Zawsze chcielibyśmy, aby nasze psy żyły jak najdłużej. Właściciele czworonogów dobrze wiedzą, czym jest przywiązanie do zwierzaka. Niestety, świat skonstruowany jest w taki sposób, że wszystkie organizmy żywe rodzą się i umierają. Jest to nieubłagany porządek przyrody. Dzięki nauce możemy jednak oszacować, ile wynosi średnia długość życia większości zwierząt zamieszkujących naszą planetę.

Naukowcy obliczyli średnią długość życia psów, które mieszkają w Wielkiej Brytanii

W najnowszych badaniach naukowcy postanowili jeszcze raz przyjrzeć się żywotności brytyjskich psów. Uczeni przeanalizowali dane dotyczące 584 734 psów należących do 155 ras. Wyniki opublikowali w czasopiśmie „Scientific Reports”.

Wnioski? Najdłużej żyją psy ras o niewielkich gabarytach i relatywnie długich nosach. Przykłady to:

• jamnik miniaturowy,
  • whippet,
  • shiba-inu.

Najkrócej natomiast żyją rasy o średnich rozmiarach i krótkich nosach. Takie jak buldogi angielskie, bernardyny czy shih tzu. Mają one problemy z oddychaniem i snem.

Podobne wnioski z badań w 2022 r.

Poprzednie badania prowadziły do podobnych wniosków. Uczeni obliczyli wówczas, że najdłużej żyjącym psem z Wielkiej Brytanii jest Jack Russell terrier. Zwierzę żyje średnio ok. 13 lat. Na drugim miejscu był Yorkshire terrier, a podium zamykał jeden z najmądrzejszych psów świata, czyli border collie.

Niestety, średnia długość życia buldoga francuskiego była najkrótsza. Według autorów te psy żyją ok. 4,5 roku. Lepiej sytuacja wygląda u buldogów angielskich. Te urocze pieski są obciążone genetycznie wieloma schorzeniami. Należą do ras brachycefalicznych, które często chorują m.in. na zespół oddechowy psów krótko-czaszkowych oraz choroby kręgosłupa. Ich średnia długość życia wynosi ok 7,5 roku.

Psy brachycefaliczne, czyli krótkoczaszkowe, żyją najkrócej

Naukowcy w swoim badaniu zwracali uwagę na fakt, że to z reguły właśnie psy brachycefaliczne żyją najkrócej. Tak jest również z mopsami i buldogami amerykańskimi. Rasy te dożywają średnio 7–8 lat. Oczywiście mówimy tutaj jedynie o średniej, która została obliczona przez badaczy. Ci z kolei przekonują, że chodzi raczej o przewidywany wieku zgonu niż rzeczywistą długości życia.

Uczeni zaznaczali, że chociaż były już przeprowadzane badania na temat żywotności ras psów, to ich praca jest wyjątkowa z pewnego powodu. Chodzi bowiem o metodologię. Badacze podkreślają, że korzystali z gigantycznej bazy danych projektu VetCompass. To aplikacja, które zawiera ogromną ilość dokumentacji weterynaryjnej z całego świata. Dzięki temu naukowcy mają dostęp do danych nawet 20 milionów zwierząt.

Autorzy przeanalizowali w sumie informacje na temat 876 039 psów z 886 różnych klinik weterynaryjnych. W pracy zwrócono uwagę na 18 ras. Należy podkreślić, że średni czas życia uwzględnia dane dotyczące czworonogów, które dożyły spokojnej starości, jak i tych, które zmarły przedwcześnie np. w wyniku choroby. Co ciekawe, badanie wykazało, że samice żyją dłużej od samców.

Naukowcy wierzą, że ich badania mogą pomóc w świadomej adopcji starszych psów

Autorzy twierdzą, że ich badania mogą być przydatne np. w kontekście decyzji o adopcji starszego psa. Dzięki tej wiedzy przyszli właściciele będą mogli ocenić, jaką opiekę medyczną będą musieli zapewnić swojemu seniorowi. Ponadto naukowcy wierzą, że takie wybory staną się dużo bardziej świadome i przemyślane.

– Te dane są niewątpliwie istotne. Informacja o średniej długości życia konkretnych ras może być przydatnym narzędziem zarówno dla weterynarzy, jak i dla właścicieli zwierząt domowych – mówi dr Justine Shotton, prezes Brytyjskiego Stowarzyszenia Weterynarzy.

Lista ras psów, które przeanalizowano w badaniach:

• Jack Russell terrier – 12,72 lat
  • buldog amerykański – 7,79 lat
  • mops – 7,65 lat
  • buldog angielski – 7,39 lat
  • buldog francuski – 4,53 lat

Źródła: Scientific Reports, Scientific Reports.