W świecie nauki nigdy nie możemy zakładać, że wiemy już wszystko. Każdego dnia uczeni udowadniają nam, że musimy mieć w sobie dużo pokory. Parafrazując Sokratesa, prawdziwa mądrość polega na świadomości własnej niewiedzy. Okazuje się bowiem, że także ludzkie ciało kryje przed nami jeszcze wiele tajemnic.

W płucach człowieka odkryto zupełnie nowe komórki, które pełnią ważną funkcję regeneracyjną

Udowodnili to naukowcy z Uniwersytetu Pensylwanii. W trakcie najnowszych badań doszli do sensacyjnego odkrycia. Okazało się, że w oskrzelikach, a dokładniej w pobliżu struktur pęcherzykowych znajdują się zupełnie nowe komórki.  W miejscu tym dochodzi do wymiany tlenu na dwutlenek węgla. Uczeni nazwali nowo odkryte struktury komórkami wydzielniczymi dróg oddechowych (RAS).

Badacze twierdzą, że RAS mają podobne właściwości do komórek macierzystych. To oznacza, że mają zdolność przekształcania się w określony typ komórek. Dzięki temu umożliwiają regenerację uszkodzonych pęcherzyków płucnych. Naukowcy uważają, że to odkrycie może być przełomowe w kontekście leczenia chorób układu oddechowego. Co ciekawe, okazało się, że palenie papierosów zaburza funkcje regeneracyjne komórek RAS.

Najnowsze badania pozwoliły dokładnie zlokalizować miejsce występowania komórek

Znaczna część badań nad drogami oddechowymi odbywa się na myszach. Naukowcy, świadomi różnic organów zwierzęcych i ludzkich, postanowili sprawdzić je dokładniej sprawdzić. W tym celu zespół uczonych pobrał próbki tkanki płucnej od zdrowych dawców i przeanalizował geny w konkretnych komórkach. W ten sposób naukowcy natrafili na ślady RAS.

– Od dawna wiemy, że drogi oddechowe myszy i ludzi są inne. Ale dopiero najnowsze badania pozwoliły na dokładną identyfikację tych unikatowych komórek – mówił w rozmowie z Live Science profesor Edward Morrisey, jeden z autorów odkrycia.

To dlatego, że płuca myszy nie posiadają oskrzelików, gdzie właśnie zlokalizowane zostały komórki RAS. Co ciekawe, naukowcy odkryli obecność RAS również u fretek. Uczeni zaryzykowali tezę, że ten rodzaj komórek może występować u większości ssaków.

Komórki RAS mają dwie podstawowe funkcje

Naukowcy zwracają uwagę, że komórki RAS mają dwie podstawowe funkcje. Pierwsza to wydzielanie cząsteczek, które wchodzą w skład wydzieliny pokrywającej oskrzeliki od wewnątrz. W ten sposób zapobiegają zapadaniu się górnych dróg oddechowych i zwiększają wydajność płuc. Druga funkcja z kolei odpowiada właśnie za regenerację uszkodzonych pęcherzyków.

RAS działają zarówno jak komórki progenitorowe oraz odgrywają istotną rolę w utrzymywaniu dróg oddechowych w dobrej kondycji. Prościej mówiąc, dzięki nim, nasze płuca są zdrowsze – mówi prof. Morrisey

Odkrycie może być przełomem w leczeniu wielu chorób

Zespół naukowców informuje, że ich najnowsze odkrycie może być kluczowe w leczeniu chorób, takich jak przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP). To jedno z poważniejszych schorzeń kładu oddechowego, które spowodowane jest miedzy innymi czynnikami środowiskowymi oraz paleniem wyrobów tytoniowych. POChP może prowadzić do niewydolności płuc, a nawet przedwczesnej śmierci. Według WHO, w wyniku tej choroby umiera rocznie ok. 3 milionów osób na świecie.

Naukowcy twierdzą, że komórki RAS powinny regenerować uszkodzone pęcherzyki płucne. To w teorii, bo w praktyce okazuje się, że dym tytoniowy może znacznie uszkadzać RAS, które stają się niewydolne. Badacze mają jednak nadzieję, że badając dokładnie właściwości nowo odkrytych komórek, będziemy mogli skuteczniej wykorzystywać ich właściwości i zapobiegać chorobom układu oddechowego, m.in. POChP.

Źródło: Nature