Zaledwie kilka miesięcy temu polscy naukowcy opublikowali przełomowe badania, które wykazały, dlaczego słynny tyranozaur miał tak krótkie przednie łapy. Uczeni stwierdzili, że małe ręce miały minimalizować ryzyko ugryzienia siebie w szaleńczym ataku potężnych szczęk dinozaura. Co więcej, według badaczy Tyrannosaurus rex prawdopodobnie w ogóle nie potrzebował przednich kończyn, a ich skromne rozmiary wynagradzały inne warunki fizyczne.

Dlaczego tyranozaury wyewoluowały tak małe oczy?

Najnowsze badania zdają się potwierdzać hipotezy o ewolucji ciała tyranozaura, która uczyniła go niekwestionowanym liderem wśród najgroźniejszych stworzeń w historii. Dr Stephan Lautenschlager z Uniwersytetu w Birmingham postanowił przeanalizować 410 skamieniałości z okresu mezozoiku. Uczony uważa, że zarówno tyranozaur, jak i inne rodzaje mięsożernych dinozaurów wyewoluowały mniejsze i węższe oczy, aby ich ugryzienia były jeszcze silniejsze i jeszcze bardziej zabójcze. Jego badania zostały opublikowane w „Communications Biology”.

Prof. Lautenschlager uważa, że mięsożerne dinozaury, których czaszki przekraczały 1 metr długości, miały zazwyczaj drobne oczodoły, które były wielkości dziurkę od klucza. Z kolei osobniki roślinożerne lub młode mięsożerców miały zazwyczaj okrągłe oczy. Na tej podstawie naukowiec opracował trzy komputerowe modele, które miały potwierdzić jego hipotezę.

Komputerowy model pokazał, jak wielkość oczodołów miała wpływ na zacisk szczęki

Uczony stwierdził, że kształt oczodołów oraz ich miejsce, w którym się znajdowały, mają bardzo duży wpływ na możliwości zacisku szczęki. Model, który przedstawiał czaszkę tyranozaura, pokazywał, jak dużo siły zyskiwały szczęki, gdy oczodoły miały wąski kształt niż w przypadku okrągłych oczu.

– Na podstawie analizy stwierdziłem, że jest to cecha, która występuje u wielu dużych drapieżników. To coś, co ewoluowało niezależnie od konkretnego gatunku lub rodzaju – mówi dr Lautenschlager.  Uczony twierdzi, że posiadanie zbyt dużych oczu byłoby dla samego tyranozaura bardzo uciążliwe. Bardzo możliwe, że wówczas z myśliwego stałby się ofiarą.

Dr Lautenschlager podkreśla jednak, że trudno określić, czy same oczy mogły pełnić określoną funkcję oraz jak dobrze widziały te dinozaury. Same badania wykazały jedynie rozmiar oczodołów, ale skamieniałości nie dostarczają żadnych informacji dotyczących anatomii oka.

Kiedy żyły tyranozaury i czym się charakteryzowały?

Tyranozaur jest rodzajem teropoda z rodziny tyranozaurów. Poruszał się na dwóch nogach i był mięsożercą, którego charakteryzowała masywna czaszka i niezwykle duże i ostre zęby. Tyrannosaurus rex jest jedynym gatunkiem z tego rodzaju, którego istnienie zostało potwierdzone. Jego skamieniałości odkryto w formacjach skalnych na zachodzie Ameryki Północnej. Szczątki pochodzą prawdopodobnie sprzed 68,5–65,5 milionów lat, co oznacza, że był to jeden z ostatnich dinozaurów na świecie.

Słynne tyranozaury były jednymi z największych lądowych drapieżników, które przemierzały naszą planetę. Największy osobnik, którego w miarę kompletny szkielet odnaleziono, mierzył 12,8 metra długości i 4 metry wysokości. Mógł ważyć ok. 4469–8870 kg. Szkielet oznaczony jest jako FMNH PR2081 i znajduje się w Muzeum Historii Naturalnej w Chicago.