Badanie dinozaurów, ich nawyków czy w tym przypadku sposobu poruszania się, nie jest łatwe. Naukowcy mają do dyspozycji jedynie kości i skamieniałe odciski. Dotychczas uważano, że prehistoryczne gady dwunożne do chodzenia wykorzystywały jedynie dolne kończyny. Najnowsze ustalenia wskazują jednak na bardzo ważną rolę ogonów.

– Ogony dwunożnych dinozaurów były strukturami pasywnymi. Pomagały im w utrzymaniu równowagi – tłumaczy główny autor badań, Peter Bishop z Uniwersytetu Harvarda.

Co łączy ludzi i dinozaury?

Aby zgłębić biomechanikę prehistorycznych gadów, naukowcy wykorzystali metody symulacji stosowane w medycynie i lotnictwie. W pierwszej kolejności przełożyli opracowany model na żywe okazy ptaków z rodziny kusakowatych. Oczywiście wybór nie był przypadkowy. Kusacze pod wieloma względami mają podobną budowę do dinozaurów dwunożnych.

Następnie badacze porównani symulację z budową celofyzów – gadów żyjących w późnym triasie. Dzięki najnowszych technologiom mogli wyodrębnić poszczególne fragmenty kręgosłupa dinozaura: głowę, szyję, plecy, tułów i ogon i określić, jakie funkcje odgrywały, kiedy zwierzę się poruszało. Modelowa animacja przedstawiała sprint z punktu A do punktu B.

Autorzy badań zastrzegają, że rozpoczynając projekt, nie mieli żadnych hipotez czy przypuszczeń. Szybko okazało się jednak, że ogon pomagał dinozaurom nie tylko w utrzymaniu równowagi. Po jego usunięciu symulacja wykazała, że gad zupełnie inaczej obracał miednicą. To sugeruje, że ogon odgrywał również kluczową rolę w kontrolowaniu pędu.

Z tego samego powodu ludzie machają rękami, kiedy biegają. Dinozaury dwunożne miały zbyt krótkie kończyny górne, dlatego używały ogona do kontroli dynami i równowagi – dodaje Bishop.

Naukowcy ustalili też, że synchronizacja ruchu ogona i kończyn dolnych pozwalała dinozaurom zużywać mniej energii w ruchu.

Wielofunkcyjne ogony

Co prawda badacze skupili się tylko na jednym gatunku dinozaurów, ale budowa ciała celofyzów była bardzo podobna wielu innych dinozaurów dwunożnych. To oznaczałoby, że odkrycie dotyczy również innych gatunków gadów.

To nie pierwszy raz, kiedy paleontolodzy odkryli nieznane do tej pory zastosowanie ogona u dinozaurów. W 2020 r. Nizar Ibrahim z Uniwersytetu w Portsmouth dowiódł, że Spinosaurus aegyptiacus, mógł używać swojego ogona do poruszania się w wodzie.

Źródło: Science Advances