Reklama

Choć wiele osób samodzielnie planuje wakacje, rezygnując z usług biur podróży, trend ten zaczyna się zmieniać. Z najnowszego badania wynika, że to właśnie wycieczki z przewodnikiem stają się przyszłością podróżowania. Coraz więcej turystów (zwłaszcza z pokolenia X) szuka dziś nie tanich, lecz dobrze zorganizowanych i świadomych podróży.

Nowy trend w turystyce. Pokolenie X wybiera podróże z przewodnikiem

Z najnowszego badania przeprowadzonego przez MMGY Travel Intelligence na zlecenie firmy Globus wynika, że wycieczki z przewodnikiem zyskują na popularności wśród dojrzałych podróżnych. Aż 74% przedstawicieli pokolenia X i 71% młodszej części pokolenia wyżu demograficznego zadeklarowało zainteresowanie tą formą podróżowania.

W ankiecie wzięło udział 5000 respondentów w wieku od 50 do 65 lat ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Kanady, Australii i Nowej Zelandii. Uczestnicy badania odpowiadali na pytania dotyczące motywacji, barier i świadomości związanej z turystyką zorganizowaną. Wyniki pokazały wyraźną zmianę w sposobie, w jaki to pokolenie chce odkrywać świat – coraz częściej wybiera ono podróże, które łączą wygodę z bezpieczeństwem i dobrze zaplanowanym doświadczeniem. Jak podkreślił Steve Born, dyrektor marketingu grupy Globus, „podróżni oczekują dziś elastyczności i prostoty w organizacji wyjazdów”.

Co sprawia, że zorganizowane podróże znów stają się popularne?

Badanie MMGY Travel Intelligence pokazało, że współcześni podróżni coraz częściej szukają w wyjazdach czegoś więcej niż tylko odpoczynku. Wśród najczęściej wymienianych motywacji znalazły się:

  • chęć głębszego kontaktu z kulturą (54%),
  • potrzeba zobaczenia zabytków i miejsc o symbolicznym znaczeniu (52%),
  • pragnienie oderwania się od codziennego stresu (50%).

To właśnie połączenie autentyczności, historii i relaksu sprawia, że wycieczki z przewodnikiem zyskują przewagę nad samodzielnym podróżowaniem.

Dla wielu osób równie ważna jak sama treść podróży pozostaje jednak jej organizacja. 60% respondentów wskazało, że kluczowym czynnikiem zachęcającym do wyboru wycieczki z przewodnikiem jest dobrze zaplanowana równowaga między zajęciami a czasem wolnym. Połowa badanych docenia też wygodę wynikającą z braku konieczności zajmowania się logistyką – od rezerwacji po transport. Jak dodał Steve Born, współczesny podróżny chce „odprężyć się i nie martwić szczegółami”, a jednocześnie mieć poczucie swobody i autentyczności. Dlatego zorganizowane wyjazdy coraz częściej postrzegane są nie jako ograniczenie, lecz jako sposób na pełniejsze i spokojniejsze przeżycie podróży.

Co więcej, ponad połowa ankietowanych (55%) wskazała również, że najbardziej atrakcyjną formą poznawania świata są dziś wycieczki w małych grupach. Turyści cenią kameralną atmosferę, większą elastyczność i możliwość odkrywania miejsc, do których nie docierają duże grupy zorganizowane. Takie wyjazdy oferują bliskość, autentyczność i komfort – wartości, które coraz bardziej definiują współczesne podejście do turystyki.

Źródła: Travel Weekly, Travel Pulse, Travel Market Report, MMGY Travel Intelligence

Nasza ekspertka

Sabina Zięba

Podróżniczka i dziennikarka, wcześniej związana z takimi redakcjami, jak m.in. „Wprost”, „Dzień Dobry TVN” i „Viva”. W „National Geographic” pisze przede wszystkim o ciekawych kierunkach i turystyce. Miłośniczka dobrej lektury i wypraw na koniec świata. Uważa, że Mark Twain miał słuszność, mówiąc: „Za 20 lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś. Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj”.

Sabina Zięba
Sabina Zięba
Reklama
Reklama
Reklama