Starożytny Egipt zamieszkiwała jedna z najbardziej fascynujących cywilizacji w historii ludzkości. Przodkowie współczesnych Egipcjan zostawili po sobie bogate dziedzictwo kulturowe, słynące z wysokich piramid czy zagadkowych hieroglifów. Nie można jednak mówić o starożytnych Egipcjanach, pomijając kluczowy aspekt ich życia codziennego, czyli mitologię. Dawała im ona duchowe przewodnictwo oraz kształtowała przekonania społeczne.

Od boga słońca Ra po tajemniczy podziemny świat Ozyrysa, mitologia egipska pełna była bóstw o zwierzęcych cechach i kosmicznych powiązaniach. Nie wszystkie z nich zostały jednak rozszyfrowane. I tak na przykład najnowsze badanie opublikowane na łamach czasopisma „Journal of Astronomical History and Heritage” ujawnia nieznaną rolę Drogi Mlecznej w mitologii starożytnego Egiptu. Jak twierdzą naukowcy z Uniwersytetu w Portsmouth, istotną postacią w tej relacji była Nut, egipska bogini nieba.

Droga Mleczna w mitologii Starożytnego Egiptu

Nut często jest przedstawiana jako upstrzona gwiazdami kobieta o nienaturalnych wymiarach, pochylona nad swoim bratem, bogiem Ziemi Gebem. Bogini ta miała chronić naszą planetę i regulować cykl słoneczny. Jak? Oczywiście połykając Słońce o zmierzchu i rodząc je ponownie o wschodzie. Z najnowszego badania dowiadujemy się, że Droga Mleczna mogła mieć nieznaną do tej pory relację z Nut. Zimą bowiem podkreślała wyciągnięte ramiona bogini, podczas gdy latem rysowała jej kręgosłup na niebie.

Aby lepiej poznać tę zależność, dr Or Graur, przeprowadził podwójną analizę – astronomiczną i międzykulturową. Czerpał z bogatej kolekcji lokalnych źródeł historycznych, w tym ze zbioru starożytnych egipskich tekstów astronomicznych. Następnie porównał je z symulacjami nocnego nieba nad Egiptem. Tak potwierdził, że w mitologii Droga Mleczna podkreśla boską obecność Nut.

Bogini Nut różniła się od różnych egipskich bóstw, chociażby rozmiarami i pozycją / Ann Ronan Pictures/Print Collector/Getty Images

Co symbolizowała Droga Mleczna?

Dr Graur zauważył też podobieństwa w interpretacjach Drogi Mlecznej u różnych kultur. – Rola Nut w przejściu zmarłego do zaświatów i jej związek z coroczną migracją ptaków jest zgodny z tym, jak inne kultury rozumieją Drogę Mleczną. Na przykład jako drogę duchów pomiędzy różnymi ludami w Ameryce Północnej i Środkowej lub jako Ptasią Ścieżkę w Finlandii i krajach bałtyckich – mówi cytowany przez serwis phys.org.

Warto przy tym przypomnieć, że według mitologii greckiej Droga Mleczna powstała inaczej. Tworzą ją krople rozlanego mleka bogini Hery. Zeus, który spłodził herosa Heraklesa ze śmiertelniczką Alkmeną, chciał mu zapewnić nieśmiertelność. Dlatego przystawił niemowlę do piersi Hery. Ta jednak nie chciała go karmić. Odepchnęła Heraklesa, a mleko trysnęło na nieboskłon.

Najnowsze badanie badanie pokazuje, że łączenie dyscyplin może oferować nowy wgląd w starożytne wierzenia. – Astronomia łączy ludzkość niezależnie od kultur, położenia geograficznego i czasu – podsumowuje dr Graur.

Źródło: Journal of Astronomical History and Heritage.