„Wsiąść do pociągu byle jakiego, nie dbać o bagaż, nie dbać o bilet” – pisała polska poetka Magda Czapińska, a wiersz spopularyzowała śpiewając go piosenkarka Maryla Rodowicz. Jest w tych słowach pewna oczywista prawda. Podróże pociągiem są niezwykłym przeżyciem, które pozwala nam podziwiać piękno i ulotność chwili oraz krajobrazów widzianych przez okno wagonu.

Jakie są najszybsze pociągi na świecie?

Pociągi pierwotnie były wykorzystywane w zakładach przemysłowych i kopalniach do transportu surowców, a napędzane były siłą mięśni. Pierwszy pociąg pasażerski na świecie ruszył w trasę 27 września 1825 roku w Anglii. Na trasie Stockton–Darlington przewiózł 600 pasażerów. Odległość pomiędzy tymi miastami wynosiła zaledwie 14 km, ale nie obyło się bez komplikacji.

Po drodze lokomotywa parowa musiała się zatrzymać, ponieważ jeden z wagonów zgubił koło. Parowóz zostawił felerny wagon i ruszył w dalszą podróż. Wkrótce musiał zatrzymać się ponownie, aby naprawić drobną usterkę lokomotywy. Dotarł na miejsce po upływie dwóch godzin.

W trakcie podróży pojazd kolejowy rozpędził się maksymalnie do 24 km/godz., a średnia prędkość wyniosła 13 km/godz. Na stacji w Darlington czekało na niego 10 tysięcy gapiów, dla których to wydarzenie było przełomem w transporcie dalekobieżnym.

Wraz z upływem lat znaczenie pociągów wzrastało, a technologia coraz szybciej się rozwijała. Tak samo turystyka, która dzięki pojazdom kolejowym stała się w XX wieku dostępna dla większości ludzi na świecie. Współcześnie pociągi mają bardzo dużą konkurencję w postaci samolotów i tanich linii lotniczych oraz szeroko dostępnej motoryzacji.

Wciąż jest to jednak jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu. Biorąc pod uwagę coraz większą troskę o planetę, na razie nic nie wskazuje na to, żeby pociągi miały trafić do muzeów. Sprawdźmy zatem, jakie są najszybsze pociągi na świecie.

Transrapid Szanghaj jest najszybszym pociągiem świata

Transrapid Szanghaj wykorzystuje technologię tzw. lewitacji magnetycznej. Chiński pociąg magnetyczny pędzi z prędkością ok. 460 km/godz. i potrafi rozpędzić się nawet do blisko 600 km/godz. Pokonanie 30-kilometrowej trasy zajmuje mu zaledwie siedem i pół minuty. Linia biegnie od stacji Longyang Road dzielnicy Pudong do stacji port lotniczy Szanghaj-Pudong. Co ciekawe, osiągnięcie prędkości 350 kilometrów na godzinę zajmuje mu tylko dwie minuty.

Transrapid Szanghaj jest pierwszą na świecie komercyjną linią kolei magnetycznej. Budowę pociągu rozpoczęto w marcu 2001 roku, a pierwszy raz wyruszył 1 stycznia 2004 roku. Pociąg został wyprodukowany w Niemczech, a linia obsługiwana jest przez Shanghai Maglev Transportation Development.

Francuski TGV POS to najszybszy pociąg w Europie

Francuski TGV POS to elektryczny zespół trakcyjny, który należy do rodziny pociągów TGV. Łączy trzy kraje – Francję, Niemcy i Szwajcarię. W 2007 roku pociąg pobił rekord prędkości na świecie, który dopiero w 2015 roku pobił japoński maglev MLX01. Prędkościomierz pokazał wówczas 574 km/godz. Do dziś to najlepszy wynik, jaki pociąg ustanowił na konwencjonalnym torze.

TGV to skrót od Train à Grande Vitesse, czyli pociąg dużych prędkości. Pociągi tego rodzaju przy regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/godz. Został on opracowany i wdrożony przez firmę Alstom przy współpracy z francuską firmą SNCF.

Chiński CRH380A Hexie porusza się z prędkością do 380 km/godz.

CRH380A Hexie to chiński elektryczny pociąg dużych prędkości, który został opracowany przez CSR Corporation Limited. Jego prędkość przelotowa wynosi 350 km/godz., a maksymalna 380 km/godz. w przejazdach komercyjnych. W składzie z 16 wagonami osiągnął rekordową prędkość, która wyniosła 486,1 km/godz. Pociąg został zaprojektowany w taki sposób, aby jak najlepiej pochłaniać wibracje i obniżać poziom hałasu wewnątrz. Podczas hamowania pociąg potrafi odzyskać do 800 kWh energii.

Niemiecki ICE 3 powstał w 1999 roku

ICE 3 należy do kategorii pociągów dużych prędkości Deutsche Bahn. Produkowany był w latach 1999–2004 przez zakłady Siemens. Nazywany jest również „White Worm” (ang. Biały Robak), jest najszybszym pociągiem z rodziny InterCity Express. Osiąga prędkość komercyjną wynoszącą 330 km/godz. Został opracowany na potrzeby pokonywania trasy Kolonia–Frankfurt, która wynosi 180 kilometrów. Niemiecki pojazd kolejowy pokonuje ten odcinek w zaledwie 62 minuty.