Latem lasy dają nam chłód, zimą ciepło, a przez cały rok tlen. Mimo wielu dobrodziejstw nadal zapominamy o tym, że między drzewami jesteśmy gośćmi. Często zachowujemy według własnych zasad, często niszcząc przy tym nasz ekosystem. Z pomocą przychodzą akcje edukacyjne prowadzone przez Lasy Państwowe. Najnowszy apel w Internecie dotyczy gąsienic.

Apel Lasów Państwowych

Licznymi mieszkańcami lasów i nie tylko, są między innymi małe, czarne, włochate gąsienice. Nie wszyscy o tym pamiętamy, ale to przecież larwy motyli rusałek pokrzywników i rusałek pawików. Owady te często budzą niepokój ogrodników. Na forach internetowych nie brakuje pytań o to, jak skutecznie się ich pozbyć. Lasy Państwowe przypominają, dlaczego nie powinniśmy zabijać gąsienic.

We wpisie na oficjalnym profilu Lasu Państwowych na Facebooku czytamy, że gąsienice stanowią pożywienie dla ptaków, a zwłaszcza dla ich potomstwa. Te, które przetrwają, następnie przemienią się w motyle, które cieszą nasze oczy. Bez gąsienic, zabraknie motyli – to prosta matematyka.

Gąsienice a różnorodność roślin

Co zrobić, żeby zadbać o różnorodność ekosystemu?

Zadbajcie o różnorodność roślin. Także tak zwanych chwastów, które są szalenie potrzebne, ale i równie piękne! Nie można mieć w ogrodzie samych tuj, a potem dziwić się, że przylatuje do nas mało ptaków, mało zapylaczy, mało motyli. Dbajmy o roślinną różnorodność, a będziemy cieszyć oczy wspaniałymi motylami, zarówno w dzień, jak i w nocy – tłumaczą Lasy Państwowe.

Co ciekawe, spośród ponad 3 tysięcy gatunków motyli tylko 163 to gatunki dzienne. Prawdziwy spektakl kolorów rozgrywa się pod osłoną nocy.

Motyle w Polsce

W ostatnich latach na terenie Polski zaobserwowano obecność ponad 160 gatunków motyli dziennych. Najliczniejsze grupy to rusałkowate (75 gatunków) i modraszkowate (49 gatunków). Mimo że największą popularnością cieszy się paź królowej, to nie tylko on zasługuje za uznanie. Równie kolorowi są jego kuzyni z tej samej grupy paziowatych, w tym na przykład niepylak apollo czy zygzakowiec koronkowiec.

Choć motyle mogą wydawać się owadami występującymi niemal wszędzie w dodatku to bardzo licznie, to wiele gatunków wymaga ścisłej ochrony. Owady te stanowią podporę ekosystemów nie tylko jako ważne ogniwa łańcuchów pokarmowych, ale też zapylacze roślin. Pamiętajmy o tym, kiedy będziemy myśleli o pozbyciu się gąsienic z naszych ogrodów.