Turcja od lat zachwyca niesamowitymi znaleziskami archeologicznymi. To w końcu kraj, który jest kolebką wielu ważnych zdarzeń historycznych, jak chociażby wojna trojańska. Kraj słynie ze swojego dziedzictwa kulturowego.

To właśnie Stambuł, czyli dawny Konstantynopol był stolicą Bizancjum. W Turcji odnaleźć można również wpływy hellenizacji. W wielu regionach budowano bowiem świątynie poświęcone greckim bogom.

Wykopaliska ratunkowe w południowo-wschodniej Turcji

Najnowsze prace archeologiczne odbywały się nieopodal miasta Mardin, w dystrykcie Kızıltepe, w południowo-wschodniej Turcji. Naukowcy otrzymali zgłoszenie o nielegalnych wykopaliskach w zabytku zwanym jako Kela Hanma. Struktura i tak była już bardzo podniszczona, a na jej terenie regularnie pojawiali się intruzi.

Zadaniem naukowców było zatem zabezpieczenie budowli i ponowne zbadanie stanowiska. W pierwszym etapie prac archeolodzy chcieli dostać się do najniższych warstw struktury, które znajdowały się pod grubą warstwą gruzu. Naukowcy pod przewodnictwem dyrektora tureckiego Muzeum Mardin Abdulganiego Tarkana, we współpracy z archeologiem i historykiem sztuki Volkanem Bağlayıcı, a także archeologiem Mehmetem Şana podjęli prace 2 października.

Mozaikowa podłoga o powierzchni 100 metrów kwadratowych

W oświadczeniu opublikowanym w tureckich mediach naukowcy poinformowali, że wykopaliska ratunkowe odsłoniły mozaikowe płytki podłogowe. Należały one niegdyś do Villa Rustica. Czyli bogatej farmy wiejskiej otoczonej murami, która składała się z centralnej konstrukcji wraz z rozmieszczonymi wokół niej mniejszymi budynkami.

Fragmenty mozaikowej podłogi odnalezionej niedaleko miasta Mardin / fot. Anadolu Agency

Okazało się, że mozaikowa podłoga miała powierzchnię aż 100 metrów kwadratowych. Znajdowały się na niej misterne wzory geometryczne, a także przedstawienia ryb, ptaków, owoców morza oraz fok i roślin morskich.

– Te mozaiki, ozdobione wizerunkami zwierząt i wyjątkowych stworzeń morskich, takich jak ośmiornice i różne mniej powszechne gatunki ryb, są charakterystyczne dla tego regionu. Naszym priorytetem jest zachowanie tych zabytków, aby zapobiec dalszemu niszczeniu – podkreślił prof. Tarkan.

Abdulgani Tarkan podkreślił, jak ważne są działania zmierzające do ratowania zabytków i dziedzictwa kulturowego kraju. Poinformował również, że rzymska osada, która znajdowała się w tym regionie, znajdowała się na zalesionym obszarze pomiędzy dzielnicami Kızıltepe i Artuklu. – To nie była tylko wiejska willa. Stanowisko obejmuje różnorodne pozostałości architektoniczne, w tym pomieszczenia mieszkalne i nekropolię z V–VII wieku – dodał Tarkan.

To już drugie podobne odkrycie w Turcji

Naukowcy prowadzą teraz prace, które zmierzają do zabezpieczenia i zakonserwowania poszczególnych fragmentów mozaik. Naukowcy chcą, aby zabytki te znalazły się w lokalnym muzeum archeologicznym. – To nowy rozdział bogatej historii naszego regionu – dodają naukowcy.

Co ciekawe, w maju tego roku w Turcji doszło do innego podobnego odkrycia. Na południu kraju, niedaleko granicy z Syrią, archeolodzy odnaleźli niezwykłą mozaikę przedstawiającą mitologicznego bohatera z Troi – Eneasza. Badacze stwierdzili, że cała podłoga starożytnej budowli była pokryta mozaiką, prawdopodobnie jedyną taką znaną nauce. „Nie ma drugiej tak dobrze zachowanej na świecie” – ogłosili wówczas.

Źródło: Anadolu Agency.