Statek-widmo z serca pustyni. Co naprawdę wydarzyło się z Eduardem Bohlenem?
Niemiecki parowiec Eduard Bohlen to jeden z najbardziej tajemniczych wraków świata. W 1909 roku osiadł na mieliźnie u wybrzeży Namibii, a dziś spoczywa w sercu pustyni. Wokół niego nie ma nic – tylko piach, wiatr i surowa przyroda. Co sprawiło, że ten statek znalazł się w takim miejscu?

Eduard Bohlen był niemieckim statkiem pasażersko-towarowym, który został zwodowany 23 października 1890 roku w stoczni Blohm and Voss w Hamburgu. Swoją nazwę wziął od dziewiętnastowiecznego niemieckiego kupca Eduarda Bohlena, który związany był z niemieckim handlem działającym w Afryce. Armator statku Woermann Linie (później Deutsche Afrika-Linien) miał tradycję nazywania statków imionami zasłużonych dla handlu i żeglugi osób związanych z ekspansją niemiecką w Afryce.
Jednostka mogąca pomieścić na pokładzie niespełna 90 pasażerów początkowo służyła na trasie pomiędzy Niemcami, a Afryką zachodnią. W roku 1895 statek został sprzedany belgijskim liniom wykorzystującym Eduarda Bohlena na trasie pomiędzy Antwerpią, a Kongo. Trzy lata później statek wrócił do Niemiec.
W jakich okolicznościach doszło do katastrofy?
Ostatnia podróż statku rozpoczęła się 5 września 1909 roku. Eduard Bohlen wyruszył z Swakopmund (środkowa Namibia) do Kapsztadu, gdzie miał wyładować sprzęt dla kopalni diamentów. Przeprawa na południe przez Wybrzeże Szkieletowe stanowiła w tamtych czasach niezwykle wymagający odcinek Atlantyku.
Gęste mgły, silne prądy i niemal całkowity brak naturalnych punktów orientacyjnych utrudniały nawigatorom nabranie odpowiedniego kursu. 5 września statek dopłynął na wysokość dzisiejszej zatoki Conception Bay w środkowej Namibii. To tam - w efekcie gęstej mgły utrudniającej trzymanie odpowiedniego kursu – parowiec osiadł na mieliźnie, z której już nigdy się nie ruszył. Na szczęście załodze udało się bezpiecznie zejść na ląd i dotrzeć do pobliskich punktów kolonialnych. W efekcie katastrofy nikt nie zginął, a skutki awarii pozostały jednie materialne.
Jak obecnie wygląda Eduard Bohlen?
Statek obecnie spoczywa w tym samym miejscu, w którym ugrzązł 116 lat temu. Tyle tylko, że miejsce to w wyniku przesunięcia linii brzegowej i akumulacji piasku mieści się ok. 400 metrów w głąb pustyni Namib. Skorodowany wrak przykrywają teraz tony piasku naniesionego przez wiatr. Mimo, że wybrakowany, Eduard Bohlen nadal robi wrażenie wśród przyjezdnych. Pustynna sceneria jaka go otacza nadaje dodatkowego charakteru statkowi, który znajdując się samotnie na pustyni bez dwóch zdań można nazwać „statkiem widmo”.
Według serwisu podróżniczego ATI Holidays to „najbardziej nienaruszony i fotografowany wrak całego wybrzeża Namibii”. Dotarcie do statku nie jest jednak takie łatwe. W okolicy Eduarda Bohlena na próżno szukać jakichkolwiek zabudowań. Wizytę należy planować więc z dłuższym wyprzedzeniem, a sama podróż może trwać nawet kilka dni. Najłatwiej o zorganizowanie takiej wyprawy z miasta Swakopmund, które oferuje wyjazdy samochodami z napędem 4x4 do niemieckiego parowca.
Popkulturowe znaczenie Eduarda Bohlena
Swoim niesamowitym wyglądem wrak przyciąga nie tylko rzesze turystów z całego świata ale i wielu producentów filmowych chcących swoje produkcje osadzić w post-apokaliptycznej scenerii. W ten sposób statek pojawił się chociażby w serialu „Fallout” opowiadającym o świecie po apokalipsie.
Wrak pojawia się również w popularnonaukowych produkcjach taki jak „Wonders of the Universe” fizyka Braiana Coxa czy „The Grand Tour” prowadzone przez legendarnych założycieli motoryzacyjnego magazynu „Top Gear”.
Źródła: Smartage, Ati-Holidays, Shipwrecklodge
Nasz autor
Olaf Kardaszewski
Absolwent Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie student magisterskiego kierunku Studiów Miejskich na tej samej uczelni. Interesuje się społecznymi i kulturowymi aspektami zmieniającego się świata, o czym chętnie pisze w swoich pracach. Współprowadzący projekt „Podziemna Warszawa” w National Geographic Polska. Uwielbia podróże, w trakcie których zawsze stara się obejrzeć mecz lokalnej drużyny piłkarskiej.

