Gdzie żyje największa ryba słodkowodna na świecie? Naukowcy są przekonani, że w Mekongu – najdłuższej rzece przepływającej przez Półwysep Indochiński. Mekong słynie z bioróżnorodności gatunków, ale przełowienie, budowa kolejnych tam i zanieczyszczenia zagrażają delikatnemu ekosystemowi. Rzeka ma swoje źródło na Wyżynie Tybetańskiej i płynie przez Chiny, Birmę, Tajlandię, Laos, Kambodżę i Wietnam, gdzie wpada do Morza Południowochińskiego.

Największa ryba słodkowodna na świecie

Rekordowy okaz złowili mieszkańcy kambodżańskiej wioski położonej właśnie nad Mekongiem. Mowa o płaszczce ważącej około 300 kg oraz mierzącej 4 metry długości i 220 cm szerokości. Aby wyłowić ją na brzeg, potrzeba było siły mięśni kilkunastu osób. Gigantyczna płaszczka została złowiona przypadkiem po tym, jak zaplątała się w sieci rybackie w pobliżu wyspy Koh Preah.

Największa ryba słodkowodna na świecie została nazwana Boramy, co w języku khmerskim oznacza „księżyc w pełni”. To nawiązanie do jej ogromnych rozmiarów i okrągłego kształtu. Poprzedni nieoficjalny rekord należał do olbrzymiego suma złowionego w 2005 r. na północy Tajlandii. Ryba ważyła 293 kg.

W ciągu 20 lat badań gigantycznych ryb w rzekach i jeziorach na sześciu kontynentach, jest to największa ryba słodkowodna, jaką napotkaliśmy lub która została udokumentowana na całym świecie – komentuje dr Zeb Hogan, biolog prowadzący projekt Wonders of the Mekong.

W maju zespół naukowców zbadał płaszczkę słodkowodną ważącą „tylko” 181 kg.

Odkrycie w Mekongu

Samica Boramy została już wypuszczona z powrotem do rzeki. Wcześniej naukowcy podłączyli ją do elektronicznego monitoringu. To ułatwi im badanie zachowań rekordowej ryby w środowisku naturalnym.

Naukowcy podkreślają, że odkrycie największej ryby słodkowodnej na świecie dowodzi, że świat przyrody wciąż kryje wiele tajemnic. Duża część największych stworzeń wodnych nadal jest niezbadana. Obecność rekordowej płaszczki w Mekongu to też ważna informacja dla biologów.

– To oznacza, że tutejsze środowisko wodne nadal jest stosunkowo zdrowe, odwrotnie niż w rzece Jangcy. Naukowcy poinformowali, że wyginęła tam populacja wiosłonosa chińskiego – wyjaśnia dr Hogan cytowany przez BBC.

Gigantyczne płaszczki słodkowodne

Gigantyczne płaszczki słodkowodne (Urogymnus polylepis lub Himantura chaophraya) występują w największych rzekach Azji Południowo-Wschodniej i Borneo. Zamieszkują głównie tereny piaszczyste lub błotniste. Żerują na małych rybach i bezkręgowcach. Ze względu na przełowienia liczba płaszczek słodkowodnych w środkowej Tajlandii i Kambodży w ostatnich latach mocno zmalała.

W odpowiedzi Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody uznała je za gatunek zagrożony wyginięciem. Mimo to ryby nadal są łowione dla mięsa i dla sportu. Największe okazy ćwiartuje się i sprzedaje na kilogramy. Częstą praktyką jest też wypuszczanie z powrotem do rzek okaleczonych płaszczek. Nie wiadomo, jaka jest ich przeżywalność w takich okolicznościach.