Międzynarodowy zespół naukowców prowadził wykopaliska archeologiczne na stanowisku Óc Eo w południowym Wietnamie. Badacze odnaleźli tam szczątki i pozostałości przypraw, które sugerują globalny handel ziołami w Azji Południowo-Wschodniej sprzed 2000 lat. Co więcej, uczeni sugerują, że ich analiza wykazała, że przyprawy zostały przetworzone w taki sposób, aby stworzyć z nich mieszankę curry.

Dowód na starożytne curry sprzed 2000 lat

Naukowcy opublikowali swoje odkrycie na łamach czasopisma naukowego „Science Advances”. Autorzy podkreślają, że ich znalezisko stanowi najwcześniejszy dowód na istnienie tej aromatycznej indyjskiej potrawy, który odnaleziono poza samymi Indiami.

– Analiza mikrocząsteczek roślinnych odzyskanych z powierzchni 12 kamiennych narzędzi szlifierskich z Óc Eo, które wykorzystywano głównie do mielenia żywności, pozwoliła zidentyfikować przyprawy kulinarne. W tym kurkumę, imbir, galangal, goździki, gałkę muszkatołową i cynamon. Przyprawy te są niezbędnymi składnikami używanymi obecnie do przyrządzania curry w Azji Południowej – czytamy w artykule.

Naukowcy sugerują, że południowoazjatyccy migranci lub podróżnicy z Indii przywieźli tę tradycję kulinarną do Azji Południowo-Wschodniej w okresie wczesnych kontaktów handlowych przez Ocean Indyjski. Tym bardziej, że przyprawy znalezione na stanowisku w Wietnamie nie występowały naturalnie w tym regionie.

Globalny handel przyprawami

– Globalny handel przyprawami odegrał istotną rolę w historii świata. Jednak ze względu na słabe warunki przetrwania, archeobotaniczne pozostałości przypraw były do tej pory ograniczone w kontekstach archeologicznych – przyznają badacze.

Stanowisko archeologiczne Óc Eo na południu Wietnamu w przeszłości było ważnym ośrodkiem państwa Funan. To jedno z najstarszych państw Azji Południowo-Wschodniej. Najwcześniejsza wzmianka o nim pochodzi z II wieku n.e. Uważa się, że szczytowy okres jego rozwoju przypadał na III wiek n.e. Terytorium tego starożytnego królestwa objęło swoimi wpływami obecną Kambodżę, Tajlandię i Półwysep Malajski – po przesmyk Kra i część Wietnamu.

Narzędzie, na którym znaleziono mikrocząsteczki przypraw / fot. Khanh Trung Kien Nguyen

Naukowcy w artykule przyznają, że wszystkie odkryte przez nich przyprawy dotarły do Wietnamu ok. 2000 lat temu. Co więcej, wiele z nich przybyło do Óc Eo z różnych miejsc Azji, nie tylko z regionu współczesnych Indii. – Niektóre ziarna wykazywały cechy połamania lub pokruszenia, co wskazuje, że prawdopodobnie zostały zmielone. Podobnie jak zioła, które znajdują się we współczesnym curry – twierdzi dr Hsiao-chun Hung, archeolog z Australian National University i główny autor badania.

Kuchnia, która łączy ludzi

Przyprawy były niezwykle cenione i poszukiwane od czasów starożytnych i odegrały kluczową rolę w budowaniu mostów między różnymi kulturami. Azja Południowa służyła jako główne źródło przypraw od epoki brązu, a dowody wskazują na eksport i import kurkumy, cynamonu i czarnego pieprzu z Azji Południowej do basenu Morza Śródziemnego już w drugim tysiącleciu przed naszą erą – podkreślają autorzy badania.

Naukowcy twierdzą, że dużą rolę w handlu przyprawami odegrała także Azja Południowo-Wschodnia. Dr Hung przypomina, że Óc Eo było głównym miastem portowym w starożytnym królestwie Funan. Uczony uważa, że odkrycie rzuca nowe światło na międzynarodowy handel przyprawami w starożytności.

– Przed tym badaniem mieliśmy tylko ograniczone wskazówki dotyczące istnienia starożytnego curry. Większość dowodów pochodziła z Indii – przyznał dr Hung. – To pierwsze badania, które potwierdzają, że różne zioła były rzeczywiście towarami handlowymi, które istniały w globalnych sieciach handlu morskiego prawie 2000 lat temu – twierdzi uczony.

Curry to ogólna nazwa sposobu przyrządzenia potraw w kuchni indyjskiej. To charakterystyczna i niezwykle aromatyczna mieszanka przypraw. Uważa się, że tradycyjne curry pochodzi z właśnie z Indii i powstało ponad 4000 lat temu. To właśnie na terytorium tego państwa znajdywano liczne ślady zmielonych przypraw.

Źródło: Science Advances.