Niezależna fundacja World Press Photo już od ponad 60 lat nagradza fotoreporterów i artystów z całego świata. Jury docenia nie tylko artystyczne walory zdjęć, ale także ich przekaz i wartość historii opowiadanej na kadrach. Wyróżnione zdjęcia często nawiązują do bieżących wydarzeń społecznych czy politycznych.

Wyniki World Press Photo of the Year

Mimo że wszyscy tworzymy tzw. globalną wioskę, to nasze problemy różnią się w zależności od szerokości geograficznej, na jakiej żyjemy. W tym roku fundacja World Press Photo uwzględniła to i aby zapewnić równowagę dla nadsyłanych prac, wprowadzono nową regionalną strategię.

Pod koniec marca jury wyłoniło regionalnych zwycięzców spośród setek tysięcy zgłoszeń. 7 kwietnia poznaliśmy ostateczne wyniki tegorocznego konkursu.

– Historie i zdjęcia światowych finalistów są ze sobą powiązane. Cała czwórka, na swój własny, unikatowy sposób pokazuje konsekwencje pędu ludzkości do postępu i jego niszczycielskich skutków dla naszej planety – komentuje Rena Effendi, przewodnicząca jury.

Historyczne World Press Photo of the Year

Nowe zasady to niejedyna zmiana. W tym roku po raz pierwszy w historii tytuł World Press Photo of the Year otrzymała fotografia, na której nie ma ludzi.


Kamloops Residential School / Amber Bracken, The New York Times

Zdjęcie autorstwa Amber Bracken upamiętnia dzieci, które zmarły w Kamloops Indian Residential School, instytucji stworzonej w celu asymilacji rdzennych mieszkańców z kolonizatorami. Effendi podkreśla, że fotografia symbolizuje „rozliczenie się z historią kolonizacji nie tylko w Kanadzie, ale na całym świecie”. Nagrodzone zdjęcie oryginalnie opublikowano na łamach „The New York Times”.

Jeszcze przed odkryciem dziecięcych grobów w Kanadzie, o brutalnych praktykach w szkołach z internatem pisała polska reportażystka Joanna Gierak-Onoszko. Jej książka „27 śmierci Toby’ego Obeda” została nagrodzona Nike w 2020 r.

World Press Photo Story of the Year

Tytuł World Press Photo Story of the Year przyznano Matthew Abbottowi za fotoreportaż „Saving Forests with Fire”. Publikacja dla „National Geographic”/Panos Pictures.


Saving Forests with Fire / Matthew Abott, National Geographic

Matthew Abbott towarzyszył mieszkańcom Nawarddeken, którzy wykorzystują tradycyjną wiedzę i łączą ją ze współczesnymi technologiami, takimi jak mapowanie cyfrowe, aby zapobiegać pożarom. Fotograf podkreśla, że opowiadanie historii wychodzi najlepiej, kiedy ma bliski kontakt z bohaterami.

– W 2008 roku mieszkałem i pracowałem w Arnhem Land. Zostałem wtedy zaproszony na spacer po buszu z mieszkańcami Nawarddeken. Spotkałem ich po raz pierwszy. Dowiedziałem się, jak dbają o swój kraj. Ponad 10 lat później wróciłem, tym razem z National Geographic, żeby popracować nad historią o tym, jak ludzie z Nawarddeken strategicznie wypalają swoje ziemie, aby zapobiec niszczycielskim pożarom i, jak ten proces faktycznie pomaga ratować środowisko – opowiada autor.

Abott specjalizuje się w opowiadaniu zdjęciami o społecznych, kulturowych i politycznych historiach z Australii. Najczęściej zajmuje się tematami, które nie są zauważane przez opinię publiczną.

World Press Photo Long-Term Project Award

Jury przyznało nagrodę World Press Photo Long-Term Project Award Lalo de Almeidzie za projekt „Amazonian Dystopia”. Publikacja: „Folha de São Paulo/Panos Pictures.


Amazonian Dystopia / Lalo de Almeida, Folha de São Paulo

Od ponad 12 lat Lalo de Almeida bada polityczne i środowiskowe skutki wylesiania i eksploatacji brazylijskiej Amazonii. Dewastacja środowiska niszczy nie tylko ekosystemy i bioróżnorodność, ale też zmusza rdzenne społeczności do zmiany życia znanego im od pokoleń.

– Nie można oddzielić kwestii środowiskowych i społecznych tak, jakby były to dwie różne rzeczy. Widzisz, że większość obszarów, które mają wysoki poziom wylesiania, ma również najwyższy poziom ubóstwa. Są to więc elementy, które są ze sobą całkowicie powiązane: ubóstwo, przemoc, degradacja środowiska i wylesianie – podkreśla de Almeida.

Lalo de Almeida od prawie 30 lat realizuje tematy związane z mieszkańcami brazylijskiej Amazonii i degradacją ich domu. Najczęściej publikuje na łamach „Folha de São Paulo”.

World Press Photo Open Format Global Award

Pierwszą nagrodę World Press Photo Open Format Global Award otrzymała ekwadorska artystka wizualna Isadora Romero za wideo „Blood is a Seed”. („La Sangre Es Una Semilla”).


Blood is a Seed / Isadora Romero

Nagranie składa się z fotografii cyfrowych i krótkich filmów. Część z nich została zarejestrowana na taśmie 35 mm, a następnie narysowana przez ojca Romero. Chociaż projekt opowiada o przeszłości, angażuje też współczesne techniki.

Utrata różnorodności i odmian nasion ma wpływ nie tylko na nas jako społeczność. Przez to, że tracimy składniki odżywcze, prawdopodobnie niektóre gatunki całkowicie znikną. Ginie też pamięć kulturowa. Ta wiedza była przekazywana z pokolenia na pokolenie i nie jest podtrzymywana przez zachodnich naukowców. Myślę, że to bardzo ważne, aby zrozumieć, dlaczego o tym zapominamy – mówi Romero o inspiracjach dla projektu.

Isadora Romero interesuje się kwestiami społecznymi, płciowymi i środowiskowymi. W swoich pracach eksploruje granicę między sztuką a fotoreportażem, poszukując różnych podejść przy użyciu narzędzi narracyjnych.

Nagrodzone fotografie, historie i produkcje będzie można zobaczyć w De Nieuwe Kerk w Amsterdamie 15 kwietnia przed rozpoczęciem światowego tournée wystawy.