PKP Intercity ogłasza rewolucję w rozkładzie jazdy. Szybsze trasy i aż 555 połączeń
PKP Intercity zaprezentowało nowy roczny rozkład jazdy pociągów, który przynosi szereg zmian dla pasażerów. Wprowadzono nie tylko nowe trasy i dodatkowe przystanki, ale także skrócono czas przejazdów na wielu popularnych kierunkach. Nowy rozkład ma usprawnić podróże i zwiększyć konkurencyjność połączeń kolejowych w kraju.

Podróż pociągiem po Polsce wkrótce stanie się szybsza i wygodniejsza. Wraz z wprowadzeniem nowego rocznego rozkładu jazdy PKP Intercity zapowiada znaczące zmiany, które obejmują zarówno modernizację tras krajowych, jak i rozwój połączeń międzynarodowych. Skrócony czas przejazdów ma sprawić, że kolej stanie się realną alternatywą dla podróży samochodem czy samolotem.
Nowy rozkład jazdy PKP Intercity 2025: więcej połączeń i krótszy czas podróży
Od 14 grudnia zacznie obowiązywać nowy roczny rozkład jazdy PKP Intercity, który przyniesie pasażerom znaczące usprawnienia. W ofercie znajdzie się łącznie 555 połączeń – 527 całorocznych i 28 sezonowych. To blisko 60 więcej niż obecnie i aż o 130 więcej niż w sezonie 2022/2023. Jak podkreślił prezes spółki, Janusz Malinowski, celem zmian jest nie tylko lepsze skomunikowanie największych aglomeracji, lecz także dotarcie do setek mniejszych miast i „wsłuchiwanie się w potrzeby mieszkańców poszczególnych regionów”.
Nowy rozkład oznacza nie tylko więcej tras, lecz także krótszy czas podróży. Przejazd ze Szczecina do Krakowa skróci się o około 30 minut – do 6 godzin i 39 minut. Pendolino po raz pierwszy dojedzie bezpośrednio do Zakopanego, łącząc stolicę Tatr z Trójmiastem, a w sezonie letnim z Bielska-Białej wyruszy nowy skład do Ustki. Na najbardziej uczęszczanych trasach, takich jak Warszawa-Trójmiasto czy Wrocław-Kraków, pociągi będą kursować cyklicznie – co godzinę, co ułatwi planowanie podróży i poprawi punktualność.
Na zmianach skorzystają również mieszkańcy mniejszych miejscowości, dla których dotychczasowa oferta była ograniczona. Gorzów Wielkopolski zyska pięć nowych, szybkich połączeń do Poznania oraz pociąg TLK kursujący bezpośrednio do Trójmiasta. Z kolei z Chełma wyruszy nocny skład IC „Uznam”, który dowiezie pasażerów nie tylko do Świnoujścia, lecz także – dzięki wagonowi bezpośredniemu – aż do Berlina. Usprawnienia obejmą także północno-wschodnią część kraju. Na Suwalszczyźnie czas przejazdu pociągu IC „Wigry” z Suwałk do Warszawy skróci się do 3 godzin i 34 minut, co stanowi istotne udogodnienie dla mieszkańców regionu.
Nowe połączenia międzynarodowe PKP Intercity: szybciej do Wilna, więcej kursów do Niemiec i Czech
To jednak nie wszystko, bowiem PKP Intercity rozszerza również ofertę połączeń międzynarodowych. Liczba pociągów kursujących poza Polskę zwiększy się z 40 do 57 par, co oznacza największą ekspansję sieci międzynarodowej w historii spółki. Na liście pojawią się nowe połączenia z Niemcami i Austrią, a relacje do Czech będą obsługiwane nawet 7 razy dziennie z Warszawy i Krakowa. Znaczące usprawnienia czekają także pasażerów podróżujących w kierunku wschodnim. Połączenia z Litwą zostaną potrojone, a czas podróży z Warszawy do Wilna skróci się o około godzinę. Wzrośnie też liczba kursów do Ukrainy (z 10 do 13 par dziennie), co ma ułatwić komunikację z regionami przygranicznymi i zwiększyć przepustowość ruchu pasażerskiego.
Według danych przewoźnika, każdego dnia pociągi PKP Intercity pokonają łącznie około 240 tysięcy kilometrów, czyli dystans odpowiadający sześciokrotnemu okrążeniu Ziemi. Co więcej, w całym sezonie spółka planuje przejechać ponad 85 milionów kilometrów, co stanowi nowy rekord w historii polskiej kolei dalekobieżnej. Skala tych działań pokazuje, że Intercity chce konsekwentnie budować pozycję jednego z liderów europejskiego transportu kolejowego.
Jak wyjaśnił Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, decyzja o rozszerzeniu rozkładu ma także zachęcić Polaków do rezygnacji z samochodów na rzecz kolei. – Oprócz kluczowych tras wyszukujemy też połączenia, gdzie infrastruktura drogowa nie jest idealnie rozwinięta i w efekcie pociąg, już na starcie, ma przewagę nad podróżą autem. Tak jest choćby na trasie z Torunia do Olsztyna, gdzie czas podróży także zostanie skrócony. Celem PKP Intercity jest przekonanie jak największej liczby pasażerów do tego, aby przesiedli się z własnych aut do pociągów – powiedział Malepszak, cytowany przez portal Fly4free.pl.
Źródła: PKP Intercity, Business Insider, Spider's Web, Fly4free.pl
Nasza ekspertka
Sabina Zięba
Podróżniczka i dziennikarka, wcześniej związana z takimi redakcjami, jak m.in. „Wprost”, „Dzień Dobry TVN” i „Viva”. W „National Geographic” pisze przede wszystkim o ciekawych kierunkach i turystyce. Miłośniczka dobrej lektury i wypraw na koniec świata. Uważa, że Mark Twain miał słuszność, mówiąc: „Za 20 lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś. Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj”.


