Rekordowe drzewo, na jakie natrafiono w Azji, ma 102 metry wysokości. Jest więc wyższe od Statuy Wolności (93 metry) i prawie tak wysokie, jak połowa Pałacu Kultury. Gdyby wspiąć się na jego czubek znaleźlibyśmy się na podobnej wysokości, na jakiej jesteśmy, odwiedzając taras widokowy PKiN. Znajduje się on 114 m nad ziemią.

Drzewo to gigantyczny cyprys. Znaleźli je badacze z chińskiego Peking University w kanionie Yarlung Cangpo w Tybecie. Nie jest do końca pewne, jaki to konkretnie gatunek. Wymieniane są dwie możliwości. Stumetrowy rekordzista to albo cyprys himalajski (Cupressus torulosa), albo cyprys tybetański (Cupressus gigantea).

Naukowcy szacują, że to najwyższe drzewo Azji i drugie co do wysokości najwyższe drzewo na świecie. Za najwyższe uważa się sekwoję Sequoia sempervirens rosnącą w Kalifornii. Drzewo to – przezwane Hyperion – zostało odkryte w 2006 roku. Szacuje się, że ma między 600 a 800 lat.

Trzy metry wyższy od poprzedniego rekordzisty

Cyprys pobił o trzy metry poprzedniego rekordzistę dla Azji. Było nim drzewo z gatunku Shorea faguetiana, wypatrzone sześć lat temu w Malezji. Po zmierzeniu okazało się, że malezyjski gigant ma 100 m i 80 cm. Pomiaru dokonał wspinacz, który dotarł na sam czubek drzewa zwanego „Menara” (po malajsku oznacza to „wieża”).

Nowo odkryty cyprys jest o półtora metra wyższy. Dokładnie ma 102 m i 30 centymetrów wysokości. Jego średnica wynosi 2,9 m. Naukowcy przyjrzeli mu się z pomocą dronów, skanerów laserowych 3D i lidaru. Łącząc pozyskane tymi sposobami dane, opracowali model 3D rekordzisty, który pozwolił go precyzyjnie zwymiarować.

Mikroświat jednego drzewa

Poszukiwania największego drzewa w Chinach trwały od roku. Już w kwietniu 2022 badacze znaleźli drzewo mające 77 metrów. Miesiąc później natrafili na kolejnego giganta, mającego 83 metry. Wszystkich odkryć dokonano w okolicy miasta Nyingchi, w powiatach Medog, Zayu i Bome. Najwyższy cyprys świata rośnie w tym ostatnim.

Drzewo ma częściowo odkryty system korzeniowy. A także bardzo skomplikowany układ gałęzi, tworzących „idealny mikroklimat i habitaty dla zagrożonych wyginięciem roślin i zwierząt” – podali badacze w oficjalnym oświadczeniu informującym o odkryciu.

W tym samym oświadczeniu zaprezentowano zdjęcie giganta. „By je przeskrolować, potrzebujesz aż 10 sekund” – napisano nad oryginalną fotografią (poniżej mniejsza kopia). Naukowcy przypominają, że bardzo wysokie drzewa stanowią na całym świecie rzadkość. Potrzebują odpowiednich gleb i klimatu, a zagrożenie stanowią dla nich ogień, wiatr, pioruny – oraz ingerencja człowieka.

Drugie najwyższe drzewo świata
Drugie najwyższe drzewo świata / fot. CGTN/PKU

Najgłębszy kanion świata

Odkrycia dokonano w wyjątkowym miejscu. To kanion Yarlung Cangpo, uznawany za najgłębszy kanion na świecie. W najgłębszym miejscu ma 6 km, średnio zaś około 2 km. W kanionie istnieje unikatowy ekosystem, niezwykle cenny przyrodniczo i ciągłe słabo poznany. Jednym z tamtejszych zwierząt są np. takiny, na które polują mieszkańcy regionu.

Przez kanion przepływa rzeka Yarlung Cangpo, bardziej znana pod indyjską nazwą Brahmaputry. Okrąża ona siedmiotysięcznik Namcze Barwa, leżący we wschodniej części Himalajów. Kanion trzynaście lat temu został otwarty dla turystów.

Źródła: Live Science, PNU, Przystanek Nauka.