Jeśli interesujesz się fotografią, musisz tu przyjechać. Francuska stolica fotografii – Les Rencontres d’Arles 2017
Rencontres d’Arles, jako najstarszy festiwal fotografii na świecie, to obowiązkowe wydarzenia dla każdego miłośnika zdjęć.

- redakcja
Na początku XX wieku okolice sennego miasteczka we francuskiej Prowansji zainspirowały Vincenta van Gogha do stworzenia niektórych z jego najbardziej znanych obrazów. W latach 50. i 70. wystawy organizował tu Pablo Picasso, a od 1970 roku przyjaciel Picassa – fotograf Lucien Clergue – postanowił, że właśnie Arles stanie się światowym centrum fotografii.
W tym roku na Rencontres d’Arles można obejrzeć ponad 40 wystaw, a uliczkami miasta przechadzają się takie sławy jak Annie Leibovitz czy Joel Meyerowitz. Wystawy trwają do 24 września – wybieramy najciekawsze z nich.
Fokus na Kolumbię.
W tym roku kuratorzy festiwalu zajęli się Ameryką Południową. W programie są aż cztery wystawy prezentujące prace fotografów z tego regionu, w tym przekrojowa La Vuelta, na której można prześledzić skomplikowaną i dramatyczną historię Kolumbii. Tytuł wystawy w slangu oznacza „nielegalną aktywność” – ale też rewolucję. Prace 28 artystów kilku generacji pokazują różne oblicza tego kraju: kartele narkotykowe, doświadczenia ponad 60 lat reżimu i motywowanej politycznie przemocy i nadzieje młodego pokolenia.
38 lat po Rewolucji
Rok 1979 w Iranie miał na zawsze zmienić oblicze tego kraju – zaczął się entuzjazmem i nadzieją na zmiany, a zakończył wprowadzeniem opresyjnego reżimu religijnego. W ciągu 38 lat od rewolucji, fotografia stała się dla Irańczyków jednym z najważniejszych narzędzi symbolicznego protestu, który może oprzeć się cenzurze a widzom daje możliwość spojrzenia w głąb irańskiego życia kulturalnego i politycznego – do tej pory zamkniętego dla zewnętrznych obserwatorów.
Podróż w czasie do Ameryki
Joel Meyerowitz należy do grona najbardziej uznanych dokumentalistów i pionierów, który jako jeden z pierwszych wykorzystywał kolor na zdjęciach reporterskich. W Arles można zobaczyć wybór wczesnych projektów fotografa (jeszcze w czerni i bieli), które są podróżą w czasie do hipnotyzującego energią Nowego Jorku lat 60. i 70.
Wielkomiejskość
Tokio, Hong Kong, Chicago – zdjęcia Michaela Wolfa to refleksja nad ideą współczesnej metropolii. Niekończąca się mozaika ogromnych wieżowców, mechanicznie powtarzany rytm życia współczesnej metropolii i samotność jednostki – to tematy, którym fotograf poświęcił wiele lat tworząc cykl-ostrzeżenie dla współczesnego człowieka. Wystawę dopełnia instalacja The Real Toy Story ukończona w 2004 roku, zbudowana z ponad 20.000 plastikowych zabawek „Made in China”, które fotograf kolekcjonował odwiedzając targi staroci w całych Stanach Zjednoczonych. Masowa produkcja i konsumpcja, oraz ich konsekwencje dla środowiska i lokalnych społeczności stają się jeszcze wyraźniejszymi problemami w interpretacji Wolfa.
Globalne wyzwania
Drowning World to efekt wielu lat pracy Gideona Mendela, który od 2007 roku dokumentował skutki powodzi w trzynastu krajach świata – od Wielkiej Brytanii, przez Tajlandię po Stany Zjednoczone. Jego zdjęcia są nie tylko dokumentacją i świadectwem konsekwencji postępujących zmian klimatycznych, ale przede wszystkim opowieścią o konsekwencjach katastrofy naturalnej na życie ludzi – bliskie, intymne portrety osób które straciły wszystko pokazują bezradność wobec żywiołu, i konieczność działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
1 z 9

Para w oparach
Couple au manteau camel sur Street Steam, New York, 1975. Avec l’aimable autorisation de l’artiste et de la Howard Greenberg Gallery / Camel Coat Couple in Street Steam, New York City, 1975.
Dzięki uprzejmości artysty oraz Howard Greenberg Gallery.
2 z 9

Jeff i Tracey Waters, Plamy na Tamizie z cyklu Zanurzone portrety
Jeff et Tracey Waters, Staines-upon-Thames, Surrey, Royaume-Uni, février 2014, série Portraits submergés. Avec l’aimable autorisation de l’artiste. / Jeff and Tracey Waters, Staines-upon-Thames, Surrey, UK, February 2014, from the Submerged portraits series.
Dzięki uprzejmości artysty.
3 z 9

Dom Johna Jacksona z cyklu Powodzie
La maison de John Jackson, village de Toll Bar près de Doncaster, Royaume-Uni, juin 2007, série Ligne de crue. Avec l’aimable autorisation de l’artiste / The home of John Jackson, Toll Bar Village near Doncaster, UK, June 2007, from the Floodlines series.
Dzięki uprzejmości artysty.
4 z 9

Qajar
Shadi Ghadirian, Qajar, 1998. Avec l’aimable autorisation de l’artiste et de la Silk Road Gallery. / Shadi Ghadirian, Qajar, 1998.
Dzięki uprzejmości artysty oraz Silk Road Gallery.
5 z 9

Architektura gęstości
Michael Wolf, Architecture of Density, 2005-2009. Avec l’aimable autorisation de l’artiste. / Michael Wolf, Architecture of Density, 2005-2009.
Dzięki uprzejmości artysty.
6 z 9

Prawdziwe Toy Story
Michael Wolf, The Real Toy Story, 2004. Avec l’aimable autorisation de l’artiste. / Michael Wolf, The Real Toy Story, 2004.
Dzięki uprzejmości artysty.
7 z 9

Gra prawdopodobieństw
Juego de las Probabilidades, 2007. Avec l’aimable autorisation de l’artiste et de la galerie Mor Charpentier, Paris. / Oscar Muñoz, Juego de las Probabilidades, 2007.
Dzięki uprzejmości Courtesy of the artist and Mor Charpentier Gallery, Paris.
8 z 9

Hulk ze serii Supersonas
Juan Pablo Echeverrí, Hulk, série SUPERSONAS, 2011. Avec l’aimable autorisation de l’artiste. / Juan Pablo Echeverrí, Hulk, from the SUPERSONAS series, 2011.
Dzięki uprzejmości artysty.
9 z 9

Cicha strona
Sina Shiri, Silent side, Neishabour, Iran, septembre 2015. Avec l’aimable autorisation de l’artiste. / Sina Shiri, Silent side, Neishabour, Iran, September 2015.
Dzięki uprzejmości artysty.

