Reklama

Spis treści:

Reklama
  1. Pola Elizejskie w mitach
  2. Znaczenie i symbolika Pól Elizejskich
  3. Avenue des Champs-Élysées – współczesne Pola Elizejskie
  4. Champs-Élysées w sztuce, filmie i muzyce

Pola Elizejskie w mitologii greckiej są znane również jako Elizjum. Wierzono, że to miejsce, do którego trafiały dusze herosów, mędrców, sprawiedliwych i bogobojnych. Lokalizowano je „na krańcach ziemi”, gdzieś za oceanem, jako sielski i pełen światła region wiecznego szczęścia. Znana jest także wersja umiejscawiająca Elizjum w podziemiach Hadesu. Miała to być wydzieloną część królestwa, oddzielona od pozostałych cieniem mrocznej rzeki Lete.

Niektórzy autorzy, jak Pindar, twierdzili, że Elizjum to część Wysp Błogosławionych – mitycznych wysp, gdzie dusze nie musiały się więcej inkarnować, lecz mogły żyć wiecznie. W chrześcijaństwie odpowiednikiem Pól Elizejskich jest niebo.

Pola Elizejskie w mitach

Po śmierci dusza trafiała do podziemi, gdzie Charon przewoził ją przez Styks. Tam oczekiwał ją sąd trzech sędziów: Minosa, Rhadamanthysa i Aiakosa. Jeśli zmarły był prawy i pobożny – jego dusza trafiała do Pól Elizejskich. Dla starożytnych Greków było to nie tyle nagrodzenie cnót moralnych, co statusu, odwagi i oddania wartościom heroizmu. Rzeka Lete, od której nazwę wzięło pojęcie „letarg”, umożliwiała duszom zapomnienie ziemskich trosk, co pozwalało im w pełni rozkoszować się wiecznym szczęściem.

Według Hezjoda i innych poetów, Pola Elizejskie miały być domeną Kronosa – starego władcy tytanów, zdetronizowanego przez Zeusa. W tym raju zamieszkiwały dusze największych herosów: Achillesa, Tezeusza, Heraklesa, Orfeusza czy Peleusa.

Znaczenie i symbolika Pól Elizejskich

Elizjum stanowiło jedno z pierwszych wyobrażeń nieba znanych w kulturze europejskiej. Jako miejsce pozbawione cierpienia, pełne harmonii i doskonałości, było wzorem dla późniejszych koncepcji chrześcijańskiego raju. Symbolizuje ono nie tylko życie wieczne, lecz również osiągnięcie pełni duchowej doskonałości.

Motyw Elizjum pojawia się w dziełach takich jak „Odyseja” Homera, „Prace i dnie” Hezjoda, „Eneida” Wergiliusza czy „Uczta” Platona. Jest też obecny w „Boskiej Komedii” Dantego, gdzie raj jest ukazany jako strefa światła i szczęścia, będąca echem Elizjum. W sztuce klasycznej i renesansowej często pojawiały się obrazy z bujną zielenią, światłem i spokojem, obrazujące ten mitologiczny raj.

W mitologiach egipskiej i nordyckiej także występują odpowiedniki Elizjum. Ich wspólnym motywem jest nagroda za cnotliwe życie.

Avenue des Champs-Élysées – współczesne Pola Elizejskie

Nazwa „Champs-Élysées” została nadana paryskiej alei w XVII wieku. Było to oczywiście poetyckie odwołanie do mitologicznego Elizjum. Takie ujęcie miało za zadanie nadać nowo tworzonemu bulwarowi prestiż i głębię zgodną z duchem epoki klasycyzmu, który chętnie czerpał z antycznej symboliki.

Rozwój urbanistyczny od XVII wieku

Pierwotnie na tym terenie znajdowały się pola uprawne i bagna. W 1616 roku Maria Medycejska – wdowa po królu Henryku IV – zleciła założenie reprezentacyjnej promenady z drzewami. Aleja została zaprojektowana jako przedłużenie Ogrodów Tuileries. Ostateczny kształt nadano jej w 1667 roku, kiedy André Le Nôtre, królewski ogrodnik Ludwika XIV, przekształcił obszar w klasyczną aleję w stylu francuskim. Nie zabrakło więc symetrycznego układu zieleni, perspektywy i osiowości.

W XVIII wieku aleja została przedłużona aż do dzisiejszego Place de l'Étoile, a w 1709 roku otrzymała oficjalnie nazwę „Champs-Élysées”. Słowo „Champs” oznacza „pola”, natomiast „Élysées” nawiązuje do greckiego „Elysion”. Takie połączenie wyrażało ideę przestrzeni idealnej, uporządkowanej i reprezentacyjnej.

Pola Elizejskie zimą
Pola Elizejskie zimą, fot. Victor Lochon/Getty Images

Znaczenie w strukturze Paryża

Champs-Élysées stanowią centralną oś Paryża. Linia urbanistyczna biegnie od Luwru, przez Ogrody Tuileries, Place de la Concorde, Pola Elizejskie aż po Łuk Triumfalny i dalej w kierunku dzielnicy La Défense. Jest to jeden z najważniejszych układów przestrzennych w Europie. Aleja łączy funkcje komunikacyjne (ruch kołowy, pieszy, dostęp do stacji metra Charles-de-Gaulle–Étoile), handlowe, kulturalne i reprezentacyjne. Ulice odchodzące od niej tworzą sieć luksusowych dzielnic Paryża, m.in. Rue du Faubourg Saint-Honoré.

Dzięki obecności prestiżowych marek (Louis Vuitton, Cartier, Guerlain, Chanel), ekskluzywnych domów towarowych (Galeries Lafayette Champs-Élysées), luksusowych hoteli i znanych kawiarni (np. Ladurée), aleja stała się symbolem paryskiego blichtru, elegancji i stylu życia klasy wyższej. Champs-Élysées wyznaczają trend w światowym handlu luksusowym. Zjawisko tzw. „glokalizacji” – czyli lokalnego zakorzenienia globalnych marek – sprawia, że światowe brandy adaptują swoją estetykę do paryskiego stylu urbanistycznego i historycznego, utrzymując prestiż miejsca.

Pola Elizejskie odgrywają również kluczową rolę w życiu politycznym i symbolicznym Francji. To właśnie tutaj każdego roku odbywa się defilada z okazji święta 14 lipca, transmitowana na żywo w telewizji. Właśnie tu ostatni etap ma też Tour de France. W okresie świątecznym aleja przekształca się w spektakularny deptak z iluminacjami świetlnymi.

Champs-Élysées w sztuce, filmie i muzyce

Aleja została na zawsze upamiętniona dzięki piosence „Aux Champs-Élysées” Joe Dassina. Utwór ten ma dziś status nieoficjalnego hymnu słynnej paryskiej ulicy. Pole Elizejskie pojawiały się też w wielu filmach (m.in. „O północy w Paryżu” Woody’ego Allena czy „Incepcja” Christophera Nolana) oraz w literaturze jako symbol miasta zakochanych.

Reklama

Dla Francuzów Champs-Élysées to nie tylko ulica, ale też symbol narodowy. Reprezentuje republikańskie wartości: wolność, równość, braterstwo. To tu maszerowały armie Napoleona i alianci po II wojnie światowej. Mimo znacznego skomercjalizowania kultowa aleja pozostaje areną pamięci narodowej i zbiorowej tożsamości.

Nasz autor

Mateusz Łysiak

Dziennikarz podróżniczy, rowerzysta, górołaz. Poza szlakiem amator kuchni włoskiej, popkultury i języka hiszpańskiego.
Mateusz Łysiak
Reklama
Reklama
Reklama