Malowidła naskalne to nie tylko archeologiczne potwierdzenie obecności człowieka w danym regionie. To również dowód na ewolucję i rozwój kompetencji kulturowych różnych gatunków hominidów. Rysunków w jaskiniach nie zostawiali bowiem jedynie Homo sapiens. Co więcej, prawdopodobnie najstarsze malunki na ścianach wcale nie zostały stworzone przez człowieka rozumnego, lecz neandertalczyka.

XIX-wieczna technika w badaniu malowideł naskalnych

Sztuka prehistoryczna wciąż intryguje naukowców, którzy nieustannie poszukują nowych malowideł, a także analizują te odkryte dotychczas. W badaniach nierzadko wykorzystywane są zaawansowane techniki i metody, a czasem uczeni eksperymentują z nowoczesną technologią. Tym razem zespół hiszpańskich badaczy postanowił jeszcze raz przyjrzeć się malowidłom z jaskini La Pasiega w regionie Kantabria, w północnej Hiszpanii. Jednak, w przeciwieństwie do innych badań, naukowcy postawili na technikę opracowaną w XIX wieku.

Chodzi o fotografię stereoskopową lub stereofotografię. To technika, która polega na wykonaniu dwóch zdjęć tego samego obiektu z różnych punktów widzenia. Obserwacja zdjęć polega wówczas na patrzeniu prawym okiem na fotografię wykonaną z prawego punktu widzenia i lewym okiem – z przeciwnego punktu. Sprawia to wrażenie, że fotografowane przedmioty znajdują się w trójwymiarowej przestrzeni.

Fotografia stereoskopowa pozwoliła zobaczyć ściany jaskini w trójwymiarze

Jaskinię La Pasiega pokrywa ponad 700 malowideł przedstawiających zwierzęta, symbole geometryczne, a także kropki i linie. Grota została po raz pierwszy odkryta w 1911 roku i od tego czasu wielokrotnie odbywały się tam badania archeologiczne. Uczeni uważali, że jaskinia została w całości poznana. Jednak poniekąd staroświecka metoda udowodniła, że może być tam jeszcze wiele do odkrycia.

– Kantabryjska sztuka jaskiniowa znana jest nawet z fotografii reprodukowanych w podręcznikach szkolnych. Jednak te dwuwymiarowe obrazy nie oddają nieregularności powierzchni skał, na których malowano lub grawerowano zwierzęta i inne wzory. W najnowszych badaniach wykorzystaliśmy fotografię stereoskopową do przeglądu sztuki prehistorycznej w jaskini La Pasiega – czytamy w artykule opublikowanym na łamach czasopisma naukowego „Antiquity”.

Badacze stwierdzili, że XIX-wieczna technika umożliwiła im zidentyfikowanie nowych postaci zwierząt. Co więcej, nowa dokumentacja umożliwiła reinterpretację dotychczasowych analiz. Autorzy podkreślili, że oglądanie malowideł w 3D umożliwiło im dostrzeżenie znacznie większej ilości szczegółów niż podczas tradycyjnego analizowania fotografii.

Trzy nowe malowidła w hiszpańskiej jaskini

Badacze poinformowali w artykule, że za pomocą fotografia stereoskopowej udało im się odkryć trzy nieznane wcześniej przedstawienia zwierząt. Chodzi o dwa konie i jednego tura leśnego. To wymarły gatunek ssaka z rodziny wołowatych, przodek niektórych ras bydła domowego.

– W paleolitycznej sztuce jaskiniowej artyści wykorzystywali naturalną powierzchnię ścian jaskiń do tworzenia swoich dzieł – mówiła w rozmowie z Live Science Raquel Asiain, archeolożka i fotografka z Uniwersytetu Madryckiego.

– Zachowanie trójwymiarowego postrzegania jaskiń było jednym z powodów, które zainspirowały mnie do wykorzystania techniki fotografii stereoskopowej. Dzięki wysokiej jakości fotograficznej obrazy pozwalają badaczom zobaczyć sztukę w „prawdziwym” 3D, a nie symulowanym za pomocą skanerów – podsumowuje badaczka.

Źródło: Antiquity.