9-letnia Molly Sampson wraz ze swoją starszą siostrą Natalie to zapalone paleontolożki. Miłością do skamieniałości zaraził je ojciec. Już od najmłodszych lat fascynowały się poszukiwaniem skarbów. Sama Molly na swoim koncie ma już ponad 400 odnalezionych zębów różnych rekinów. Jednak ostatnie znalezisko, przeszło jej najśmielsze oczekiwania.

9-lenia dziewczynka znalazła olbrzymi ząb

Świąteczny poranek 25 grudnia niewątpliwie będzie dla niej niezapomniany. Po tym, jak w wigilię Bożego Narodzenia pod choinką znalazła wodery, od razu postanowiła zrobić z nich użytek. Następnego dnia od rana brodziła w zimnej wodzie zatoki Chesapeake. W pewnym momencie zauważyła coś, co na pierwszy rzut oka przypominało ząb rekina. – Zobaczyłam coś dużego. Byłam wówczas w wodzie po kolana – opowiada w rozmowie z telewizją CNN.

Na początku spróbowała wydobyć przedmiot swoją łopatką do przesiewania. Ta jednak okazała się nieskuteczna. Po krótkiej chwili, z pomocą ojca, skamieniałość udało się wydobyć. Sampsonowie postanowili zanieść znalezisko do Calvert Marine Museum, które znajduje się w Solomons w ich rodzinnym stanie Maryland. Pracownicy muzeum specjalizują się m.in. w paleontologii lokalnej.

Megalodon był największą ze znanych ryb drapieżnych

Dr Stephen Godfrey, paleontolog, który podjął się identyfikacji zęba, potwierdził, że należał do megalodona. Prehistoryczny rekin był postrachem oceanów ok. 15,9–2,6 mln lat temu. Według zapisu kopalnego była to największa ze znanych ryb drapieżnych.

Molly pokazuje odnaleziony przed momentem ząb megalodona / fot. Alicia Sampson

Były niezwykle groźne i szybkie. Największe osobniki mierzyły nawet 20 metrów długości, a sama głowa miała prawie 5 metrów. Dla porównania uważany za jednego z najgroźniejszych rekinów – żarłacz biały – osiąga przeciętnie długość do 6 metrów. – Niektórzy całe życie szukają zębów megalodona i nigdy im się to nie udaje. Molly niewątpliwie należy do niewielkiego grona szczęśliwców – stwierdził dr Godfrey.

Molly w przeszłości znalazła już kilka zębów prehistorycznych rekinów

Co ciekawe, Molly w przeszłości odnalazła już kilka zębów megalodona, ale ten był zdecydowanie największy. Miał aż 12,9 cm długości. Naukowcy przyznają, że Park Stanowy Calvert Cliffs, w którym dziewczynka odkryła fragment prehistorycznego drapieżnika, jest niezwykle bogaty w skamieniałości.

Klify, będące częścią krajobrazu wybrzeża, powstały z osadów dna morskiego, które pozostawił prehistoryczny ocean z epoki miocenu (od 23,03 mln do 5,333 mln lat temu). Zęby rekinów są jednym z najczęstszych fragmentów zwierząt, które można odnaleźć. To dlatego, że zwierzęta te potrafią regularnie wymieniać tę części ciała. Sam żarłacz może w ciągu swojego życia wymienić ponad 35 tysięcy zębów na nowe.

Megalodony żyły w okresie neogenu

Dr Godfrey zwraca również uwagę na to, że megalodony podobnie jak współczesne rekiny, charakteryzowały się chrzęstną budową szkieletu. Z tego powodu zachowało się niewiele skamieniałości tych stworzeń. Właśnie dlatego wiedza o tych morskich drapieżnikach pochodzi głównie z trójkątnych zębów.

Megalodony były drapieżnikami, które polowały głównie na wieloryby i inne duże ssaki morskie. Żyły w morzach miocenu i pilocenu. Naukowcy podejrzewają, że żerowały również na innych rekinach. Zwierzę zostało zaklasyfikowane do rodzaju Carcharodon. Niektórzy eksperci sugerują, że jest to przypuszczalny przodek żarłacza białego. Jednak inne badania filogenetyczne wykazały, że megalodon mógł należeć do odrębnej linii ewolucyjnej lamnokształtnych – Otodontidae.

Źródło: CNN