Zapomnij o Londynie i Nowym Jorku – najdłuższe metro jeździ w Azji!
Najdłuższe metro na świecie to nie tylko transport, ale też imponujące osiągnięcie inżynieryjne. Sprawdź, które miasta mają najdłuższe linie metra i jak różnią się pod względem długości, liczby stacji i historii powstania.

Spis treści:
- 10 najdłuższych linii metra na świecie
- Metro w Warszawie – jedyny system kolei podziemnej w Polsce
- Pekińska linia metra numer 10 – najdłuższa linia okrężna na świecie (57,1 km)
- Metro w Szanghaju – linia 13 (54,9 km)
- Metro w Kantonie – linia 8 (52,4 km)
- Metro w Seulu – linia 1 (47,6 km)
- Metro w Nowym Jorku — linia A (44,8 km)
- Metro w New Delhi — niebieska linia (44,3 km)
- Metro w Pekinie – linia 1 (42,3 km)
- Metro w Szanghaju – linia 2 (40,3 km)
- Metro w Wuhanie – linia 7 (39,9 km)
- Metro w Paryżu – linia 13 (38,7 km)
Systemy kolei podziemnej stanowią kręgosłup komunikacyjny wielu metropolii na świecie, umożliwiając szybkie, regularne i ekologiczne przemieszczanie się milionów ludzi każdego dnia. Historia metra sięga 1863 roku, kiedy to w Londynie uruchomiono pierwszą na świecie linię podziemnej kolei – Metropolitan Railway. Od tego czasu rozwój urbanistyczny, rosnąca liczba ludności w miastach oraz potrzeba ograniczenia zatłoczenia ulic przyczyniły się do dynamicznej ekspansji sieci metra w wielu krajach. Obecnie największe systemy metra to nie tylko środki transportu, ale również złożone organizmy logistyczne, obejmujące setki kilometrów torów i setki stacji.
Współczesnym liderem pod względem długości całkowitej sieci metra jest Pekin, gdzie metro liczy już ponad 879 kilometrów długości i obejmuje 523 stacje (stan na 2024 rok). W Pekinie znajduje się również najgłębiej położona stacja na Ziemi. System ten nieustannie się rozbudowuje, odpowiadając na potrzeby ponad 20-milionowej aglomeracji. Choć metro w Szanghaju długo zajmowało pierwsze miejsce pod względem długości tras, zostało wyprzedzone przez stolicę Chin, mimo iż jego sieć wciąż dynamicznie się rozwija i przekroczyła już 830 kilometrów.
Rozwój infrastruktury metra to również element polityki zrównoważonego rozwoju miast, zmniejszający emisję spalin, czas dojazdu i zatłoczenie komunikacji naziemnej. Nowoczesne systemy metra – wyposażone w technologie automatycznego sterowania, rozbudowaną infrastrukturę bezpieczeństwa oraz integrację z innymi środkami transportu – wyznaczają nowe standardy mobilności miejskiej.
10 najdłuższych linii metra na świecie
- Metro w Pekinie – linia 10 (57,1 km)
- Metro w Szanghaju – linia 13 (54,9 km)
- Metro w Kantonie – linia 8 (52,4 km)
- Metro w Seulu – linia 1 (47,6 km)
- Metro w Nowym Jorku — linia A (44,8 km)
- Metro w Delhi — niebieska linia (44,3 km)
- Metro w Pekinie – linia 1 (42,3 km)
- Metro w Szanghaju – linia 2 (40,3 km)
- Metro w Wuhanie – linia 7 (39,9 km)
- Metro w Paryżu – linia 13 (38,7 km)
Metro w Warszawie – jedyny system kolei podziemnej w Polsce
Warszawa to jedyne miasto w Polsce, w którym funkcjonuje system metra – kluczowy element miejskiego transportu zbiorowego. Pierwsza linia metra, oznaczona jako M1, została oddana do użytku w 1995 roku i jest jednocześnie najstarszą i najdłuższą linią podziemną w kraju. Jej łączna długość wynosi 23 kilometry i obejmuje 21 stacji, łącząc północną dzielnicę Młociny z południową stacją Kabaty.
