Mikroplastik jest wszędzie...

Cząsteczki plastiku trafiają do powietrza w postaci aerozolu oceanicznego i pyłu z powierzchni dróg, przemierzając kontynenty i docierając do najodleglejszych miejsc na Ziemi – ostrzega nowe badanie naukowców z Uniwersytetu Stanowego w Utah i Uniwersytetu Cornella, którzy przeprowadzili je na podstawie próbek powietrza i technik modelowania.

Z ich pracy wynika, że wiele tych tworzyw sztucznych wydaje się krążyć w naszych ekosystemach już od dłuższego czasu, a badacze podkreślają, jak wiele masowej operacji sprzątania świata nas czeka, jeśli chcemy odwrócić groźną plastikową falę.

"Wszędzie, gdzie spojrzeliśmy, znaleźliśmy mnóstwo plastikowych zanieczyszczeń, które podróżują w atmosferze i osadzają się na całym świecie"

– mówi geolożka Janice Brahney z Uniwersytetu Stanowego w Utah. "Ten plastik nie jest nowy z tego roku” – dodaje – ”Pochodzi z tego, co wyrzuciliśmy do środowiska w ciągu kilku ostatnich dekad".

W okresie od grudnia 2017 r. do stycznia 2019 r. badacze zebrali 313 próbek cząsteczek mikroplastiku unoszących się w powietrzu z 11 różnych miejsc w zachodniej części Stanów Zjednoczonych. Stwierdzili, że 84 procent plastikowych cząstek pochodziło z pyłu drogowego, 11 procent z aerozolu morskiego, 5 procent z gleby rolniczej, a 0,4 procent przypisalo źródłom populacyjnym. Innymi słowy, jest to głównie plastik, który został zmielony na drogach lub wyłowiony z wysep śmieci na oceanie. Zanieczyszczenia mikroplastikiem nie koncentruje się tylko wokół obszarów miejskich – niesione przez wiatr, dostają się wszędzie.

Wyniki pierwszego etapu badań zostały następnie włączone do modelu komputerowego, który miał na celu określenie, jak może wyglądać światowy wzorzec tworzyw sztucznych w atmosferze. Zespół wywnioskował, że cząsteczki spędzają w powietrzu od godziny do prawie tygodnia, czyli wystarczająco długo, by mikroplastik podróżował między kontynentami.

… i to od dawna

Naukowcy twierdzą, że dociera on nawet do odległej Antarktydy, która sama nie emituje żadnych cząsteczek plastiku do atmosfery. Podobnie jest na całej planecie – mikroplastik jest wszędzie, łącznie z parkami narodowymi i zabytkami przyrody, a jego największe stężenie można zaobserwować nad oceanami.

Według oficjalnych wyliczeń od początku 1900 roku na świecie wyprodukowano 10 miliardów ton metrycznych plastiku. Zespół stojący za tym najnowszym badaniem wzywa innych ludzi świata nauki do dalszego zgłębiania tego, jak może wpływać to na całe ekosystemy, dzikie zwierzęta, łańcuch pokarmowy i ostatecznie – na nasze zdrowie.

Badania zostały opublikowane w PNAS.