Porty lotnicze to część współczesnej cywilizacji. Co roku przewijają się przez nie setki milionów pasażerów. Pandemia COVID-19 chwilowo zmieniła trendy. Niektóre lotniska zostają opuszczone i są w najlepszym razie atrakcją turystyczną. Jednak inne wciąż radzą sobie dobrze.

W artykule poniżej przedstawiamy największe lotniska na świecie. Pod uwagę bierzemy najbardziej miarodajny parametr, czyli liczbę pasażerów obsłużonych w ciągu roku. Dane pochodzą z zasobów Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych.

Największy port lotniczy świata

Na pytanie o to, jaki jest największy port lotniczy świata, odpowiedź od ponad 20 lat brzmi tak samo. To Międzynarodowy Port Lotniczy Atlanta – Hartsfield–Jackson. Znajduje się on w Stanach Zjednoczonych, w stanie Georgia.

Port Lotniczy Atlanta – Hartsfield–JacksonPort Lotniczy Atlanta – Hartsfield–Jackson / fot. Elijah Nouvelage/Bloomberg via Getty Images

Położenie geograficzne sprawia, że lotnisko w Atlancie jest dobrym punktem przesiadkowym. Tytuł największego portu lotniczego świata dzierży od 1998 r. (z wyjątkiem 2020 r., kiedy pierwsze miejsce zajął chiński Międzynarodowy Port Lotniczy Guangzhou Baiyun).

W rekordowym 2019 r. Hartsfield-Jackson obsłużyło prawie 111 mln pasażerów. Po przebudowie, zakończonej w 2015 r., lotnisko to teoretycznie może obsługiwać nawet 121 mln pasażerów rocznie. Jednak w 2020 r. były ich tylko 43 mln, a w 2022 r. – 76 mln.

Lotnisko ma pięć równoległych asfaltowych pasów startowych. Jest jednym z niewielu, na którym mogą lądować trzy samoloty jednocześnie. Jego wieża kontrolna jest najwyższym tego typu obiektem w USA. Ma 121 metrów wysokości.

W porcie lotniczym Atlanta – Hartsfield-Jackson dominuje ruch krajowy. Pod względem ruchu międzynarodowego port ten plasuje się dopiero na siódmym miejscu w USA. To dobitnie pokazuje, jak intensywny jest ruch lotniczy w Stanach Zjednoczonych.

Największe lotniska na świecie według liczby pasażerów

Rok 2022

W 2022 r. lista największych lotnisk wyglądała następująco:

  1. Międzynarodowy Port Lotniczy Atlanta – Hartsfield–Jackson (USA) – 76 mln pasażerów,
  2. Międzynarodowy Port Lotniczy Dallas-Fort Worth (USA) – 62 mln pasażerów,
  3. Międzynarodowy Port Lotniczy Denver (USA) – 59 mln pasażerów,
  4. Międzynarodowy Port Lotniczy Chicago O’Hare (USA) – 54 mln pasażerów,
  5. Międzynarodowy Port Lotniczy Los Angeles (USA) – 48 mln pasażerów,
  6. Międzynarodowy Port Lotniczy Charlotte Douglas (USA) – 43 mln pasażerów,
  7. Międzynarodowy Port Lotniczy Orlando (USA) – 40 mln pasażerów,
  8. Międzynarodowy Port Lotniczy Guangzhou Baiyun (Chiny) –  40 mln pasażerów,
  9. Międzynarodowy Port Lotniczy Chengdu-Shuangliu (Chiny) – 40 mln pasażerów,
  10. Międzynarodowy Port Lotniczy Las Vegas Harry Reid (USA) –  40 mln pasażerów.

Zestawienie zdominowały amerykańskie lotniska, obsługujące w dużym stopniu intensywny ruch krajowy. Warto jednak pamiętać, że globalnie branża lotnicza wciąż działa mniej intensywnie niż przed pandemią. Dlatego przydatne mogą być wcześniejsze dane.

Rok 2019

W 2019 r. zestawienie największych lotnisk na świecie było bardziej zróżnicowane. Znacznie większy był też ruch pasażerski na nich:

  1. Międzynarodowy Port Lotniczy Atlanta – Hartsfield–Jackson (USA) – 111 mln pasażerów,
  2. Międzynarodowy Stołeczny Port Lotniczy Pekin (Chiny) – 100 mln pasażerów,
  3. Międzynarodowy Port Lotniczy Los Angeles (USA) – 88 mln pasażerów,
  4. Międzynarodowy Port Lotniczy Dubaj – 86 mln pasażerów,
  5. Międzynarodowy Port Lotniczy Haneda (Japonia) –  86 mln pasażerów,
  6. Międzynarodowy Port Lotniczy Chicago O’Hare (USA) – 85 mln pasażerów,
  7. Międzynarodowy Port Lotniczy Londyn-Heathrow (Wielka Brytania) – 81 mln pasażerów,
  8. Międzynarodowy Port Lotniczy Szanghaj-Pudong (Chiny) – 76 mln pasażerów,
  9. Międzynarodowy Port Lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle – 76 mln pasażerów,
  10. Międzynarodowy Port Lotniczy Dallas-Fort Worth (USA) – 75 mln pasażerów.

