fot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
"Estetyka destrukcji" to mój drugi po "Polach z duszą" otwarty cykl fotograficzny. W 2010 roku pokazałem premierową wystawę, wybrane fotografie zostały też zaprezentowane w drukowanej wersji magazynu National Geographic. Zdjęcia, które prezentuję w tej galerii wykonałem w latach 2008-2010.
fot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
1 / 28 Estetyka destrukcjiPM: "Destrukcja, czyli proces zniszczenia, kojarzy się nam negatywnie. Proponuję przyjąć zgodnie z prawdą, że jest zjawiskiem powszechnym. Ziemia ulega ciągłym przeobrażeniom. Niektóre mają charakter gwałtowny, wywołane są działaniem człowieka lub sił natury, inne zachodzą powoli. W ich wyniku powstają nowe, często zaskakująco ciekawe elementy krajobrazu".
fot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
2 / 28 Estetyka destrukcjiKiedy i jak pojawił się pomysł na stworzenie takiego cyklu? Czy pamiętasz pierwsze fotografie, które do niego przypisałeś?
PM: "Realizowałem już od kilku lat cykl Pola z Duszą. Praca nad nim polegała na tym, że latałem w przypadkowych miejscach i obserwowałem ziemię. Poczułem potrzebę zajęcia się czymś nieco bardziej konkretnym".
fot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
3 / 28 Estetyka destrukcjiPM: "Pomyślałem, że poszukam obszarów gdzie człowiek lub natura odcisnęli wyraźne piętno w stosunkowo niedługim czasie. Odwiedziłem kopalnię węgla brunatnego w Bełchatowie. Różnorodność obrazów, które znalazłem na tym ograniczonym obszarze przyprawiała o zawrót głowy".
fot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
4 / 28 Estetyka destrukcjiCzy zdarzyło ci się w ramach projektu fotografować krajobraz po jakimś kataklizmie naturalnym - wichurach, powodziach?
PM: "Tak, fotografowałem lasy połamane przez wiatr i duże opady śniegu, ziemię po oberwaniu chmury, tereny zalane podczas powodzi".
fot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
5 / 28 Estetyka destrukcjiJak odbierasz te ze zmian, które są dziełami człowieka? Czy tylko je obrazujesz, czy towarzyszą temu jakieś emocje i refleksja nad naszym wpływem na naturę?
PM: "Założyłem, że chcę obserwować zmiany, głównie ze względu na ich atrakcyjność wizualną. Bez oceniania czy to, że powstały jest dobre czy złe. Jednak trudno jest pozostać zupełnie bezrefleksyjnym, bez emocji patrzeć na świat, nie wyciągać wniosków".
fot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
6 / 28 Estetyka destrukcjiPM: "Kiedy już pokusimy się o refleksję, to nie jest ona raczej pozytywna. Na każdym kroku widać, niezależnie od perspektywy, że człowiek nie jest najlepszym, co się światu przytrafiło".
fot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
7 / 28 Estetyka destrukcjiDestrukcja oznacza zniszczenie. Czy wszystkie Twoje obrazy z tego cyklu związane są z niszczycielskim działaniem zmian, czy też z dobrymi zmianami w środowisku lub krajobrazie?
PM: "Jak już wspomniałem, starałem się nie oceniać tylko obserwować i uwieczniać te fragmenty krajobrazu, które uznaję za wizualnie atrakcyjne. Jak ocenić czy powstanie sztucznego zbiornika jest złe czy dobre?"
fot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
8 / 28 Estetyka destrukcjiPM: "Najłatwiej byłoby założyć, że każda ingerencja człowieka w naturalne środowisko jest zła, chyba że akurat łagodzi skutki wcześniejszej działalności. A jeżeli ten zbiornik powstał naturalnie po tym jak bobry zrobiły tamę? Z jednej strony świetnie, bo powstrzymały odpływ wody, z drugiej: zalanie korzeni drzew powoduje ich obumieranie. Świat nie jest prosty".
fot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
9 / 28 Estetyka destrukcjiPaweł Młodkowski jest fotografem polskiej edycji National Geographic, a także laureatem wielu prestiżowych nagród. Jego prace były nagradzane i wyróżniane między innymi w konkursach: National Geographic, Sony World Photography Awards, International Photography Awards, Pilsner Urquell International Photography Awards, Pix de la Photographie, Moscow International Photography Awards.
fot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
10 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
11 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
12 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
13 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
14 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
15 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
16 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
17 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
18 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
19 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
20 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
21 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
22 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
23 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
24 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
25 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
26 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
27 / 28 Estetyka destrukcjifot. Paweł Młodkowski/pawelmlodkowski.pl
28 / 28 Estetyka destrukcji