Linia M1 przebiega przez centrum Warszawy, przechodząc przez strategiczne dzielnice, takie jak Bielany, Żoliborz, Śródmieście i Mokotów. Dzięki temu umożliwia szybkie przemieszczanie się pomiędzy dzielnicami mieszkaniowymi a śródmieściem, obsługując codziennie kilkaset tysięcy pasażerów – wg danych ZTM, w 2023 roku było to średnio ok. 600 tys. osób dziennie.
Metro warszawskie, choć relatywnie młode w porównaniu do zachodnioeuropejskich systemów, charakteryzuje się nowoczesną infrastrukturą, w tym:
- automatycznymi systemami sterowania ruchem pociągów,
- energooszczędnymi rozwiązaniami technicznymi,
- nowoczesnymi pociągami typu Inspiro wyprodukowanymi przez firmę Siemens i Newag,
- przystosowaniem do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (windy, oznaczenia dotykowe).
- Wraz z linią M2, która została częściowo otwarta w 2015 roku i obecnie nadal jest rozbudowywana (planowana długość 18,8 km),
- metro tworzy zintegrowaną sieć szybkiego transportu szynowego w stolicy. Co więcej, planowana jest budowa trzeciej linii – M3 –która ma połączyć Pragę z dzielnicą Gocław.
Rozwój warszawskiego metra stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby mobilności mieszkańców miasta, które liczy obecnie ponad 1,8 miliona osób, a w godzinach szczytu dodatkowo obsługuje tysiące dojeżdżających spoza aglomeracji. Metro jest również elementem strategii zrównoważonego rozwoju transportu publicznego, mającej na celu redukcję emisji CO₂, poprawę jakości powietrza oraz ograniczenie korków drogowych w centrum miasta.
Czasami na budowie kolejnych linii metra warszawskiego archeolodzy dokonują zaskakujących odkryć.
Pekińska linia metra nr 10 – najdłuższa linia okrężna na świecie (57,1 km)
Linia metra nr 10 w Pekinie to nie tylko najdłuższa pojedyncza linia metra na świecie, ale również jedna z najbardziej strategicznych pod względem urbanistycznym i komunikacyjnym. Całkowita długość linii wynosi 57,1 kilometra i obejmuje aż 45 stacji, co czyni ją jedną z najbardziej uczęszczanych tras w systemie metra w Pekinie. To linia okrężna, która niemal w pełni otacza centralne dzielnice miasta, tworząc zamkniętą pętlę ułatwiającą przesiadki pomiędzy innymi liniami.
Trasa linii 10 przebiega od północno-zachodnich obrzeży Pekinu (rejon Changping), aż po południowo-wschodnią część aglomeracji. Obsługuje gęsto zaludnione i kluczowe obszary miasta, takie jak:
- dzielnica Chaoyang, będąca centrum finansowym i biznesowym,
- wioska olimpijska, gdzie odbyły się Letnie Igrzyska Olimpijskie w 2008 roku,
- dzielnica Haidian, centrum akademickie z licznymi uczelniami wyższymi,
- oraz Qianmen, historyczne serce Pekinu położone niedaleko Zakazanego Miasta.
Linia 10 została zaprojektowana jako główny „obwodowy kręgosłup” całego systemu metra. Funkcją „dziesiątki" jest nie tylko umożliwienie bezpośredniego przemieszczania się między kluczowymi dzielnicami, ale przede wszystkim optymalizacja przesiadek. Łączy się z wieloma innymi liniami (m.in. 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 14, 15 i linią lotniskową), co sprawia, że jest nieodzownym elementem pekińskiego węzła transportowego.
Budowa linii 10 przebiegała w dwóch etapach. Pierwsza część została oddana do użytku w 2008 roku – przed rozpoczęciem Igrzysk Olimpijskich. Druga faza zakończyła się w 2013 roku, zamykając pełną pętlę. Co istotne, linia została w pełni zautomatyzowana i wyposażona w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, a częstotliwość kursów w godzinach szczytu sięga nawet 2 minut.
Z uwagi na swoje położenie, długość i znaczenie logistyczne, linia 10 obsługuje codziennie ponad 1 milion pasażerów, przyczyniając się w sposób kluczowy do ograniczania korków ulicznych i poprawy mobilności miejskiej w Pekinie.