Warto przypomnieć, że dziennikarze Travelera sprawdzili, jak lotnisko Charlesa de Gaulle’a wygląda od środka. Weszli nawet tam, gdzie pasażerowie nie mają dostępu.

Największe lotniska w Europie

Z powyższego zestawienia wynika, że w 2019 r. największymi lotniskami w Europie były londyńskie Heathrow i paryskie Charles de Gaulle. Jednak także i tu po pandemii zaszły znaczne zmiany. Obecnie ranking ten wygląda następująco:

  1. Międzynarodowy Port Lotniczy Stambuł (Turcja) – 37 mln pasażerów,
  2. Międzynarodowy Port Lotniczy Moskwa-Szeremietiewo (Rosja) – 31 mln pasażerów,
  3. Międzynarodowy Port Lotniczy Paryż-CDG (Francja) – 26 mln pasażerów,
  4. Międzynarodowy Port Lotniczy Amsterdam-Schiphol (Niderlandy) – 25 mln pasażerów,
  5. Międzynarodowy Port Lotniczy Moskwa-Domodiedowo  (Rosja) – 25 mln pasażerów,
  6. Międzynarodowy Port Lotniczy Stambuł-Sabiha Gökçen (Turcja) – 25 mln pasażerów,
  7. Międzynarodowy Port Lotniczy Frankfurt (Niemcy) – 25 mln pasażerów,
  8. Międzynarodowy Port Lotniczy Madryt (Hiszpania) – 24 mln pasażerów,
  9. Międzynarodowy Port Lotniczy Antalya (Turcja) – 21 mln pasażerów,
  10. Międzynarodowy Port Lotniczy Londyn-Heathrow (Wielka Brytania) – 19 mln pasażerów.

Międzynarodowy Port Lotniczy StambułMiędzynarodowy Port Lotniczy Stambuł / fot. Burak Kara/Getty Images

Otwarty w 2018 r. Międzynarodowy Port Lotniczy Stambuł, zwany Istanbul New Airport, to dziś główny port lotniczy Turcji i największe lotnisko w Europie. Jego powierzchnia wynosi 76,5 mln m kw. Lotnisko znajduje się w europejskiej części Stambułu. Według wstępnych zapowiedzi, do 2030 roku Istanbul New Airport ma odprawiać nawet 200 mln pasażerów rocznie, co uczyniłoby go zapewne światowym liderem. W 2022 r. znalazł się na 14. pozycji listy największych portów lotniczych świata.

Największe lotnisko w Polsce

Największym portem lotniczym w Polsce niezmiennie pozostaje Lotnisko Chopina w Warszawie. Przed rokiem 2001 znane było jako Port Lotniczy Warszawa-Okęcie. W rekordowym 2019 r. obsłużyło niemal 19 mln pasażerów. To ok. 40% całego ruchu lotniczego w Polsce. Według obliczeń maksymalna przepustowość tego lotniska to 22 mln pasażerów rocznie.

Lotnisko Chopina w WarszawieLotnisko Chopina w Warszawie / fot. Artur Widak/NurPhoto via Getty Images

Zgodnie z założeniami w podwarszawskiej gminie Baranów ma powstać nowe lotnisko. Centralny Port Komunikacyjny w pierwszym roku działalności miałby obsłużyć 30 mln pasażerów. Docelowo, czyli w 2060 r., miałoby to być 65 mln pasażerów.

Czy największe lotniska ograniczą ruch?

Ruch lotniczy to spore obciążenie dla środowiska, przyspieszające niekorzystne zmiany klimatu. Dwutlenek węgla emitowany podczas lotów samolotem odpowiada za około 2,5% globalnej emisji gazów cieplarnianych. Dlatego niektóre lotniska, jak port lotniczy Schiphol w Amsterdamie, chcą ograniczyć liczbę lotów w celu przeciwdziałania zmianom klimatycznym.

Samoloty przyczyniają się do ocieplenia klimatu nie tylko poprzez emisję CO2. Istotną rolę odgrywa również spalanie paliwa przez silniki odrzutowe. Jego efektem są smugi kondensacyjne widoczne na niebie. Tworzy je sadza, aerozole i para wodna. Smugi kondensacyjne sprzyjają niekorzystnym zmianom klimatycznym, nasilając efekt cieplarniany.