 2019 r., który okazał się rekordowy. Przypomnijmy, że cztery lata temu z lotniska w Warszawie skorzystało niemal 18,9 mln pasażerów

– Jesteśmy dumni, że przy tak dużym ruchu pasażerskim osiągamy również bardzo dobre wskaźniki punktualności. Jest to efekt codziennych zmagań pracowników lotniska, którzy ogromnym wysiłkiem starają się zapewnić pasażerom jak największy komfort podróży. Dzięki temu ruch na lotnisku odbywa się płynnie, co przekłada się na punktualność operacji lotniczych – zaznacza Anna Dermont, rzeczniczka warszawskiego lotniska. 

Podobnie jak w minionych miesiącach, także i w tym roku największą popularnością wśród podróżujących cieszą się połączenia do Londynu, Paryża, Amsterdamu, Frankfurtu i Dubaju. W przypadku lotów czarterowych na czele rankingu znalazły się turecka Antalya, Hurghada i Marsa w Egipcie oraz Heraklion i Rodos w Grecji. 

Mimo doskonałych wyników, nad lotniskiem Chopina zawisły czarne chmury. W mediach pojawiła się informacja, że największy polski port ma zostać zamknięty. Dlaczego? 

Lotnisko Chopina zostanie zamknięte? 

„Lotnisko Chopina w Warszawie zostanie zamknięte” – taka informacja trafiła na czołówki portali i okładki dzienników, wywołując ogromne poruszenie wśród pasażerów.

Według medialnych doniesień, otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego, które zaplanowano na przełom 2027 i 2028 roku, miało oznaczać koniec dla stołecznego portu i rezygnację z ruchu cywilnego. Branżowe serwisy internetowe powoływały się na rządowy projekt dotyczący strategii rozwoju branży lotniczej w Polsce. 

– W dniu 25 maja 2023 r. została podjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów decyzja dotycząca rozstrzygnięcia na korzyść Pełnomocnika Rządu RP ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego rozbieżności między Ministrem Infrastruktury, a ww. Pełnomocnikiem w zakresie konieczności przeniesienia ruchu cywilnego z Lotniska Chopina na CPK – brzmi fragment dokumentu „Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 roku (z perspektywą do 2024 roku)”. 

Ministerstwo wyjaśnia, czy lotnisko Chopina zostanie zamknięte 

Głos w sprawie postanowiło zabrać Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Jak czytamy w komunikacie resortu, stołecznemu portowi nie grozi zamknięcie. Wstępne plany zakładają jedynie, że po uruchomieniu Centralnego Poru Komunikacyjnego znaczna część lotów zostanie przeniesiona z lotniska w Warszawie. 

– W projekcie rządowej strategii dla branży lotniczej nie ma decyzji rządu o zamknięciu Lotniska Chopina w Warszawie – przekazało MFiPR. 

CPK – wizualizacja / Fot. CPK / Materiały prasowe cpk.pl

Otwarcie Centralnego Poru Komunikacyjnego, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy w kraju, planowane jest na przełom 2027 i 2028 roku. Megalotnisko ulokowane będzie niespełna 40 km na zachód od Warszawy, a dojazd do niego ma zajmować jedynie kwadrans z Dworca Centralnego. 

Na początku lipca przedstawiono nowe wizualizacje CPK, za które odpowiedzialne było brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Głównym założeniem projektu jest stworzenie wspólnej przestrzeni przesiadkowej dla pasażerów lotniska oraz dworca kolejowego i autobusowego.

 Łącząc trzy rodzaje transportu w jednym miejscu, integruje nową stację, która jest częścią krajowego systemu Kolei Dużych Prędkości. Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób, w jaki ludzie podróżują po Polsce, a także stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata – zaznacza Grant Brooker, Head of Studio, Foster + Partners.

Źródło: businessinsider.com.pl