Metro w Szanghaju – linia 13 (54,9 km)
Linia nr 13 w Szanghaju jest drugą co do długości linią metra na świecie o łącznej długości 54,9 km. Linia biegnie od podmiejskiej dzielnicy Jiading do wschodniej części miasta. Na jej trasie znajduje się kilka głównych węzłów komunikacyjnych, na przykład międzynarodowe lotnisko Hongqiao i południowy dworzec kolejowy w Szanghaju.
Metro w Kantonie – linia 8 (52,4 km)
Linia 8 metra w Kantonie jest trzecią co do długości linią metra na świecie, o łącznej długości 52,4 km. Linia biegnie od północno-zachodnich przedmieść Fenghuang Xincun do Wanshengwei. Przechodzi przez kilka ważnych obszarów Kantonu, w tym centrum miasta, dworzec kolejowy Guangzhou East i centrum wystawowe Pazhou.
Metro w Seulu – linia 1 (47,6 km)
Linia 1 metra w Seulu jest czwartą co do długości linią metra na świecie, o łącznej długości 47,6 km. Linia biegnie od północno-zachodnich przedmieść Soyosan do południowo-wschodnich przedmieść Incheon, przechodząc przez kilka ważnych obszarów Seulu. Na jej trasie znajduje się centrum miasta, pałac Gyeongbokgung i znana z koreańskiego hitu wokalisty Psy dzielnica Gangnam.
Metro w Nowym Jorku — linia A (44,8 km)
Nowojorska linia metra A to piąta najdłuższa linia metra na świecie o łącznej długości 44,8 km. Linia biegnie od północnych przedmieść Inwood do południowego krańca Manhattanu. Przechodzi przez kilka ważnych obszarów Nowego Jorku, w tym dzielnicę finansową, Times Square i międzynarodowe lotnisko JFK.
Metro w New Delhi — niebieska linia (44,3 km)
Delhi Metro Blue Line to szósta najdłuższa linia metra na świecie, o łącznej długości 44,3 km. Linia biegnie od wschodnich przedmieść Noida do zachodnich przedmieść Dwarka. Przechodzi przez kilka kluczowych obszarów New Delhi, w tym centrum miasta, świątynię Akshardham i międzynarodowe lotnisko Indira Gandhi.
Metro w Pekinie – linia 1 (42,3 km)
Linia 1 metra w Pekinie jest siódmą co do długości linią metra na świecie, o łącznej długości 42,3 km. Linia biegnie od południowo-zachodnich przedmieść Pingguoyuan do północno-wschodnich przedmieść Sihui East, przechodząc przez kilka ważnych obszarów Pekinu, w tym centrum miasta, Świątynię Nieba i dworzec kolejowy w Pekinie.
Metro w Szanghaju – linia 2 (40,3 km)
Szanghajska linia metra nr 2 jest ósmą najdłuższą linią metra na świecie, o łącznej długości 40,3 km. Linia biegnie od północno-zachodnich przedmieść Songhong Road do południowo-wschodnich przedmieść międzynarodowego lotniska Pudong. Łączy kilka ważnych obszarów Szanghaju, w tym centrum miasta, Plac Ludowy i Lujiaz.
Metro w Wuhanie – linia 7 (39,9 km)
Otwarta w 2018 roku linia numer 7 jest również znana jako linia Qianchuan. Ma prawie 40 km długości. Metro łączy północną i południową część miasta Wuhan. 30 grudnia 2022 roku otwarto 7 nowych stacji. W budowie są kolejne.
Metro w Paryżu – linia 13 (38,7 km)
Trzynasta linia paryskiego metra powstała w 1911 roku. Odcinek główny linii przechodzi m.in. przez centrum miasta (Champs-Élysées) oraz okolice wieżowca Montparnasse. Cała linia, w tym dwa jej odgałęzienia, mają długość 38,7 km.
Nasz ekspert
Łukasz Załuski
Redaktor naczelny „National Geographic Polska” i National-Geographic.pl. Dziennikarz podróżniczy i popularnonaukowy z 20-letnim stażem. Wcześniej odpowiedzialny m.in. za magazyny „Focus”, „Focus Historia” i „Sekrety Nauki”. Uważny obserwator zmieniającego się świata i nowych trendów podróżniczych. Inicjator projektu pierwszej naukowej rekonstrukcji wizerunków władców z dynastii Jagiellonów. Miłośnik tenisa, książek kryminalnych i europejskich stolic.


