Międzynarodowy port lotniczy w Dubaju (DXB) jest jednym z najbardziej ruchliwych hubów komunikacyjnych na świecie. Najczęściej przesiadają się tam podróżni lecący dalej w głąb Azji. W pierwszej połowie 2023 r. port lotniczy obsłużył 41,6 mln pasażerów. To znacznie więcej niż w tym samym okresie w 2019 r. Według ekspertów do końca tego roku liczba podróżnych na lotnisku DXB ma wzrosnąć nawet do 85 milionów. To efekt wznowienia ruchu lotniczego z Chin.

Gdzie powstaje największe lotnisko na świecie?

Władze głównego portu lotniczego w Dubaju planują obsłużyć jeszcze więcej podróżnych. Dyrektor generalny Dubai Airports Paul Griffiths, przewiduje, że w ciągu 15 lat DXB obsłuży do 120 milionów pasażerów rocznie. Ma to umożliwić modernizacja o wartości 1,5–2,5 miliarda euro. Dzięki remontowi, który potrwa od 5 do 7 lat, na lotnisku pojawią się dodatkowe poczekalnie, stanowiska odprawy i siedzenia. Udogodnieniem dla podróżnych będą też nowe skanery bezpieczeństwa niewymagające usuwania płynów z bagaży.

DXB to niejedyne lotnisko w Dubaju. Port lotniczy Dubai World Central, przynajmniej na razie, obsługuje jednak zaledwie ułamek przylotów do miasta. Dane mówią o około 1,6 miliona pasażerów rocznie. To ma się zmienić do roku 2050, kiedy liczba podróżnych wyniesie 250 milionów. Deweloperzy chcą do tego czasu stworzyć tam największe lotnisko na świecie. Pierwszy etap projektu zwiększy przepustowość lotniska do około 130 milionów pasażerów rocznie, a cała inwestycja obejmie obszar 56 kilometrów kwadratowych.

– Po ukończeniu prac #DubaiSouth będzie siedzibą największego na świecie lotniska oraz multimodalnej infrastruktury transportowej łączącej powietrze, ląd i morze – zapowiadają deweloperzy w mediach społecznościowych.

Rekordowy port lotniczy, a zmiany klimatu

To, że największe lotnisko na świecie powstaje właśnie w Dubaju, nie powinno nikogo dziwić. W końcu miasto słynie z bicia turystycznych rekordów. To tam znajdują się już największe na świecie centrum handlowe czy najwyższy budynek świata. O ile Dubajczycy są dumni z projektu, o tyle ekolodzy już biją na alarm, że rozbudowa obu portów lotniczych zostawi po sobie ogromny ślad środowiskowy. Już w 2019 r. 83 miliony pasażerów DXB wyemitowało 16,65 miliona ton metrycznych dwutlenku węgla. To niechlubny rekord spośród wszystkich lotnisk.

Nie jest tajemnicą, że branża lotnicza ma jeden z największych wkładów w globalną emisję CO2, a tym samym pogłębianie zmian klimatu. Naukowcy są zgodni, że na razie najlepszym rozwiązaniem będzie ograniczenie lotów. Taki ruch zapowiedziało już lotnisko w Amsterdamie. Co prawda badacze sporadycznie donoszą o pracach nad ekologicznych paliwem dla samolotów, jednak do tej pory żadne z nich nie trafiło do powszechnego użytku.