Najczęściej ćwiczymy, aby poprawić formę i sylwetkę. Ale ruch może dać nam więcej korzyści. "Codziennie pojawiają się nowe wyniki badań potwierdzające, że aktywność fizyczna nie tylko przedłuża życie, ale poprawia też jego, jakość w późniejszym wieku" - podkreśla dr Daniel G. Amen.

Dr Daniel G. Amen, autor m.in. książki "Wspieraj swój mózg - odmładzaj się", zachęca, aby ćwiczyć nie tylko dla zdrowego, sprawnego ciała, ale i umysłu. W swojej książce podpierając się licznymi badaniami, wskazuje, jakie korzyści, poza tymi oczywistymi, przynosi systematyczna aktywność fizyczna.

"Ćwiczenie przez trzydzieści minut dziennie pięć razy w tygodniu może sprawić, że będziesz wyglądać o wiele młodziej. Badacze z Uniwersytetu św. Andrzeja w Szkocji odkryli, że oznaki starzenia widoczne na ludzkiej skórze na szyi i policzkach to najbardziej widoczny skutek braku aktywności fizycznej" - to pierwszy z powodów, które mają zachęcić do aktywności fizycznej.

Zdaniem autora książki "Wspieraj swój mózg - odmładzaj się", trening nie tylko dodaje nam witalności, poprawia, jakość życia, ale może je również przedłużyć. Przytaczane przez naukowca badania przeprowadzone przez specjalistów z Uniwersytetu Michigan w szczególności koncentrowały się na treningu oporowym, wykorzystującym ciężar własnego ciała. Zaleca się zatem proste ćwiczenia jak przysiady, modyfikowane pompki, jak również elementy jogi, pilatesu czy tai chi. Te treningi prowadzą do zwiększenia masy mięśniowej i siły.

Jak wyjaśnia dalej dr Daniel G. Amen. im większa siła mięśni, tym mniejsze ryzyko choroby Alzheimera.

"Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Ośrodek Medyczny Uniwersytetu Rusha w Chicago u osób o słabszych mięśniach ryzyko wystapienia choroby Alzheimera i upośledzeń poznawczych wydaje się większe" - wyjaśnia dr Amen, psychiatra, badacz układu nerwowego, klinicysta.

Wskazuje on również, że systematyczna aktywność fizyczna generalnie opóźnia proces starzenia.

"Aktywność fizyczna poprawia stan telomerów poprzez zwiększanie aktywności telomerazy, enzymu, który tworzy i naprawia telomery. Telomery są tą częścią chromosomów, które kontrolują proces starzenia. Reprezentują nasz biologiczny zegar. U młodego człowieka telomery są dłuższe i stopniowo skracają się z wiekiem, przy czym wybory dotyczące stylu życia mają bezpośredni wpływ na tempo ich skracania. Dlatego bez względu na wiek, osoby zdrowsze mają dłuższe telomery niż ich chorzy rówieśnicy" - wskazuje ekspert.